0 233 visningar

7 svar

bekräfta

Lena M

15 okt 2006 kl. 16:54

att detta är en skogschampinjon. Växte i barrmatta med gran.
I mitt inlägg igår ( lördagsturen ) hittade jag som Hans kom fram till knölchampinjon, men jag har haft dem i kylskåpet sen igår em, inte vågat att äta dem. Det är kromgula fläckar på hatt och fot nu, är det riktigt att det blir så på den arten. Feg, har jag blivit !
Så tror jag, en svart murkla, alldeles lika mjölkmurklan i växtsätter, men den skall vara vanlig enligt boken.
Tacksam för svar på främst champinjonerna.

0

Hans v E

15 okt 2006 kl. 18:30

Skogschampinjon är det allt.
Knölchampinjonen ska gulna. Den hör till de gulnande champinjonerna. Skogschampinjon till de rodnande. Men om den rodnar kraftigt kan det vara blodchampinjon (som också är ätlig).
Murklan är svart hattmurkla som för en gångs skull verkligen är svart. Brukar vara grå. Ätes ej.

0

Lena M

15 okt 2006 kl. 19:07

Tack Hans, då tar jag fram stekpannan och smörpaketet. Oj, vad många arter av champinjoner och murklor jag sett denna höst. Inte vet jag om man fått upp ögonen, eller det varit rikligt av dem.

0

Hams ;yhre

15 okt 2006 kl. 20:25

Det er en blodschampinjon. Hans v E. har rett på murklan også

0

Lena M

15 okt 2006 kl. 20:30

Ja, den blev röd, rodnade vid snitt.

0

Hans Myhre

15 okt 2006 kl. 20:31

Det er en blodschampinjon. Hans v E. har rett på murklan også.

0

inte äta hattmurkla?

Pasi

15 okt 2006 kl. 20:50

Varför inte äta hattmurkla?
Jag som plockat både vit och svart för att jag trodde den var ätlig. :(

0

inte äta hattmurkla?

Hans v E

15 okt 2006 kl. 20:56

Det finns olika uppfattningar om svarta hattmurklan är ätlig eller ej.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone