0 2711 visningar

46 svar

Hur bli ren??????

Nina H

15 okt 2006 kl. 18:13

Hur i alla sin dar blir man ren om händerna efter plockande/rensande? Jag kör både citron och galltvål, men resultatet blir sådär. Inte så kul när man skall på möten, teater mm. Tips emottages tacksamt. Nu skall jag in i bastun óch gnugga fingrarna!!

0

cicki

15 okt 2006 kl. 18:16

prova nagellacksremover.

0

Maria N

15 okt 2006 kl. 18:35

Mitt tips är Remol.
Gnid in fuktiga händer och skölj efteråt.

0

Elisabeth

15 okt 2006 kl. 18:38

Remol luktar så illa.
Nagelborste och citronsyra.

0

Totte

15 okt 2006 kl. 19:52

0

Annette Landin

16 okt 2006 kl. 09:00

Viledas mirakelsvamp! *reklam* Funkar alltid! Finns i dagligvaruhandel, svampen är vit, du skall bara använda vatten!

0

Bo E

16 okt 2006 kl. 17:16

Jag brukar torka av fingrarna direkt i fuktig mossa om jag t ex “skalat” en smörsopp.
Brukar inte gå med kletiga fingrar ända hem.

Kanske fastnar det ordentligt då.

0

Nina H

16 okt 2006 kl. 17:40

Mest smutsig blir jag av rensningen. Jagar efter miraelsvampen, min ICA hade slutat med den.

0

Annette Landin

16 okt 2006 kl. 17:46

Det finns på Willys här, såg den nu när jag handlade. Jag har hemma som du kan prova på fredag…perfekt till fixa tvättmaskin, torktumlare mm så att det blir som nytt…OT *ler*

0

Bo E

16 okt 2006 kl. 19:06

Nu blev jag nyfiken bara…
Vilka svamparter är det som man smutsar ned sig så av vid rensningen hemmavid?

Den bruna hatthuden på smörsopp tycker jag är värst och lämnar den därför i skogen.

0

Annette Landin

16 okt 2006 kl. 19:08

Svart trumpet, när man delar den innan torkning och trattkantarellerna likaså :=) *fast det är ju bara om man hittar så mycket som jag & Nína H, som man har det problemet Bo….* *skrattar ödmjukt och gott*

0

Bo E

16 okt 2006 kl. 19:19

Trumpetsvamnpen må vara riktigt, den svärtar säkert av sig om man handskas med stora mängder.
Så icke alls trattkantarellen om man inte sitter och mosar den mellan fingrarna förstås…
Jag klarar mig gott med vanlig handtvål och kranvatten i alla fall.
Hoppas ni hittar nåt bra i alla fall!
Gokväll!

0

Annette Landin

16 okt 2006 kl. 19:21

Jo, jag delar trattkantarellen uppifrån, kanske skall göra det från foten istället ;=) Jag hoppas du förstod att jag skämtade! Fast vi har hittat massor :=)

0

Birgitta D

16 okt 2006 kl. 20:06

Blodriskor blir man rejält färgad på händerna av samt citronslemskivling och smörsopp

0

Andreas F

17 okt 2006 kl. 02:17

Brunsopp smutsar också ner en om man pillar på hatten en del.

0

Nina T

17 okt 2006 kl. 07:24

För att inte tala om blek taggsvamp! Hittar man mycket blir fingrar och naglar helt gula när man rensat, ser ut som om man kedjerökt i 75 år ungefär..

0

Remol

Charina

17 okt 2006 kl. 12:58

bleker bort fläckarna!

0

Remol

Nina H

17 okt 2006 kl. 13:01

Neeej, aldrig så starka saker på min bara hud!! Det kan väl inte vara nyttigt. Jag fortsätter leta efter Annettes mirakelsvamp.

0

Kapten Hammock

17 okt 2006 kl. 13:06

Hur man blir ren? Det finns väl bara ett sätt: man är det se’n födseln.
Och skulle man inte vara det så är det nog tyvärr bara att glömma att man kan bli det.
Inte heller kan man bli älg, dovhjort eller rådjur om man inte föds till det.
:-)

0

Eva K

17 okt 2006 kl. 13:21

moaha-ha-ha-ha…
Jag hade på mig gummihanskar idag, när jag handskades med svampen. Det gick bra. Det finns tunna (eller sånna som man får med om/när man tonar håret) men ändå kraftiga, på apoteket tror jag.

0

Baka

Lotta E

17 okt 2006 kl. 15:09

Att knåda deg verkar funka bättre än bastu många gånger. Tycker iaf jag..

0

Gunilla

17 okt 2006 kl. 19:01

Skrota diskmaskinen-spring i skogen och plocka svamp istället för att diska varje dag och sen när du efter 2-3 veckor tar hand om den ackumulerade disken blir du garanterat ren!Men man får ju inte ha diskhandskar förstås!

0

Baka

cicki

17 okt 2006 kl. 19:04

smart! då får du ju svampbröd, vad nu det är för nåt?

0

Baka

b

17 okt 2006 kl. 23:12

Någon tipsade tidigare om att rulla köttbullar var bra för att få bort färgen.

0

hur blir man en kalkon?

cicki

17 okt 2006 kl. 23:19

Ja, ny fråga ny tråd

0

hur blir man en kalkon?

Kapten Hammock

17 okt 2006 kl. 23:29

Jag står fast vid samma svar även här: Kalkonskapet är oxå ärftligt. Fast det går ju alltid att sminka upp sig med lämpliga fjädrar och att citera Ekelöf på kalkoniska

0

Till Annette Landin

Gunilla

19 okt 2006 kl. 15:20

Heter den månne “Vileda active scrub”? Fast den är ju grön…..
Men den enda, som fanns på Willys i Åkersberga idag.

0

Vileda Miraclean

Annika Eriksson

19 okt 2006 kl. 15:40

..se bild

0

chris

19 okt 2006 kl. 15:58

-Skaffa rejäla Horn och en röd mule- sen är det fixat!

0

Ingrid&Andreas

20 okt 2006 kl. 00:06

Hej Nina,
förstår ditt problem. Jag brukar också bli missfärgad på mina fingrar och naglar när jag plockat och rensat svamp. Kanske det breor på att jag har långa naglar där det fäster riktigt bra. Det bästa sättet för att bli ren tycker jag är att diska en riktigt stor disk för hand. Vanligt diskmedel tex Yes är ett bra rengöringsmedel till väldigt mycket.
hälsningar
ingrid Svensson

0

Till Annette Landin

Annette Landin

20 okt 2006 kl. 09:37

Nix, den är helt vit! och som oasis i konsistensen :=)Har inte förpackningen kvar…

0

Vileda Miraclean

Annette Landin

20 okt 2006 kl. 09:38

Läste Annikas inlägg nu…helt rätt!!!!

0

åf av mirakelsvampen

Annika Eriksson

20 okt 2006 kl. 09:54

..här kan man söka närmaste butik som säljer mirakelsvampen..

http://www.vileda.com/servlet/PB/menu/1000978/index.html

0

Vileda Miraclean

Göran H

20 okt 2006 kl. 09:56

Nä, Annette, helt rätt är det inte.
Det är nå´t lurt med matematiken.

0

Vileda Miraclean

Annika Eriksson

20 okt 2006 kl. 10:01

..Göran - om du gängar ihop dig med Annette..så kan ju ni två bli tre..så småningom..:-)...

0

Vileda Miraclean

Annette Landin

20 okt 2006 kl. 10:06

Va??? tog en stund :=) fast det är en jävla dag idag…önskar att min son var vuxen och att han var lycklig, glad och slapp alla inskränkta kommentarer!!! (ot som fxxxn)

0

Kofi

20 okt 2006 kl. 10:09

Har ni provat kaffesump….?

0

Till Annette och andra med barn

Annika Eriksson

20 okt 2006 kl. 10:33

..vet inte hur gammal din son är men tips till dig och andra med barn är boken är Trollsmör och Trattkantarell, se bild. Trevlig svampbok för barn (och vuxna nybörjare); hur man plockar och känner igen svamp, lagar goda svamprätter, trycker vykort och färgar garn, hur älvringar uppstår och vad larven sa om svampen till Alice i Underlandet. Färgbilder på 24 svampar. Första upplagan utgiven 1984, förlag Rabén & Sjögren, ISBN 91-29-56219-8 ut

0

Till Annika

Annette Landin

20 okt 2006 kl. 10:36

Tack! Han är sju och under hans första skoltid har han varit med mer “skit” än jag har varit under min 15 år i skolan! Hemskt! Skall inhandlas pronto! Jag önskar att han kunde njuta av lugnet i skogen och få lugn & ro i sin myrkropp!

0

Till Annette

Annika Eriksson

20 okt 2006 kl. 10:49

Ok, trist..min erfarenhet av “myrkroppar” är att de bli lugnare när de får möjlighet att utveckla sina sinnen och finmotorik med att pilla på och använda allt möjligt som finns ute i det gröna…form, föda, färg och fantasi…framför mig nu ser jag en mysig grabb på “svamptillväxt”..:-)...

0

Till Annette

Annette Landin

20 okt 2006 kl. 10:54

Tack för värmen jag känner i dina ord! Han kan redan tio svampar, som han har visat och lärt (försökt iaf) sina klasskamrater :=) Han älskar att pyssla och kan sitta i timmar - hemma :=) Men i skolan blir det mest skäll om att sitta still och vara tyst! Liten kropp med mycket energi! Det blir nog bra snart, men det värker i mammahjärtat !

0

Till Annette

Annika Eriksson

20 okt 2006 kl. 11:00

..och i mitt att jag inte är mamma pga fel val i unga år, men gläjds nu åt bästa vänninans fyra tjejer varav den minsta (13)greppade läget om fungi rätt tidigt, se bild. Den äldsta på 22 har beräknad nedkomst för sin första svamp i februari..:-)..

0

Till Annika

Annette Landin

20 okt 2006 kl. 11:07

I bland blir det så, glädjen är stor även för andra barn. Jag är gudmor till två och det är stor kärlek från båda håll och från mig! Barn är underbara, det är vuxna som skall tas i hampan! Härlig bil! Jag tror jag har sett den tidigare????????

0

Till Annika

Eva K

20 okt 2006 kl. 11:16

Fin bild. Ser att han lånade handsken av mig (från mitt inlägg ovan) ;-)
Smart kis!

0

Till Eva K

Annika Eriksson

20 okt 2006 kl. 11:34

..mitt sista inlägg i denna tråd..gummiklädd kis är kisan Linda ..:-)...

0

Till Eva K

Eva K

20 okt 2006 kl. 11:42

Oppps!
Sorry -läste inte allt så noga.
Fin kisa!

0

Margaretha G

21 okt 2006 kl. 11:38

När jag prövat allt annat och ändå inte blivit ren - samt har behhov av att visa upp rena händer och naglar, doppar jag händerna i klorinvatten. Kan låta häftigt, men klorinen är inte lika stark som förr. Jag har aldrig fått problem av detta trots diverse allergier.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone