Hur i alla sin dar blir man ren om händerna efter plockande/rensande? Jag kör både citron och galltvål, men resultatet blir sådär. Inte så kul när man skall på möten, teater mm. Tips emottages tacksamt. Nu skall jag in i bastun óch gnugga fingrarna!!
Hej!
Kolla tidigare inlägg
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=21857&fnr=1&sok=fingrar&Start=0&Offset=50&ipos=3
Trumpetsvamnpen må vara riktigt, den svärtar säkert av sig om man handskas med stora mängder.
Så icke alls trattkantarellen om man inte sitter och mosar den mellan fingrarna förstås…
Jag klarar mig gott med vanlig handtvål och kranvatten i alla fall.
Hoppas ni hittar nåt bra i alla fall!
Gokväll!
Hej Nina,
förstår ditt problem. Jag brukar också bli missfärgad på mina fingrar och naglar när jag plockat och rensat svamp. Kanske det breor på att jag har långa naglar där det fäster riktigt bra. Det bästa sättet för att bli ren tycker jag är att diska en riktigt stor disk för hand. Vanligt diskmedel tex Yes är ett bra rengöringsmedel till väldigt mycket.
hälsningar
ingrid Svensson
..här kan man söka närmaste butik som säljer mirakelsvampen..
http://www.vileda.com/servlet/PB/menu/1000978/index.html
..vet inte hur gammal din son är men tips till dig och andra med barn är boken är Trollsmör och Trattkantarell, se bild. Trevlig svampbok för barn (och vuxna nybörjare); hur man plockar och känner igen svamp, lagar goda svamprätter, trycker vykort och färgar garn, hur älvringar uppstår och vad larven sa om svampen till Alice i Underlandet. Färgbilder på 24 svampar. Första upplagan utgiven 1984, förlag Rabén & Sjögren, ISBN 91-29-56219-8 ut
Ok, trist..min erfarenhet av “myrkroppar” är att de bli lugnare när de får möjlighet att utveckla sina sinnen och finmotorik med att pilla på och använda allt möjligt som finns ute i det gröna…form, föda, färg och fantasi…framför mig nu ser jag en mysig grabb på “svamptillväxt”..:-)...
Tack för värmen jag känner i dina ord! Han kan redan tio svampar, som han har visat och lärt (försökt iaf) sina klasskamrater :=) Han älskar att pyssla och kan sitta i timmar - hemma :=) Men i skolan blir det mest skäll om att sitta still och vara tyst! Liten kropp med mycket energi! Det blir nog bra snart, men det värker i mammahjärtat !
..och i mitt att jag inte är mamma pga fel val i unga år, men gläjds nu åt bästa vänninans fyra tjejer varav den minsta (13)greppade läget om fungi rätt tidigt, se bild. Den äldsta på 22 har beräknad nedkomst för sin första svamp i februari..:-)..
När jag prövat allt annat och ändå inte blivit ren - samt har behhov av att visa upp rena händer och naglar, doppar jag händerna i klorinvatten. Kan låta häftigt, men klorinen är inte lika stark som förr. Jag har aldrig fått problem av detta trots diverse allergier.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.