Har försökt med svampboken och nyckeln här. Nu börjar jag tröttna. Hoppas ni kan hjälpa.
Bild 1o2: växte i mossig granskog/grässlänt. Hatt; torr, sidenglansig, gula fläckar. Fot; ngt trådig. Ring. Lukt; mild. Skivor; Ljusa-ljust gråbruna. Den gulnar mer och mer inne. Är det någon champinjon? Eller har jag släpat hem bolörsskivlingar?
Bild 3: Samma skog. Fanns mängder, växte i ring.
Tacksam för hjälp!
Champinjon är ett klart fall, men ..den pudrade!? Kan det vara en annan? Färgen stämmer inte med min erfarenhete! Hatten borde vara mera på (ljus)grått än (ljus)brunt!Doften av den pudrade trattskivlingen är mycket (för) aromatisk och jag brukar förvälla den innan jag steker den. Fast och fint kött…ibland jättelika (30-40 cm i hatt-diameter)..och smakar bra!
Smakar bra, Kenneth? Läste på en sida av Klas Jaederfeldts där den stod med på en lista över “Några sätt att avliva svärmor”. Det lät inte så hoppfullt tyckte jag. Läste dock inte allt text, det räckte med rubriken för att avskräcka mig.
Jag kanske får leta reda på mer information om den innan jag avfärdar den…om du mår bra av den så är det ett bra tecken.
Om skivorna drar åt rosa eller brunt och doften är angenäm som mandel, då bör det vara en god champinjon.
Plockade icke-maskangripen snöbollschampinjon i helgen som var rejält utväxt och med väldigt kaffebrunt mnörka skivor men smaken var ändå utsökt i champinjonsåsen!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.