Hej alla!
Idag hittade jag två svampar som jag gissar är silkesmusseron. jag har plockat silkesmusseron förut, och då har de alltid fått turkosblå fläckar vid foten vid beröring. Dock inte denna idag.
Det gjorde mig misstänksam, tänkte sedan att det var såpmusseron, men den fick inte de typiskt laxrosa fläckarna heller.
Alla andra kännetecken stämmer på silkesmusseron: satt väldigt hårt fast i jorden, växte i blandskog med ek och björk, silkesglänsande ovansida, vågig och uppsprucken hatt, urnupna skivor med naggad kant, böj på slutet av foten. Mild lukt, min fru säger att den luktar blötlagt mandel!
Bifogar en bild, ex nr 2 var dock så maskangripen att den föll i bitar.
Kan jag ha rätt trots att de blå fläckarna inte visat sig. Bilden är tagen 7 timmar efter plockning.
Fläckarna på foten är inte lika markanta i verkligheten, svampen är mer vit.
Hej ! Flera av mina hade inte heller blå fläckar vid fotbas.
Kollade beståndet senare och några hade det andra inte. Däremot var alla hårt angripna stora som små.Dina bilder ser ut precis som mina gjorde.Invänta dock någon * då jag bara är amatör.
Vilken läcker svamp! Ser så himla “svajig” ut på bild 2. Som en donna på dans, eller nåt.
Tydligen läcker till smak också?
Nyfiken!
Nu skiter jag i mitt jobb, tar korgen och sticker ut. Det skulle bli kallt som attans snart, sa min granne: vädergurun.
Jag vill hitta blåmusseron. Eller nå‘t…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.