0 927 visningar

13 svar

Gaffelkremla?

Irene A

16 okt 2006 kl. 08:01

Sitter och grunnar på några av fynden från Gotland, och kommit fram till att detta borde vara gaffelkremla. Jag känner mig osäker, eftersom jag bara har sett den en gång tidigare, och det var 15 år sen. Någon som har mer erfarenhet av gaffelkremlor, som tycker att den ser bekant ut?

Mild och god, skivorna gaffelgrenade både vid foten och hattkanten

0

Franco Matli

16 okt 2006 kl. 08:33

Hej Irene.Verkar vara en gaffelkremla, vars hattfärg kan påminna om lömsk flugsvamp.Lamellerna ibland brunfläckade.Foten kan också ha rostbruna toner(har aldrig sett den så brun men det finns variation inom arten). Reation med FeSO4 klarrosa på köttet.Sporer små, 6, 5x4 micron.
Bifogar en bild tagen i Homburg.

0

Annette Landin

16 okt 2006 kl. 09:11

Gaffelkremla, för att skivorna ser ut som de är “gafflar”, dvs går inte hela vägen ut, eller varför? Kul namn, men så är det ofta med de svenska namnen, eller hur!

0

Irene A

16 okt 2006 kl. 09:16

Tack för svar, Franco!

Vilken söt liten sak från Tyskland - Pluteus eller Bolbitius…?

0

Irene A

16 okt 2006 kl. 09:36

Det syns inte så bra på bilden (lite överexponerad), men skivorna är upprepat grenade vid foten, och gaffelkremlan har fått sitt namn efter det. Dessvärre finns det andra snarlika kremlor som kan ha grenade skivor, bl.a. den gröna brokkremlan.

0

Peter

16 okt 2006 kl. 09:50

Jag såg en sådan i somras, men den var mer grön på hatten. Växte i blandskog kan man säga, mellansverige.

Ovanlig?

0

Annette Landin

16 okt 2006 kl. 09:51

Ok, trodde det. Jag tror att “svampmannen” visade mig ett ex av en kremla som hade gaffelgrenade skivor “i min” skog för ett tag sedan…men vilken sort det var har jag tyvärr glömt *ajabaja* men det har blivit så många nya intryck detta år!!! Vilket svampår det har varit för min del! Irene, tack för att du tar dig tid å svarar!!!

0

Hans v E

16 okt 2006 kl. 09:53

Trodde gaffelkremlan var grön.

Epitetet gaffel- innebär att skivorna invid foten grenar sig som en gaffel - har jag trott. Fast inte i fyra grenar utan två!?

Vidare trodde jag Franco skulle visa en gaffelkremla.

0

Hans v E

16 okt 2006 kl. 09:55

Oj! Två svar innan man hann svara.

0

Hans

Landin

16 okt 2006 kl. 09:57

Då menar du mer så som ett nyfött barn oftast har mellan tå två & tre, räknat från stortån??? På min skärm är är Irenes svamp grön.

0

Ska vara grön

Irene A

16 okt 2006 kl. 10:44

Det är förstås svårt att veta hur olika färgnyanser går fram på olika skärmar.
Hos mig är den grön på bilden, men vid närmare betraktelse var den ännu tydligare gulgrön i verkligheten.
Jag har en väldigt vag minnesbild av den gaffelkremla som jag såg för 15 år sen. Minns inte vilken grön färg den hade, men den hade ännu mer grenade skivor än denna.

Jag undrar också hur pass ovanlig den är..?

0

Göran H

16 okt 2006 kl. 11:19

På min skärm är Irene´s svamp brun
och Francos blågrå. Alltså hattarna.

0

Franco Matli

16 okt 2006 kl. 11:49

Lilla blågröna svampen är Blågrå skölding=Pluteus salicinus.Sällsynt.
Färgen på hatten är blågrön.
Hans, tyvärr har jag inte någon bild av gaffelkremlan, har inte hittat en enda de sista åren, som Irene påpekar den variera i färg och kan ibland likna en Brokkremla, men du får en bild tagen i Homburg på Cortinarius Kongressen.Microsvampen är 0, 5 mm i diameter den heter Trichia botrytis.
Ätligheten okänt.

0

Trichia

Irene A

16 okt 2006 kl. 12:25

Wow, vilken vacker liten slemsvamp!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone