Sitter och grunnar på några av fynden från Gotland, och kommit fram till att detta borde vara gaffelkremla. Jag känner mig osäker, eftersom jag bara har sett den en gång tidigare, och det var 15 år sen. Någon som har mer erfarenhet av gaffelkremlor, som tycker att den ser bekant ut?
Mild och god, skivorna gaffelgrenade både vid foten och hattkanten
Hej Irene.Verkar vara en gaffelkremla, vars hattfärg kan påminna om lömsk flugsvamp.Lamellerna ibland brunfläckade.Foten kan också ha rostbruna toner(har aldrig sett den så brun men det finns variation inom arten). Reation med FeSO4 klarrosa på köttet.Sporer små, 6, 5x4 micron.
Bifogar en bild tagen i Homburg.
Ok, trodde det. Jag tror att “svampmannen” visade mig ett ex av en kremla som hade gaffelgrenade skivor “i min” skog för ett tag sedan…men vilken sort det var har jag tyvärr glömt *ajabaja* men det har blivit så många nya intryck detta år!!! Vilket svampår det har varit för min del! Irene, tack för att du tar dig tid å svarar!!!
Det är förstås svårt att veta hur olika färgnyanser går fram på olika skärmar.
Hos mig är den grön på bilden, men vid närmare betraktelse var den ännu tydligare gulgrön i verkligheten.
Jag har en väldigt vag minnesbild av den gaffelkremla som jag såg för 15 år sen. Minns inte vilken grön färg den hade, men den hade ännu mer grenade skivor än denna.
Jag undrar också hur pass ovanlig den är..?
Lilla blågröna svampen är Blågrå skölding=Pluteus salicinus.Sällsynt.
Färgen på hatten är blågrön.
Hans, tyvärr har jag inte någon bild av gaffelkremlan, har inte hittat en enda de sista åren, som Irene påpekar den variera i färg och kan ibland likna en Brokkremla, men du får en bild tagen i Homburg på Cortinarius Kongressen.Microsvampen är 0, 5 mm i diameter den heter Trichia botrytis.
Ätligheten okänt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.