Jag och min svärmor plockade trattkantareller igår. när jag rensade dem hittade jag två giftspindlingar. dessa slängdes illa kvickt. Men nu undrar jag, kan jag äta trattkantarellerna eller är det risk att de fått giftiga sporer på sig?
Vänd på dem och kolla in varje svamp från undersidan så är risken minimal att du får med nån spindelskivling, eller spindel för den delen.
Ovanifrån i skogens mossa kan många svamphattar tas för trattkantarell, men vänder man upp dem brukar det inte vara något problem att skilja dem åt.
Jag tror att det var ett par gulbandade spindlingar vi fått med. Jag själv är nitiskt noggrann i skogen men det är tydligen inte svärmor så hon får nog hålla sig till bara gula kantareller i fortsättningen om hon alls får förnyat förtroende att följa med ut i skogen igen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.