Hej! Här kommer väl årets töntigaste fråga: Gillar hästar kantareller? I mina trakter finns det en hel del hästhagar och i skogarna runt dessa har jag hittat mycket kantareller. Eftersom jag är rädd för hästar har jag inte gått in i hästhagarna och kanske är det ingen ide om hästarna har ätit upp dom (Älgar gillar ju trattisar). Men chansen att hitta kantareller kanske rent av överbrygger hästrädlsan.
Hej Ann-Marie!
Jag tycker inte det finns några töntiga frågor - om man inte frågar får man gå som idiot resten av livet. Har egentligen inte något svar på din fråga, däremot har ämnet diskuterats tidigare här på forumet. Gå in under Sök och skriv in “häst” så får du upp svaren. Har själv respekt för hästar trots år av ridlektioner men om det skulle gälla kantareller skulle jag nog tappa huvudet och gå in t.o.m. i hästhagarna ;-). Hoppas någon som vet hur det förhåller sig kan svara på din fråga.
Jag tror inte att hästar gillar kantareller. Jag har själv varit ute och plockat kantareller till häst och då har min häst fått nosa på kantarellerna. Min häst verkade inte särskilt förtjust i kantarelldoften.
Om du går in i hästhagen se till att ha ögon i nacken och ha en plan för vad du ska ta dit till i fall att hästarna kommer i närheten av dig. Att hamna mellan två hästar är ingen vidare bra idé. De kan bli sura på varandra och struntar då i om en människa kommer i kläm.
Om hästarna närmar sig håll dig undan.
Lycka till!
Jag tycker mest att hästar är jobbiga när de tror att jag har gotter till dem i fickorna. Då jagar de fram till mig och böjer halsen om mig och tigger så att jag inte kommer fram.
Rädd för dem har jag inte haft förstånd att vara, men jag försöker undvika att stå i vägen för en bakutspark. Har jag dålig självbevarelsedrift? Borde jag arbeta på att utveckla en sund panikkänsla? Vad ska man akta sig för? Har aldrig ridit en häst så jag vet inte så mycket om dem.
Vissa hästar gillar kantareller. Jag har känt en häst som väldigt gärna käkade kantareller när han fick chansen. Nu plockar jag en hel del i min grannes hästhage o den hästen bryr sej inte om svampen bara morötterna jag mutar honom med. Det är väl med hästar som med oss smaken är olika.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.