Schabraket kan vara en form av mörk tuvskivling, Lyophyllum decastes eller närstående, men alldeles säker är jag inte på dem.
Den som växer på spillning ser ut att ha lite vita velumrester på hattkanten, då borde det vara gråbroking, Panaeolus sphinctrinus.
De mörka, marmorerade skivorna är kännetecknet på släktet brokingar (brokskivlingar).
Oj, vad är velumrester?
Nu måste jag ta och läsa på lite.
Hans förslag om älgbroking låter ju troligt, med tanke på platsen jag fann dem på. Men vissa hade en vit kant nertill (kan kanske vara 2 olika sorter i samma dynghög?) om det är det som är “velumrester”?
Tack för era förslag och gissningar. Jag är imponerad av all kunskap som finns på detta forum!!
Den vita kanten brukar vara tecken på trådiga velumrester. På gråbrokingen sitter de ofta längs hattkanten som en uddig gardinspets.
Panaeolus alcidis Moser (älgbroking?), är en liten art, med max en cm hög och bred hatt.
Förresten Hans, har du koll på hur namnet P. alcis har uppstått? En felskrivning i ekologiska katalogen?
Ok, dessa fanns i flera storlekar. De stora en bra bit över 1cm “i hatthöjd”. Gråbroking låter troligt.
Har du hunnit ut något i veckan ännu? Jag hörde att torsdagen kommer med snö, kanske 30-60cm, enligt min granne. Men, han har haft fel förr.
Javisst, Franco, “alcidis” har också att göra med älgen.
Vad jag undrar, är var namnet Panaeolus alcis kommer ifrån.
Meinhard Moser beskrev arten Panaeolus alcidis (som en liten art på älgspillning från Skandinavien och Canada).
Raul Keskküla presenterade arten på svenska (med det svenska namnet älgbroking) i Jordstjärnan 1988, och där hette den fortfarande R. alcidis. I Canada, Finland och Norge heter den också P. alcidis.
Det är endast i vissa svenska fyndlistor som namnet P. alcis förekommer, och att det gör det, måste bero på Artdatabanken (som av någon anledning har det namnet i ekologiska katalogen och Artportalen, och därmed tvingar alla rapportörer att använda ett namn som egentligen inte finns).
Ja du har rätt Irene, den ursprungliga beskrivning av M.Moser är P.alcidis
det finns också Stropharia alcis.
F.Bellu känner den som P.alcidis.
På Google finns båda namn, troligtvis har någon missöde inträffad i någon skrivelse.Jag ska träffa J.Melot imorgon, han vet säkert om det har skett en namnbyte.Jag återkommer
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.