0 686 visningar

17 svar

Ärtröksvamp

Franco Matli

16 okt 2006 kl. 17:47

Ärtröksvamp=Pisolithus arhizus
Denna svamp hittades i Hommburg Tyskland.Sällsynt.Oätlig

0

Annette Landin

16 okt 2006 kl. 17:51

Det ser ut som små guldklimpar på min skärm, nyligen framvaskade! Välkommen hem igen!

A

0

Eva K

16 okt 2006 kl. 17:55

Jättefin! Ser lite ut som sköldpaddben, det mörka - är det så den ser ut inuti?

Fråga: Jag hittade en bönformad brun liten sak som satt på en stubbe. Jag råkade mosa den med fingrarna och den var helt lila inuti. Vad var det?

0

Franco Matli

16 okt 2006 kl. 18:00

Tackar Annette, men jag är så himmla trött av allt bilresande.
Behöver lite lugn, både jag och Nero.
Har nästan 300 bilder att gå igenom.
Läser att du plockar för fullt.
Du får börja titta efter Frostvaxing
i mossig tallskogen, det finns såna partier i din skog.Mycket god matsvamp.

0

Franco

Annette Landin

16 okt 2006 kl. 18:02

Min mor var så glad över svampen att det kom glädjetårar! Ta’ det lugnt nu och sov ordentligt! Jag är glad att du är hemma välbehållen! Jag måste verkligen kolla efter frostvaxingen igen! Kram A

0

Eva K

16 okt 2006 kl. 18:41

Jag tror det jag fann var Vargmjölk.

0

Gunhild

16 okt 2006 kl. 19:36

Såna här fina färger får man på ullgarn av ärtröksvamp som förresten inte alls är sällsynt här hos mig.

0

Annette Landin

16 okt 2006 kl. 19:40

Gunhild…kan jag beställa ett par raggsockor med detta mönster? eller kan jag få köpa mönstret på svamparna av dig? Underbara!

0

Lena M

16 okt 2006 kl. 19:45

Franco, vilken läcker bild, den är som en juvel och du Gunhild också vackert med det svampfärgade garnet.

0

Gunhild

16 okt 2006 kl. 19:55

Här kommer ett färgprov. Mönstret till svampehuen finns i boken Svampefarvning av Hjördis Hall Andersen. Jag kan också skicka dig ett mönster.

Många färger av ärtröksvamp

0

Gunhild

16 okt 2006 kl. 20:09

Så här ser ärtröksvampen ut där jag plockar den.

0

Maria Helena

16 okt 2006 kl. 20:35

Jag säger bara *WOW*  vad häftig!!

0

Birgitta D

16 okt 2006 kl. 20:38

Det är nästan så att man vill börja med svampfärgning när man ser sådana bilder. Då kan man ju få användning för nästan all svamp man inte äter också. Fast fy vad mycket glasburkar man skulle ha på hyllorna då.

0

Annette Landin

16 okt 2006 kl. 20:39

Den boken måste jag nog få tag på, skall till bokhandeln på onsdag, finns det inte så återkommer jag om hjälp!

0

k

17 okt 2006 kl. 07:25

ett ganska säkert ställe för ärtröksvamp är Andrarums slagghögar i Skåne, någonstans S om Degeberga

0

Uno M

18 okt 2006 kl. 10:27

Ursäkta, men heter den inte ärttryffel på svenska, när ändrades det att den övergått till röksvamparna ?

0

Irene A

18 okt 2006 kl. 11:00

Den heter ärttryffel i min upplaga från 1984 av Rymans “Svampar”, men det officiella namnet ärtröksvamp introducerades när Olle Persson och Nils Lundqvist gav ut “Svenska svampnamn” (1987 tror jag det var).

Vill man veta vilka svenska namn som är gällande idag, kan man hitta dem i Artdatabankens ekologiska katalog
http://www-umea.slu.se/miljodata/webrod/ekkatsv/svamp1.asp
genom att skriva in det vetenskapliga namnet på art eller släkte.

0

Gunhild!

Elisabeth Jansson

19 okt 2006 kl. 21:35

Hej!

Vilka fina färger!
Innehåller svampen mycket färgämne?
Man kan färga brunt med stenlav t.o.m. utan att beta garnet.
Ditt garn verkar vara mjukt, var köper du det?
Jag har massor av torkad svamp, om du vill ha någon speciell hör av dig?
Har du sett hantverkssidan på svampguiden, där kan man diskutera färgning.
Jag ska anmäla mig!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone