Nu finns det gott om röksvamp och äggsvamp!
Jag plockar dem inte en såhär bra svampsäsong och har därför glömt rapportera dem!
I gräs- och betesmarker runt Örebro finns allt ifrån stora skålröksvampar till små vårtiga och gyttrade.
Till frågan:
En för mig ny röksvamp uppträder ymningt i gräsmattor i parker, samt i betesmark och lövskog runt stan.
Den växer ungefär som gyttrad men är slät och smutsgul och finns inte i databasen.
Den är lurig för den är inte lika tydligt färgförändrad när den “ryker” som de vanliga röksvamparna.
Har ungefär samma smutsgula nyans hela tiden.
Tack för svaret, men nej, det är inte lycoperdon pyriforme jag sett.
De på google liknar mer den gyttrade röksvamp som finns i databasen.
Dessa är släta på ytan och oföränderligt smutsgula vare sig de är vita inuti eller kommit i “rökstadiet”!
Det upptäckte jag när jag av misstag råkade trampa på några gulisar och till min förvåning sprutade det upp svartbrunt sporpulver på mina vita byxor!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.