Hej!
Jag har skrivit det förut och skriver det igen: RENSA KLART I SKOGEN!
Det är hur enkelt som helst, tag med en liten kniv typ Interflora snittkniv, drag upp svampen med ena handen och skär av nederdelen med knivhanden. Ev. barr på hatten är lätta att pilla av, det tar nästan ingen extra tid och när du kommer hem är rensningen redan avklarad. Bara att träna en stund så går det garanterat som en dans.
Att SKÖLJA trattkantareller är så fel det bara kan vara, de är ju oftast blöta så det räcker ändå.
Till sist och än en gång: RENSA SVAMPEN I SKOGEN, det kostar inte många extra minuter under en svamputflykt, jag lovar.
Till Anna - SKÖLJ INTE trattisar. De ÄR väldigt mycket vatten ändå. Jag lägger en tidning i botten på korgen för att få dem att släppa lite innan jag komemr hem. Lägger upp dem på nytt papper medan de väntar på rensning. Borsta tar inte SÅ lång tid. Funkar med brödpensel, liten målarpensel (typ vattenfärgspensel).
Till Bengt - Att rensa i skogen är väl bra om man har hela dagen på sig, men den lilla stund jag har tid att vara ute villa jag utnyttja till att plocka.
Till Kenneth - Lägg svamparna i halvvarm panna, utan extra vatten. Låt all vätska sakta koka in i svamparna.
Hej Nina!
Det tar inte mycket extra tid att skära av nederdelen av foten och blåsa bort ev. barr. På två timmars plockning tar det kanske 5 minuter och det har man väl tid till? Det är hur enkelt som helst och borde vara det överlägset bästa alternativet.
Jag förstår fortfarande inte hur man kan släpa hem allt skräp som sprider sig i korg eller, hemska tanke, plastkasse. Man får flerdubbelt mer jobb helt i onödan. Jag börjar fundera på att starta en ny svampklubb med namnet Rensa All Svamp I Skogens Vänner.
Klart det ska rensas i skogen, det bespar mig iaf mycket tid och sporer, jord och barr mm passar inte alls in lika bra hemma hos mig som i skogen:)
För att slippa itrillande barr och annat i korgen kör jag med picknickkorg med skyddande luckor över (den har dessutom flera fack.)
Jag vill bara instämma i Bengts råd vad gäller att rensa i skogen.
Man vinner ingen tid på att släpa hem skräp.
Möjligen kanske man missar två eller sju stycken små halvdana trattisar som man inte ids ta hand om i skogen, men ett år som detta blir i alla fall jag kräsen och plockar bara de bästa exemplaren av de mest attraktiva arterna.
Tack Bengt att du hjälper till att sprida lite “svampkultur” och tack vädrets makter för en underbar svamphgöst, må den vara länge….
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.