0 369 visningar

18 svar

Trattisar

Anna

16 okt 2006 kl. 23:30

Hej

Skrev en fråga nedan angående att rensa mycket trattisar. Kan man efter att ha grovrensat dom skölja dom i vatten istället för att borsta? Förmodar att dom i så fall blir så blöta att torka inte går utan man måste förvälla?

0

Annika Eriksson

16 okt 2006 kl. 23:52

Visst kan du skölja om du vill, men det beror på vilken typ av torkanordning du använder. Oavsett vilken så låt dem rinna av ordentligt i sil/salladsslunga först. Prova med ett litet gäng först och jämför tidsskillnad vs resultat.

0

Tack

Anna

16 okt 2006 kl. 23:55

För tipset Annika, det ska jag testa imorgon efter skogsturen.

0

Tack

Annika Eriksson

16 okt 2006 kl. 23:59

..sätt upp en elektrisk svamptork på julklappslistan..:-)...

0

Bengt Sandh

17 okt 2006 kl. 00:38

Hej!

Jag har skrivit det förut och skriver det igen: RENSA KLART I SKOGEN!
Det är hur enkelt som helst, tag med en liten kniv typ Interflora snittkniv, drag upp svampen med ena handen och skär av nederdelen med knivhanden. Ev. barr på hatten är lätta att pilla av, det tar nästan ingen extra tid och när du kommer hem är rensningen redan avklarad. Bara att träna en stund så går det garanterat som en dans.

Att SKÖLJA trattkantareller är så fel det bara kan vara, de är ju oftast blöta så det räcker ändå.

Till sist och än en gång: RENSA SVAMPEN I SKOGEN, det kostar inte många extra minuter under en svamputflykt, jag lovar.

0

Kenneth

17 okt 2006 kl. 08:55

En fråga till “trattkantarellister”: Om ni kokar ner svamparna, slänger ni den mörka vätskan eller indunstar ni den (i stället för att torka svamparna)?

0

Inte skölja!

Nina H

17 okt 2006 kl. 09:34

Till Anna - SKÖLJ INTE trattisar. De ÄR väldigt mycket vatten ändå. Jag lägger en tidning i botten på korgen för att få dem att släppa lite innan jag komemr hem. Lägger upp dem på nytt papper medan de väntar på rensning. Borsta tar inte SÅ lång tid. Funkar med brödpensel, liten målarpensel (typ vattenfärgspensel).
Till Bengt - Att rensa i skogen är väl bra om man har hela dagen på sig, men den lilla stund jag har tid att vara ute villa jag utnyttja till att plocka.
Till Kenneth - Lägg svamparna i halvvarm panna, utan extra vatten. Låt all vätska sakta koka in i svamparna.

0

Inte skölja!

Bengt Sandh

17 okt 2006 kl. 12:54

Hej Nina!

Det tar inte mycket extra tid att skära av nederdelen av foten och blåsa bort ev. barr. På två timmars plockning tar det kanske 5 minuter och det har man väl tid till? Det är hur enkelt som helst och borde vara det överlägset bästa alternativet.

Jag förstår fortfarande inte hur man kan släpa hem allt skräp som sprider sig i korg eller, hemska tanke, plastkasse. Man får flerdubbelt mer jobb helt i onödan. Jag börjar fundera på att starta en ny svampklubb med namnet Rensa All Svamp I Skogens Vänner.

0

Bengt Sandh

17 okt 2006 kl. 12:56

Fy vad tjatig jag är!

0

Nina H

17 okt 2006 kl. 13:00

Jaaa…, men det gör inget. Var och en blir salig…..
Jag gillar att stå hemma och rensa med mat och dryck och toa inom räckhåll. Bra musik eller en spännande cd-bok.

0

Trumpelisa

17 okt 2006 kl. 13:18

Jag både skär och borstar (av svampen alltså) i skogen men tycker ändå att det blir skräp i korgen så det blir en del kvar att göra vid rensbordet hemma. Kanske är för noga. Lite skit ska ju som bekant rensa magen…

0

I skogen..

Lotta E

17 okt 2006 kl. 14:03

Klart det ska rensas i skogen, det bespar mig iaf mycket tid och sporer, jord och barr mm passar inte alls in lika bra hemma hos mig som i skogen:)

För att slippa itrillande barr och annat i korgen kör jag med picknickkorg med skyddande luckor över (den har dessutom flera fack.)

0

Nina H

Kenneth

17 okt 2006 kl. 14:09

Jag brukar lägga en liten skvätt vatten i pannan för att få fart på “nedkokningen”, men det uppstår en massa mörk vätska i pannan ganska fort! Ibland häller jag bort en del (om jag har brottom), men det finns säkert aromer i vätskan…förmodar jag!

0

Inte mera vatten

Nina H

17 okt 2006 kl. 14:43

Kenneth - lägg inte i vatten i pannan. Det finns så det räcker i svampen. Och det skall tillbaka in dit. Ge dig lite tid och se till att värmen inte är för hög. En traktörpanna med täckt botten (inte mer) tar ca 20-25 minuter. Det är det värt.

0

Inte mera vatten

Nina T

17 okt 2006 kl. 15:39

Oj, om man släpar hem 15-20 liter åt gången så tar det lång tid om man bara ska täcka botten på en traktörpanna, jag brukar köra en 10-literskastrull på svag värme..tycker det funkar bra..

0

Inte mera vatten

Nina H

17 okt 2006 kl. 17:11

Ja då är det säkert helt OK. Jag har en stor traktörpanna och förväller bara kantareller och taggisar. Tänker så här att en frys, den kan ju paja, elavbrott mm, så allt som går att torka torkar jag.

0

Inte mera vatten

Nina T

17 okt 2006 kl. 17:23

Ja att torka är nog det bästa, jag gör också det mycket, men ibland har jag bara inget att förvara dem i, alla burkar jag har är fulla…min stora frysbox i källarn börjar också bli full nu så jag får ordna med nya burkar innan säsongen är slut.

0

vän av Bengts rensråd

Bo E

17 okt 2006 kl. 17:35

Jag vill bara instämma i Bengts råd vad gäller att rensa i skogen.
Man vinner ingen tid på att släpa hem skräp.
Möjligen kanske man missar två eller sju stycken små halvdana trattisar som man inte ids ta hand om i skogen, men ett år som detta blir i alla fall jag kräsen och plockar bara de bästa exemplaren av de mest attraktiva arterna.

Tack Bengt att du hjälper till att sprida lite “svampkultur” och tack vädrets makter för en underbar svamphgöst, må den vara länge….

0

vän av Bengts rensråd

Bo E

17 okt 2006 kl. 17:36

hmm..höst ska det förstås vara…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone