Jag har just flyttat tillbaka till där du kommer ifrån, och jag med (läste ditt inlägg under “vem är du” du hittar ev mig i den listan). Stella - har du hittat blomkålssvamp här uppe?
Var vid Bäcksjön förra helgen och fyndade trattkantareller, som vanligt, men inte mycket annat. Sotvaxlingar iofs.
Vore skoj att veta mer om blomkålssvampen. Jag har läst så mycket om den nu i några dagar.
Jag “upptäckte” blomkålsvampen först i höst och har därför inte ens letat efter den… Men jag har aldrig sett den…
Har mina svampmarker främst runt Sävar där jag har hittat rätt OK med kantareller (har också plockat trattisar i Bäcksjön och vanliga kantrareller!).
Om du är intresserad av svampfärgning så kan jag bistå med ett ställe där det finns massa ärtrök!
Hi hi.. jag kommer från Sävar.
Gör du det? Blir hur nyfiken som helst!
Det verkar kul att färga garn och annat, men jag kan inte sticka eller virka. Ja, grytlappar har jag ju kunnat. Halsdukar har jag tillverkat 2st och en ful tröja i pastellfärger med STORA luftmaskor.
Kanske blir man inspirerad om färgat garnet själv? Jag vill ju kunna sån’t där… :) Vars finns det ärtrök? Hur gör man?
..hon bubblade av frågor…
Det är tilltalande.
Ärtrök hittar du på de gamla grustagen mittemot skjutbanan i Sävar… Hur mycket som helst!
Det ÄR roligare om man färgar garnet själv! ;-)
Jag har även plockat oändliga mängder rödskivlig spindling på tallhedarna norr om Bullmark.
Jag var inflyttad Sävarbo under fem år (kommer ursprungligen från Lycksele) och bodde i Sävarberg och ovanför Bullmark. Runt Sävarberg (och Tomterna) har jag plockat mycket kantrareller!
Grustagen ja..
Varje plats du nämner har jag starka anknytningar till. I Sävarberg och tomterna t ex hade jag skötehästar när jag var “liten” :) Ursäkta min nostalgi.
När jag tänker efter så plockade vi mycket svamp mellan Tomterna och Täfteå... ska kolla dom ställen nästa gång jag är där.
Tack för påminnelsen!! Jag ska kolla ärtröken också.
Jag har för mig att någon hittat Goliat där i krokarna också, men jag kan minnas fel. Men isf borta vid “sega”..
Färgade du med rödskivlig spindling också?
NU blev jag sugen på att gå kurser!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.