0 809 visningar

10 svar

Svarta trumpeter - recept

Rolf W

17 okt 2006 kl. 14:08

Jag har plockat MASSOR av svart trumpetsvamp. En hel del har jag torkat, och kommer bl a att använda som krydda. Resten är infrusna. Önskar några bra recept.

0

c

17 okt 2006 kl. 14:16

Rolf-samma här, fick en idé igår
man borde kunna fylla själva trumpeten rå med ngn svamstuvning och gratinera allt i ugnen med lite ost eller liknande- det skulle kunna bli snygga “trattar” att servera

0

matmaffian

17 okt 2006 kl. 14:32

Man skulle kunna testa att fylla tratten med lite feta ost och rulla en baconskiva eller parma skinka utanpå och gratinera dem

0

svampgunilla

17 okt 2006 kl. 14:36

Jag var just på väg att skriva samma inlägg.
VAD ska jag göra med all trumpetsvamp??? Vill inte torka mer nu!!!!
Är det någon som har provat att sylta trumpetsvamp? Alltså samma recept som trattkantarell, men med trumpetisar i stället.

0

Nina H

17 okt 2006 kl. 14:37

Oj, snålvattnet rinner… Så häftiga grejer.

0

Christian Nilson

17 okt 2006 kl. 14:56

Rolf- finns en hel del recvept under fliken recept på sajten- kolla där

0

Rolf W

17 okt 2006 kl. 15:14

Svar till Christian:
Jag har sökt igenom receptsamlingen och endast funnit ett recept med svarta trumpeter. Och det var en soppa (lika med trattsoppa). F ö inga recept med svarta trumpeter.
Hälsn Rolf

0

Christian Nilson

17 okt 2006 kl. 15:16

jag såg ett med rödspätta med svamfyllnnig med svarttrumpetsvamp

0

Christian Nilson

17 okt 2006 kl. 15:16

Detta är från receptsamlingen
Gör en god gräddstuvning med finhackad svart trumpetsvamp eller champinjoner. Lägg ett lager med stuvning i en eldfast form. Lägg spätta filer över som taktegel. Salta och peppra. Täck med svampstuvning.
Täck med gräddmjölk och strö svart och röd limfjordkaviar över. Gratiner i ugn vid 200 C i 15 -20 minuter. Servera med torrt vin och en fräsch sallad.

0

Christian Nilson

17 okt 2006 kl. 15:18

Gör en pajdeg som du förgräddar i ugn ca 200 grader (pajen ska få lite förg då är den färdig). Stek en stor gul lök på svag värme så den blir glansig. Stek däreefter svampen väl på låg värme i smör/margarin. Gör en äggstanning genom blanda 3 dl mjölk med 4 ägg, tillsätt 2 dl riven ost. Salta och svartpeppra. Lägg de stekta svamparna på pajdegen och häll över mjölk/ost/äggblandningen. Ställ in i ugnen i ca 20 min eller tills äggstanningen stelat och fått lite färg. Servera med sallad.

© SvampGuiden 1997- 2006

0

kobran

17 okt 2006 kl. 17:45

Tack!
Detdär med trumpeter och spätta lkåter som något jag bara måste pröva vid tillfälle!

Till att börja med fuskar jag med spätta & blek taggsvamp som jag har i kylen just nu!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone