0 1560 visningar

23 svar

Angrepp på taggsvamp

SAS

31 aug 2004 kl. 22:32

Är det vanligt att taggsvampen är ungefär som äldre Karl Johan, fullständigt genomgångna av larver..? Kom hem med en bra korg i dag, men det blev inte mycket kvar…

0

Gunilla

1 sep 2004 kl. 05:48

Ja

0

Jens

1 sep 2004 kl. 12:25

Rekommenderar att du gör en grovrensning i svampskogen. Skär itu svampen. Är den helt genomäten så är det ju ingen större idé att ta hem den.

0

Birgitta

1 sep 2004 kl. 22:31

Mitt råd är det samma som Jens. Däremot är min erfarenhet att den bleka taggsvampen är mindre angripen

0

Linus K

1 okt 2005 kl. 14:48

Om den inte är äten inuti, utan bara ovanpå hatten av sniglar/larver. Då är den väl okej att äta?

Ska man skära bort groparna från snigeln?

0

Irene A

1 okt 2005 kl. 19:36

Jag får en känsla av att den bleka taggsvampen i Norrlands inland och fjälltrakter är en helt annan art - den har en lång plockningssäsong, från sensommar till senhöst, har mycket seglivade fruktkroppar, och är nästan *aldrig* maskäten.

0

Linus K

1 okt 2005 kl. 20:33

Det kanske inte finns lika mycket sniglar där? =)

0

Annika Eriksson

1 okt 2005 kl. 20:48

Blek taggsvamp är Hälsinglands landsskapssvamp och det är den med rätta för vi har gott om den i våra gamla granskogar. Växtsäsongen är lång och vanligt är att man kan hitta stora ringar med rätt många exemplar. Larvangripna exemplar är mycket vanligt. Torkning är inte att rekommendera pga att smaken förändras radikalt åt det beska hållet.

0

Irene A

1 okt 2005 kl. 21:13

Linus, sniglar finns, men de är inte maskar, juh!
(inte larver heller)

0

Erik Ekholm

2 okt 2005 kl. 11:22

Den bleka taggsvampen i södra Uppland kan också ha lång säsong och hållbara fruktkroppar om vädret är gynnsamt.

Däremot är väl kanske bara 1/3 av dem jag hittar oangripna (vilket i och för sig är bättre än många andra svamparter). Om det är fler angrepp söderut kan det väl bero på att det finns fler arter av de insekter som går på svamp?

0

Irene A

2 okt 2005 kl. 17:21

Jag förstår inte vad det kan bero på att den bleka taggsvampen i norr inte angrips av larver.
En teori om att dessa insekter inte finns där, tycker jag inte håller, bl.a. för att alla andra svampar (soppar, kremlor, riskor, fårticka m.m.) angrips i fullständigt “normal” omfattning. Även om det skulle vara en specifik insektart i de sydligare taggsvamparna, borde den insekten kunna spridas norrut lika lätt som taggsvampen - om det nu är samma svamp. Våra bleka taggsvampar upplever jag också som mycket blekare…

0

Annika Eriksson

2 okt 2005 kl. 17:33

Här i södra Norrland, Hälsingland, så är det i första hand knäpparlarven som går till angrepp.

0

Irene A

2 okt 2005 kl. 18:45

Stämmer, knäpparlarven förekommer i taggsvamparna, men mycket sällan - ungefär lika ofta som i gula kantareller.

0

Annika Eriksson

2 okt 2005 kl. 18:56

Vilken tur för er då, tror jag bestämt ska ta och flytta längre norrut..:-)...

0

Birgitta

2 okt 2005 kl. 18:58

I norra Småland på gränsen till Östergötland har jag hittat massor med blek taggsvamp. Alla nästan utan eller med mkt lite larvangrepp

0

Irene A

2 okt 2005 kl. 18:59

Flytta längre norrut - bara för att kunna plocka larvfria bleka taggsvampar? Det var väl ändå att ta i :-)

0

Fia A

2 okt 2005 kl. 19:36

När taggisen är ung och har nedåtvälvd hatt är den så gott som alltid helt oangripen. Så fort hatten är plan eller svagt uppåtvälvd är den plötsligt så gott som alltid rätt rejält angripen. Bra tumregel att gå efter, så man slipper böja sig ner i onödan ;-) Funkar här i Stockholmstrakten iaf…

0

Birgiytta

2 okt 2005 kl. 19:43

Det lönar sig alltid att böja sig för olika sorters svamp. Ofta hittar man kantareller eller annat godis gömt i mossan precis bredvid.

0

Annika Eriksson

2 okt 2005 kl. 19:50

..och med böjmetoden minskar midjemått,  undertecknad tappar 4 varje höst..räknat i såväl cm som kg..

0

Ann-Marie

3 okt 2005 kl. 14:37

På tal om taggsvamp.
Är taggsvamp mer svårsmält än annan svamp.
I lördags åt jag en blandning på kantareller, trattisar, KJ och taggsvamp och fick ont i magen. Har aldrig fått det av dom andra svamparna, inte av taggsvamp heller om jag tänker efter. Men det var första gången jag åt taggsvamp i höst.

Annika; 4 kg! Hur ofta är du ute?

0

Fia A

3 okt 2005 kl. 14:45

Beror väl förståss lite på vad man lägger för gott i massäckskorgen också ;-)

0

Annika Eriksson

3 okt 2005 kl. 17:00

Till Anne-Marie; tillräckligt lagom ofta men många böj blir det..skämt å sido, jag kutar runt en hel del eftersom jag kör i egen regi (wwww.svamp.nu som förnärvarande ligger nere pga bye av ftp-server) men du kan titta in där längre fram…

0

Kapten Hammock

9 okt 2005 kl. 01:05

Blev mycket förbryllad när jag läste i en så fantastisk bok som “Nya svampboken” att blek taggsvamp är “sällan larvangripen”. Fick nästan en mindre chock. “Amen härregud, vad säger karl’n, di där uschlingarne är ju nästan alltid sönderätna” tänkte jag. Men kanske har hrr Holmberg & Marklund baserat sina rön på erfarenheter från norra 2/3 av vårt avlånga land? Kan det stämma?
Fia: Din teori om sambandet mellan hatt form och angrepp känns hållbar i mina trakter. Ska tänka på det i fortsättningen och se om det stämmer. Fast å andra sidan skadar det nog inte att jag böjer mig ner emellanåt… :-)

0

Birgitta

9 okt 2005 kl. 16:25

Inte tappar jag några kilo inte och ändå är jag i skogen minst tre gånger i veckan. Promenadtakten är ju inte så hög precis men många böj blir det. Och min erfarenhet är att blek taggsvamp sällan är angripen, vilket rödgula däremot är.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone