Jag har en kompis som haft kantareller, trattkantareller och Karl-Johan förvällda och frysta i ca 1, 5 år.
Ingen smakförändring enligt honom, de var helt OK.
Det mest negativa är kanske att vederbörande blir svår att få med ut i skogen under den tid han sparar svamp i frysen…
Läs frågan (hållbarhet) från anis! Där nämner franco matli om att matförgiftning kan även komma från svamp som vart förlänge i frysen. ÖHH?? Frågan är Vad är för länge? Nu börjar det bli spännande liksom , om än lite obehagligt… Tjoohoo Franco please berätta mera…...
Ett tips från min mor. Hon skrev upp allt hon stoppade i frysen i en liten bok, innehåll, datum m.m. och sen pricka hon av, allt eftersom hon tog ut. Då kan man se till att göra slut på det äldsta först. Ett annat tips är att ge bort svampen till sina vänner i god tid och plocka nytt nästa säsong.
Detta är ingen rekommendation! Måste bara tala om det först. Kanske borde man lägga till den klassiska varnigen “Don’t try this at home”.
Men i vilket fall som helst har jag under 2004 ätit djupfryst svamp som varit märkt med “Kantareller -98”, vilket borde innebära att de var sex år gamla när jag åt dem.
Har hittills inte märkt av några åkommor, men å andra sidan var svamparne inte precis som färska. Inte mycket smak kvar.
Infrysta direkt efter “förvällning”, rätt låg temp i frysen, inget salt, inget fett.
Som ett litet P.S. kan jag nämna att Mammsen har kvar en burk konserverad taggsvamp från nittonhundrafemtinånting, men den tänker jag inte smaka på i första taget.
En annan liten fundering:
Ponera att man har frysen full med diverse svampar i klass med brödticka och fjällig taggsvamp.
Kan man då ta fram di små liven, tina upp dem och lägga in dem i ättika på sillmanér utan att deras hållbarhet blir bedrövligt mycket kortare än om man lagt in dem som färska?
livsmedelsverket verkar då sannerligen vara en myndighet som den nya regeringen omgående kan avveckla, följande rekommendationer från verket torde tiill och med en burhöna ha klart för sig !
“Vad gör man med mögliga livsmedel?
Så här gör du med mögliga livsmedel.
Bröd
Undvik att äta mögligt matbröd. Bröd kan dock ätas om smärre enstaka mögelfläckar på ett tidigt stadium kan skäras bort med god marginal.
Bär
Kassera mögliga eller ruttna bär. Använd endast friska, fasta bär till sylt och saft.
Frukt
Vid smärre ytliga mögelangrepp bör de angripna partierna skäras bort med marginal.”
från livsmedelsverket
Jooru, mögel är märkligt!
Vi skojade till det för en kamrat för rätt många år se’n. Han hade varit och köpt en flaska Jack Daniel’s, vilket vid den tiden var en ansenlig investering för nå‘n i tjugoårsåldern. Tyvärr hade han lite bråttom ut på krogen, så vi var några kvar som blev lämnade ensam med hans butelj.
Vad skulle vi göra? Vi kunde ju inte låta bli att hitta på hyss, så vi hällde över whiskeyn i en annan flaska, och hällde på kallt te i originalförpackningen.
Vår f.d. vän greps av både vrede och sorg när han tre månader senare återvände till “brottsplatsen” och såg att den dyre virren hade möglat…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.