0 430 visningar

15 svar

Blomkålssvamp

Linda

17 okt 2006 kl. 19:54

Nu har jag läst och sett bilderna på en massa blomkålssvamp. Jag vill också plocka en…. Jag struntar snart i all annan “fin” svamp. Måste ha, måste ha, måste ha…..

0

Affe

17 okt 2006 kl. 22:32

Precis så skall det vara innan man hittar den första :)

0

Blomkålssvamp.....

Birgitta F

17 okt 2006 kl. 22:42

....plötsligt händer det…

0

Blomkålssvamp.....

Linda

18 okt 2006 kl. 18:33

som om jag vore drogad går jag runt i skogen….. letar, letar, måste hitta…. Jag blir galen om jag inte hittar en… den får vara hur liten som helst, bara jag hittar den…..

0

Blomkålssvamp.....

Birgitta D

18 okt 2006 kl. 18:47

För andra gången i mitt liv hittade jag en i dag. 2.5 liter blev det efter avkokning. Kvällsmackorna var extremt goda ikväll.

0

Brittis

18 okt 2006 kl. 18:53

Jag har letat 2 år nu! keep going :o)

0

Lena M

18 okt 2006 kl. 19:00

Linda, som sagt det bara händer ! Jag snubblade över en sådan tidigare på säsongen och har tittat efter flera, men nej. Men det är väl lite av tjusningen att inte veta, att få söka. Tycker det är lite tråkigt att bara stå och plocka, som man nu kan göra med trattkantareller och tidigare annan svamp.

0

Michael Krikorev

18 okt 2006 kl. 19:25

Linda! Ta för vana att gå ett varv runt de grövsta tallarna när du är ute i skogen så kommer du förr eller senare att stöta på den efterlängtade blomkålssvampen :-)

0

Affe

18 okt 2006 kl. 20:51

Förra året hittade jag den första under ett trattkantarell pass. Detta året har jag slumpartat hittat 5 st, varav 2 växte med knappt en tvärställd hands mellanrum. Gissa om jag njutit i år….
Har dessutom provat lite olika sätt att ta tillvara på dom. Har torkat, förvällt och fryst in som dom var. Har ännu ej provat någon av dom men det kommer senare i höst.

0

Blomkålssvamp.....

Bo johnsson

18 okt 2006 kl. 21:24

det är lönlöst att bara leta efter den, ungefär som att finna “rätt” trisslott!, när man minst anar det får man syn på något märkligt i svampväg och jag tror inte på att finna flera inte i det formatet (4hg) och inuti bodde stora skalbaggar, blev inte mycket kvar när den blev förvälld!

0

Blomkålssvamp.....

Karin N

18 okt 2006 kl. 21:46

Jag har hittat fyra blomkålssvampar denna säsong. Den första var riktigt stor och så hittade jag tre små. Men inte heller jag kan få nog! Jag bor i Mälardalen och undrar nu hur länge jag kan förvänta mig att snubbla över en sådan i skogen?

/Karin N

0

Birgitta D

18 okt 2006 kl. 22:35

Försöker få med bilden!

0

Linda

19 okt 2006 kl. 11:07

Tack för hjälpen…. Nu går jag ut igen för att plocka lite “vanlig” svamp OCH jag kommer defenitivt att leta vidare…... Leta leta leta…..

0

Stella

19 okt 2006 kl. 12:28

Visst bodde du i stockholmtrakten? Vi hittade flera ute på Bogesund (ut mot Vaxholm) för några veckor sedan…

0

Christian Nilson

19 okt 2006 kl. 13:02

Jag har hittat flera bamsingar i Tyresta reservatet för 2 veckor sedan

0

Linda

19 okt 2006 kl. 19:53

Ack ack…. ingen idag heller….
:(
Tyresta är ju inte så långt till. Man kanske ska vidga sina vyer lite. Kanske jag kan hitta på andra ställen…. Ja ja hoppas…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone