0 651 visningar

29 svar

ätlig?

Bo johnsson

17 okt 2006 kl. 20:19

fann dessa i lövskog och alla växte tillsammans!, om de är ätliga är svamparna goda?

0

luden vitriska ??

Birgitta F

17 okt 2006 kl. 20:56

Ser ut lite som en luden vitryska…eller hur det nu var…

0

luden vitriska ??

Kapten Hammock

17 okt 2006 kl. 21:56

Ja, j**ar, Birgitta! Den hade jag så när glömt! Började fnittra igen när du påminde mig! Måste leta upp den tråden… Småfjällig kazakstanska, elller hur var det?

0

Birgitta F

17 okt 2006 kl. 23:13

Hoppas du får något svar från någon mer kunnig , vore synd på en sådan skörd. Tony S hemsida har luden vitriska med 4 bilder.
Hans sida finns under “länkar”

0

Inte ätlig

Irene A

18 okt 2006 kl. 08:25

Den luddiga fotbasen med mycket förnarester tyder på att det är en trattskivling, och jag misstänker att det kan röra sig om den giftiga lövtrattskivlingen!

Kategorin vita svampar med vita skivor är sådana som man aldrig ska äta om man inte är 110% säker.
De är svåra att identifiera, och flera av arterna är mycket giftiga.

0

Inte ätlig

Susanne E

18 okt 2006 kl. 08:36

Inte min tråd, men Tack Irene
Du kommer ofta med lite mer info än bara svaret. Så lipper man ställa följdfrågan, varför, hur då? Jättebra tycker jag. Nu, det här med helvita svampar. Bra tumregel att ta med. Har själv gått och sneglat på helvita riskor som det finns rikligt av.
Läste någonstans att man även skulle akta sig för helbruna svampar. Fanna många förväxlingssvampar. Vad ligger i det påståendet?

0

Inte ätlig

Irene A

18 okt 2006 kl. 09:02

Rådet att undvika bruna svampar med bruna skivor är bra om man räknar in alla nyanser, även mer eller mindre gula till röda färgtoner. Då kan man bl.a. eliminera en av de farligaste arterna, toppig giftspindling.

Dessutom finns det väldigt många arter, men nästan inga bra matsvampar i den kategorin. Några undantag är rimskivling (rynkad tofsskivling), som är ganska lätt att lära sig som enskild art, föränderlig tofsskivling (tveksam med tanke på hur lätt den kan förväxlas med gifthätting), och några av de brunfjälliga champinjonerna (vars släkte också är ganska lätt att lära sig).

0

Inte ätlig

Susanne E

18 okt 2006 kl. 09:18

Tackar för det också! Rimskivlingen är jag säker på, och föränderlig tofskivling håller jag på att utforska. Har följt Birgittas (F?) tråd om den. Kännetecknet dem emellan (föränderlig vs. gifthätting) är väl främst att föränderlig är fjällig på foten och växer i buketter på stubbar/träd. Finns det fler regler att hålla i minnet med dem?

0

Inte ätlig

Kenneth

18 okt 2006 kl. 09:53

Doften på föränderlig tofsskivlingen kan man enligt mig känna igen med förbundna ögon!?!

0

Kenneth

Susanne E

18 okt 2006 kl. 09:58

Och den luktar vad?...om man nu ska ta upp detta “heta ämne” igen.

0

Kenneth

Susanne E

18 okt 2006 kl. 09:59

Ämnet, skulle det vara. Lite dalmål slank med..

0

OBS! Susanne E

Franco Matli

18 okt 2006 kl. 10:00

Föränderlig tofsskivlig och Gifthätting växer båda på stubbar och gamla döda träd dom kan vara väldig lika, jag har hittad båda på samma stubbe.Så kolla extra noga.
Igår läste på Text TV att i älgarnas kött som blev skjutna i Gävle omgivning mätte man en halt av radioaktiv Cesium upp till 6.000 Becquerel Kg/kött, mycket över de rekomenderade gränserna.Man tror att det beror på att älgarna åt mycket svamp i år.
Rimskivling är också en svamp som har visat sig kapabel att innehålla
höga doser radioaktiv Cesium, kanske det är han som är boven i drama.

0

OBS! Susanne E

Susanne E

18 okt 2006 kl. 10:09

Tack Franco. Då ska jag inte plocka den. Hade faktiskt tänkt gå ut och hämta idag där jag sett den. Nyheten om älgarna i Gävle var på svt imorse också. Blev väldigt fundersam över mina skördar då jag bara bor 10 mil från Gävle. Jag ska försöka leta efter mer info om det. Kanske återkommer i en ny tråd om jag hittar någonting.
...tråkigt när jag hade bespetsat mig på att prova en ny sort.
Tack i alla fall!Uppskattar all information.

0

Irene A

18 okt 2006 kl. 10:13

Hittade en bild som visar ganska bra hur båda arterna ser ut, men också likheterna. Längst ner till höger finns en gifthätting med så kraftigt vattrad fot, att den kan upplevas som fjällig. För den som litar på sitt luktsinne, har gifthättingen mjöllukt.

http://www.bio-forum.pl/messages/33/24883.jpg

Föränderlig tofsskivling växer nästan uteslutande på lövved, gifthättingen både på barr- och lövved.

0

Irene A

18 okt 2006 kl. 10:21

Mysko, länken fungerade nyss, men inte när jag testade den igen…

Nåja, bilden finns här om man scrollar ner till sista inlägget:

http://www.bio-forum.pl/messages/33/24624.html

0

OBS! Susanne E

Lena M

18 okt 2006 kl. 10:28

Susanne, du behöver inte vara orolig, det var värst efter kusten, innåt landet blev vi förskonade och jag bor 5, 5 mil ifrån Gävle. Närmare bestämt Torsåker och jag har ca fyra mil till Falun. Så ät du lungt dina svampar !

0

Susanne E

18 okt 2006 kl. 10:31

Tack! Gifthättingen längst ned i hö.hörnet är ruskigt lik på foten. Inte bara hatten. Jag tror jag avstår den föräderliga-med tanke på Francos inlägg också.

Det är tur att ni * finns att rådfråga!

0

Susanne E/Franco

Kenneth

18 okt 2006 kl. 10:31

Doften, inte lukten, är enligt mig mycket angenäm…söt, nästan blomlik…inte alls svamp! Appropå cesium…jag tror ingen av er (oss) äter så mycket svamp, att man skulle få men av någon enstaka Ce 137-isotop! Sedan 1986 har strålningen redan mer än halverats och de svampar som älgarna äter idag torde inte vara orsaken till den höga strålningen. Ingenting sades om åldern på de skjutna, “strålande” älgarna!?

0

avkokning reducerar halten

Annika Eriksson

18 okt 2006 kl. 10:40

..har sagt det förut i annat inlägg men tar det i repris: avkokning i rejält med vatten reducerar halten upp till 70-80%..

0

avkokning reducerar halten

Susanne E

18 okt 2006 kl. 10:46

Det låter ju bra.

Jag vet att du är duktig Annika, så ta inte illa upp, men var har du fått de uppgifterna ifrån? Kanske finns det mer bra info där? Vill bara veta.

0

Susanne E/Franco

Nina T

18 okt 2006 kl. 10:52

Kenneth, doft och lukt är samma sak.

0

Hans v E

18 okt 2006 kl. 10:58

Några av svamparna är ju väldigt lika mjölskivling! Har ingen tänkt på det?

0

info från Strålskyddscentralen

Annika Eriksson

18 okt 2006 kl. 11:02

Susanne - Oops..:-)...var för snabb, glömde bifoga en länk, fler finns..när vi gick konsulentutbildningen så gjorde vi tester med bl.a. sandsopp, rimskivling och trattkantarell med hjälp appatur från miljöförvaltningen i Härnösand.
  http://www.stuk.fi/stuk/tiedotteet/sv_FI/news_422/

0

Nina T

Kenneth

18 okt 2006 kl. 12:47

Doftar gott - luktar illa! Åtminstone har jag blivit lärd att doft är angenämt, medan lukt inte är det! Jag har sett och hört att man i Sverige “luktar gott”, men lyckligtvis har jag inte stött på “doftar skit”! Jag tror att du också håller med mig! Doft och lukt är inte samma sak!

0

Nina T

Nina T

18 okt 2006 kl. 13:19

I ordet doft ligger ofta en angenäm värdering, en subjektiv bedömning, men språkvetenskapligt betyder det precis samma sak som lukt.

0

Nina T

Kenneth

18 okt 2006 kl. 13:40

okay, okay… men bara du inte använder uttrycket “luktar gott”! Som du säger att det är subjektivt håller jag med om, men…doft och lukt är i varje fall två olika saker, tycker jag!

0

Hans

Irene A

18 okt 2006 kl. 14:02

Några liknar mjölskivling, några gör det inte. Det svåra är att få någon uppfattning om storleken - det är väl helt enkelt jättetrattskivlingar om diametern på de stora exemplaren närmar sig 15 cm eller ännu mer…

0

Hans

Bo E

18 okt 2006 kl. 15:25

Mjölskivling var även min första association, men jag funderade även över vit tuvskivling som jag trodde fanns i databasen, men så icke.
Var har jag sett den på forumet och hur var det med dess ätlighet?

Just nu finns det gott om vita skivlingar lite varstans i lövskog och gräsmark.
De har en doft som påminner om vårmusseron tycker jag.
Jag har inte kunnat identifiera dem som mjölskivling (inga rosa toner i skivorna) utan avfärdat dem som vit tuvskivling.
För visst var det nåt skumt med den arten, eller minns jag helt galet?

0

Hans

Bo johnsson

18 okt 2006 kl. 16:02

Hej!, har nu fotat lite närbilder på dessa svampar, kanske det är lättare att artbestämma!

0

Vita skivor

Hans v E

18 okt 2006 kl. 16:11

Innan mjölskivlingens sporer mognar är skivorna helt vita trots att svampen är fullt utvuxen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone