Den luddiga fotbasen med mycket förnarester tyder på att det är en trattskivling, och jag misstänker att det kan röra sig om den giftiga lövtrattskivlingen!
Kategorin vita svampar med vita skivor är sådana som man aldrig ska äta om man inte är 110% säker.
De är svåra att identifiera, och flera av arterna är mycket giftiga.
Inte min tråd, men Tack Irene
Du kommer ofta med lite mer info än bara svaret. Så lipper man ställa följdfrågan, varför, hur då? Jättebra tycker jag. Nu, det här med helvita svampar. Bra tumregel att ta med. Har själv gått och sneglat på helvita riskor som det finns rikligt av.
Läste någonstans att man även skulle akta sig för helbruna svampar. Fanna många förväxlingssvampar. Vad ligger i det påståendet?
Rådet att undvika bruna svampar med bruna skivor är bra om man räknar in alla nyanser, även mer eller mindre gula till röda färgtoner. Då kan man bl.a. eliminera en av de farligaste arterna, toppig giftspindling.
Dessutom finns det väldigt många arter, men nästan inga bra matsvampar i den kategorin. Några undantag är rimskivling (rynkad tofsskivling), som är ganska lätt att lära sig som enskild art, föränderlig tofsskivling (tveksam med tanke på hur lätt den kan förväxlas med gifthätting), och några av de brunfjälliga champinjonerna (vars släkte också är ganska lätt att lära sig).
Tackar för det också! Rimskivlingen är jag säker på, och föränderlig tofskivling håller jag på att utforska. Har följt Birgittas (F?) tråd om den. Kännetecknet dem emellan (föränderlig vs. gifthätting) är väl främst att föränderlig är fjällig på foten och växer i buketter på stubbar/träd. Finns det fler regler att hålla i minnet med dem?
Föränderlig tofsskivlig och Gifthätting växer båda på stubbar och gamla döda träd dom kan vara väldig lika, jag har hittad båda på samma stubbe.Så kolla extra noga.
Igår läste på Text TV att i älgarnas kött som blev skjutna i Gävle omgivning mätte man en halt av radioaktiv Cesium upp till 6.000 Becquerel Kg/kött, mycket över de rekomenderade gränserna.Man tror att det beror på att älgarna åt mycket svamp i år.
Rimskivling är också en svamp som har visat sig kapabel att innehålla
höga doser radioaktiv Cesium, kanske det är han som är boven i drama.
Tack Franco. Då ska jag inte plocka den. Hade faktiskt tänkt gå ut och hämta idag där jag sett den. Nyheten om älgarna i Gävle var på svt imorse också. Blev väldigt fundersam över mina skördar då jag bara bor 10 mil från Gävle. Jag ska försöka leta efter mer info om det. Kanske återkommer i en ny tråd om jag hittar någonting.
...tråkigt när jag hade bespetsat mig på att prova en ny sort.
Tack i alla fall!Uppskattar all information.
Hittade en bild som visar ganska bra hur båda arterna ser ut, men också likheterna. Längst ner till höger finns en gifthätting med så kraftigt vattrad fot, att den kan upplevas som fjällig. För den som litar på sitt luktsinne, har gifthättingen mjöllukt.
http://www.bio-forum.pl/messages/33/24883.jpg
Föränderlig tofsskivling växer nästan uteslutande på lövved, gifthättingen både på barr- och lövved.
Mysko, länken fungerade nyss, men inte när jag testade den igen…
Nåja, bilden finns här om man scrollar ner till sista inlägget:
http://www.bio-forum.pl/messages/33/24624.html
Doften, inte lukten, är enligt mig mycket angenäm…söt, nästan blomlik…inte alls svamp! Appropå cesium…jag tror ingen av er (oss) äter så mycket svamp, att man skulle få men av någon enstaka Ce 137-isotop! Sedan 1986 har strålningen redan mer än halverats och de svampar som älgarna äter idag torde inte vara orsaken till den höga strålningen. Ingenting sades om åldern på de skjutna, “strålande” älgarna!?
Susanne - Oops..:-)...var för snabb, glömde bifoga en länk, fler finns..när vi gick konsulentutbildningen så gjorde vi tester med bl.a. sandsopp, rimskivling och trattkantarell med hjälp appatur från miljöförvaltningen i Härnösand.
http://www.stuk.fi/stuk/tiedotteet/sv_FI/news_422/
Doftar gott - luktar illa! Åtminstone har jag blivit lärd att doft är angenämt, medan lukt inte är det! Jag har sett och hört att man i Sverige “luktar gott”, men lyckligtvis har jag inte stött på “doftar skit”! Jag tror att du också håller med mig! Doft och lukt är inte samma sak!
Mjölskivling var även min första association, men jag funderade även över vit tuvskivling som jag trodde fanns i databasen, men så icke.
Var har jag sett den på forumet och hur var det med dess ätlighet?
Just nu finns det gott om vita skivlingar lite varstans i lövskog och gräsmark.
De har en doft som påminner om vårmusseron tycker jag.
Jag har inte kunnat identifiera dem som mjölskivling (inga rosa toner i skivorna) utan avfärdat dem som vit tuvskivling.
För visst var det nåt skumt med den arten, eller minns jag helt galet?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.