Nå, vad tyckte ni, alla som har tillgång till Kunskapskanalen?
Blev själv oerhört fascinerad. Bilder i National Geographic-klass, och för övrigt populärvetenskap när den är som bäst.
Särskilt intressant att höra vad di lärde (asteriskerna) har att säga, men från mitt lilla grodperspektiv var det på en lagom nivå.
Kul att höra mått på den berömde nordamerikanske honungsskivlingen oxå. För er som inte såg programmet: Världens största levande organism: 3 * 3 km ungefär meterdjup med en totalvikt på fyra gånger blåvalens. Kommer inte ihåg vad det blir i kg, men brukar inte en stor blåvals vikt räknas i storleksordningen 150 ton?
Fast å andra sidan har jag för mig att jag har hört ännu högre vikter för sequoiaträd. Bekräfta? Dementera? Någon?
Men det läckraste av allt: Bläckfisksvampens livscykel i ultrarapid!!! Huuu, vad räääligt, för att citera min skånska hustru. Jomen, en smula läskigt, betydligt värre än “Alien” och “Men in black”.
Fast kvällens kamp mot skräck har ändå gällt att övertyga lille Emme (2½) om att fladdermöss inte är farliga. Di lär sej så möcke dumt på dagis….
Jaaaa! Just det! Hade glömt! Det påstods att goliatmusseronen var världens dyraste svamp med ett priss på 10 000 kr/kg. Stämmer det? *tassar ner til kylskåpet* Här har jag en burk med Tuber Aestivum som från början innehöll 10 g och en burk strimlad Tuber Melanosporum med ett ursprungligt innehåll av 12, 5 g, och jag vill minnas att båda burkarna låg i hundraåttikronorsklassen. För Tuber Melanosporum var priset nästan det dubbla för hela svampar. Den vita tryffeln, som jag aldrig smakat, och inte minns vad den heter, brukar var ytterligare några snäpp dyrare…
Vet inte om jag räknat fel, men plötsligt känns unge herr Goliat tämligen överkomlig (Fniss)
kunde heller inte se programmet. är hos min mor i sverige och hon har betalt tv licens punktligt sedan 1959. skandal vad svt håller på med för tv licens betalarnas pengar när man producerar program som inte ens alla licensbetalarna kan se.
tänk vad kul det vore om alla licensbetalare på 1 och samma dag sa upp sina tv licenser, så skulle verkligen polisen få något att ta tag i !!!! LOL
kapten hammock, visst kan du det, men du kan sannerligen inte kräva att få äta gratis utan endast om du blir bjuden i ren tacksamhet över att du är svensk ! men det kräver nog att du ör hemma hos någon i regeringen i berörda land eftersom en hel del av biståndet försvinner i djupa och mörka fickor.
som utlandssvensk ville jag bara veta om programmet var bra, om det tillförde info osv. Och nu hoppar trollet per d fram! Per d vi kan nog ha ett antal intressanta diskussioner via mail. Min mail kan du få om du är snäll.
gillar att gnabbas men det behöver vi inte göra här!
Ja just det, cicki! Det var där vi var! Tack för att du väckte mig! Jag tyckte att programmet var tämligen lysande, och som utlandssvensk är det inte säkert att du behöver misströsta. Åtminstone inte så länge vi håller oss inom Europa. Tysk produktion med en del slängkyssar till bl a Sverige, Australien och Österrike. Tillräckligt påkostat för exportmarknaden. Men om du sitter i Nordkorea är det nog rätt kört…
Väldigt vacker fil helt klart godkännt!!!
Lite info för den som är bra på tyska om filmen Wunderbare Welt der Pilze
http://www.wdr.de/tv/dokuportal/sendung/abenteuer/beitrag/abenteuer_051025.jhtml
http://www.lernzeit.de/sendung.phtml?detail=624690
http://www.mdr.de/tiere/3451659.html
http://www3.ndr.de/ndrtv_pages_std/0, 3147, OID2796726_REF2474, 00.html
Kanske att den finns på dvd?
försöker igen http://www3.ndr.de/ndrtv_pages_std/0, 3147, OID2796726_REF2474, 00.html
är inte lätt. Jag får inte till det. Ambitionen var den, ifall någon missat och gärna ville se, så kunde jag skicka det inspelade programmet. Men med den nya tekniken har det inte blivit bättre. Inte bildkvaliteten heller, men det beror kanske på vilken apparat man har?
Det är ett helt annat forum, jag vet, men ibland blir man förbaskad och vill uttrycka det. Jag/man betalar ganska dyrt för digitalboxen PLUS TV&Radio licens. En videoapparat och en dvd mm. Hur mycket måste man ha för att “klara” sig? Dator för att prata med folk (även om svampguiden är guld!). Trenden känns inte så bra. Jag tycker att det är sunt att ifrågasätta..
Programmet var bra och väldigt intressant. Nästa år blir Goliatmusseron och Blomkålssvamp (borde trivas i samma skog??) det jag ska fokusera på. Såvida Blomkålssvampen finns här uppe??
Nej, det är inte kul när det strular med inspelningarna. Det var ju iaf väldigt snällt av dig att tänka på alla som inte kunde se programmet. Hade själv funderingar, men kom inte på någon lösning. Kan inte spelar in på dvd/boxern…än.
Det här med boxrar, tv, dator osv. kanske faktiskt reduceras i framtiden. En vännina som undervisar på Högskolans mediaprogram berättade om podd-tv. Enligt henne så kommer det att ta över i framtiden så att alla kan titta på tv på datorn. Följdaktligen kommer tvapparater och boxrar inte att behövas, vad jag förstod. Vill du läsa mer om svt:s satsning på podd-tv så gå in här http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=47898
Ännu bara i “födslostadiet” . Så man kanske inte ska köpa upp sig på för många tv/boxrar. Vi får väl se vad som händer.
Jo, jag har hört om det också. Ska bli spännande att se vad/hur det blir.
Men under tiden vill folk kunna se på TV och få valuta för sina utgifter. Tänk om det funnits lite framförhållning innan det fattades beslut kors och tvärs.
Den informationen måste ut till folk på landsbygden och de som inte är så insatta. Dom köper ju på sig allt möjligt bara för att dom tror att dom måste. Det är inte kul när man känner sig *****fult ord***** av staten. Som jag tror många gör.
Man kan dra en sådan debatt hur långt och länge som helst, men inget händer om ingen säger ifrån.
Jag tycker inte om att sitta hemma och gnälla, det börjar krypa i mig lite…
Idag är det ju mycket så-tyvärr-att man är skyldig att själv ta reda på allt möjligt. Det går inte att informera alla om allt. Informationsflödet är för stort. Men jag håller med dig. Om tekniken håller på att ta en ny bana så är det bra att få veta det-innan man har köpt tre boxrar!
Sitter just nu i den situationen, då barnen har sålt jultidningar och tjänat till tv-apparater. (=två nya boxrar måste inhandlas)
Man får väl kolla info om podd-tv. Kanske det dröjer tio år? Ingen aning.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.