0 1666 visningar

3 svar

Gyllenskivling till middag?

Åsa

17 okt 2006 kl. 22:25

Hej !

Jag har hittat en mängd gyllenskivlingar runt Östersundstrakten och är nu lite nyfiken på dem.
Varför anses den inte vara en matsvamp?
Hittar tyvärr ingen förklaring på nätet.

0

Franco Matli

18 okt 2006 kl. 00:22

Gyllenskivling som av många betraktas som ätlig kan ge förgiftning symptomer hos en del människor.
Ämnen som är ansvarig till detta är ännu okänt.Det pågår ingen forskning på giftiga svampar (inga pengar och ingen intresse).
Man forskar enbart på de svampar som är dödlig giftiga eller som kan ha medicinsk användning.

0

Bo E

18 okt 2006 kl. 15:48

Jag har läst på forumet att de t o m säljs som matsvamp i Baltikum.

Därför åt jag gyllenskivling förra hösten.

Inget speciellt, men hyfsad som smörstekt.
Mådde inte på något vis illa av den, men det kan vara individuellt vad man är känslig för.
Det var ingen då heller som direkt kunde påvisa på vilket sätt den skulle vara skadlig.

0

klas jaederfeldt

18 okt 2006 kl. 21:03

ätlig men ingen höjdare i min smak. Men jag vet sådana som tycker att den hör till de godare svamparna, jämför med mandelriska, jag gjorde pastej på den å bjöd på mina svampkurser i flera år, varje år blev utfallet det samma trots att det var olika personer på kursen. 1/4 tyckte BLÄÄÄ, 1/2 tyckte , jasså den går att äta .men vadå. 1/4 sa ATT det var det godaste dom någonsin ätit.*‘kanske är Gyllenskivlingen en sådan svamp också

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone