Har ev. hittat Svartfjällig tofsskivling men kan tyvärr ej lägga in bild. Hatt något klibbig/glansig, gulaktig bas med “fastklistrade” , svartbruna, spetsiga fjäll, b=ca 6 cm. Skivor gulaktiga m delvis rödbruna kanter. Fot t=1.5 cm, h=12 cm, gulaktig, slät bas med rostbruna (glesare än bild i Ryman/Holmåsen) fjäll, rostbrun vid tumning. Kött vitgult, gulnar ngt vid tumning. Trodde först jag hittat Fjällig tofsskivling och noterade därför tyvärr varken växtplats/substrat eller utseende på fler exemplar. Reagerade dock på den klibbiga hatten och svarta “fastklistrade” fjällen.
Hittade igen dem idag. Växer invid ekstubbe i park. Kött saffransgult. Fjäll på hatten ganska glesa. Då jag följer bestämningsnyckeln för Pholióta i Ryman/Holmåsen hamnar jag på P. aurivéllus, men de ska ju växa direkt på levande eller kullfallna träd. Någon som har tips hur man kan avgöra vilken tofsskivling detta är?
Jag kommer inte på något säkert knep att skilja dem åt, för båda artena verkar kunna variera lite när det gäller hur slemmig hatten är och därmed också hur tilltryckta fjällen blir.
Bilder på webben kan man inte lita riktigt på, för artbestämningarna varierar utifrån hur man tolkar de respektive arterna. Dessutom tror jag att den slemmiga tofsskivlingen består av fler än en art.
Här är i alla fall en bild av den svartfjälliga (P. jahnii) som jag litar på:
http://users.skynet.be/jjw.myco.mons/Pholiota_jahnii_1.html
Skillnaden som jag ser jämfört med slemmig tofsskivling (P. aurivella), är att den är mindre, inte fullt så slemmig, med mindre och inte lika tilltryckta fjäll, och har påfallande mörka fjäll även på foten. I mikroskop är skillnaden tydlig, P. jahnii har nästan bara hälften så stora sporer som P. aurivella.
Ser bekant ut. De jag sett tror jag växte på björk, men det kan vara fel, för det var en ganska svårdefinierad avsågad bit av stock i kohage, Osets naturreservat utanför Örebro.
Det som var slående var att den var större, glansigare och mer guldglänsande än vanlig fjällig tofsskivling. Mycket vacker svamp.
Nu har de mognat över och är tyvärr mest lik en mörk slemmig hög på stocken…
De jag hittat är betydligt gulare än bilden du länkat till, framför allt i foten, men det kan bero på åldern på exemplaren. Någon som vet i vilken omfattning P. jahnii förekommer i Uppland/Sörmland? Enl. Ryman/Holmåsen finns bara en prick i Stockholmsområdet, men min upplaga är från 1992.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.