0 434 visningar

41 svar

Svampnamnsrevolution ala Anglaise!

Daniel Persson

18 okt 2006 kl. 00:18

Hittade följande lista över rekommenderade engelska svampnamn (utgiven av deras Mycological society):

http://www.britmycolsoc.org.uk/files/ENGLISH_NAMES.pdf

Snacka om att vi har mossiga namn på våra svampar i jämförelse med engelsmännen och amerikanarna. Eller vad sägs om:

Fjällsopp - Old man of the woods
Citronskål - Lemon disco
Kungschampinjon - The Prince
Svart trumpetsvamp - Horn of plenty
Kantkremla - The Flirt
Vit flugsvamp - Destroying Angel

Nåt att ta efter i Sverige, såklart! Några förslag:

Pudrad trattskivling - Grådassig tutsvamp
Jätteröksvamp - Snubbelboll
Lömsk flugsvamp - Grön lurendrejare
Stenmurkla - Virrhjärna

Fler förslag, någon?

0

Daniel Persson

18 okt 2006 kl. 00:20

Visst ja, kom på ett förslag till:

Trattkantarell - Höstkantarell eller trattis!

:)

0

Maria Helena

18 okt 2006 kl. 01:05

*he he*  Fan vad kul!  :-)

Skäggriska= Hårboll
Ska nog fundera ut lite mer snart.  Hoppas språkpoliserna tar detta med ro….lol

0

Maria H

18 okt 2006 kl. 01:08

Blomkålssvamp= Broder afro Fluff
Stinksvamp= Sexy biatch

0

Maria H

18 okt 2006 kl. 01:13

Vit flugsvamp= Sista smörjelsen
Pepparriska=  Halsbränna
Föränderlig tofsskivling= women

0

Maria H

18 okt 2006 kl. 01:15

Bitter riddarmusseron: per d

*sorry*  skojsa

0

Maria H

18 okt 2006 kl. 01:25

Här kommer nåra till!

Trumpet svamp=Lakritstroll
Gifthätting=Bad mother fucker
Fårticka=BÄäää
Lärksopp=Fågelhybridus
Läcker riska= Grannens fru
Viogubbe=Parkbänksfyllot
Brödticka=Skogaholm

0

Maria H

18 okt 2006 kl. 01:33

Rynkhätta= Gammkärring
Rynkmussling=Gammgubbe
Djävulssopp= Diabolo

0

Humf

18 okt 2006 kl. 01:37

Kantarell=Yellow

0

Maria H

18 okt 2006 kl. 01:45

Gyttrad röksvamp= Plenty of boobs

0

Maria H

18 okt 2006 kl. 01:46

Röd brun stensopp= Red Bull

0

Maria H

.

18 okt 2006 kl. 02:23

God natt

0

Susanne E

18 okt 2006 kl. 08:26

Oj, här har någon haft nattskiftet (läs Maria H)! Har läst igenom alla förslag *lol*. Bra jobbat!

0

lilla my

18 okt 2006 kl. 09:13

hehehe… har per d sett den här tråden (blink blink per)?

0

Kalle

18 okt 2006 kl. 09:21

Underbart Maria H!
Jag fortsätter:

Lömsk flugsvamp=(you´re a)Looser!

0

Kenneth

18 okt 2006 kl. 09:39

Maria H har “miss i nassen” tydligt och klart gjort sig skyldig till WUI (writing under influence)! Humoristiskt i varje fall! Jag gillade bäst “Grannens fru” (lärksopp)!Den giftigaste flugsvampen kunde heta “Amanita Goodbye”!?..stinksvampen “Cock eau woods” !? Kom igen nästa natt, Maria H!

0

Charina

18 okt 2006 kl. 09:51

Tack för dagens ASGARV.. :))

0

Daniel Persson

18 okt 2006 kl. 12:25

Vansinnigt roligt, Maria H! Helt plötsligt känns mina förslag alldeles trista… :)

0

Charina

18 okt 2006 kl. 14:33

Lämpligt namn på Stinksvamp borde väl ändå vara Dirty Dick?!

0

Charina

Kenneth

18 okt 2006 kl. 14:36

Touché!

0

Hej!

Maria Helena

18 okt 2006 kl. 14:38

Daniel startade en så rolig tråd så jag tänkte bara lägga in nån svamp, men sen hände nått i mitt (svampiga) huvud…..den fick total spel!  :-)
Svampnamnen bara poppade upp , jag fick inget stopp på det *ha ha*...
Har nog alltid varit lite av en ordbajsare *lol* och nu var det Daniel som lockade fram denna sida hos mig!
Satt o fnittrade för mig själv tills ögonen gick i kors inatt.Sen tänkte jag…Näe Maria nu får du fan sluta, alla måste ju tro att du är helt (galen).

Kram på er svampvänner

0

Hej, Maria Helena!

Kenneth

18 okt 2006 kl. 14:42

Du låter som en läcker riska..?!?

0

Maria Helena

Nina T

18 okt 2006 kl. 14:48

Hej! Jag är korsordkonstruktör och har funderat på att göra ett svampkorsord, kanske jag kan använda dina fina namn i det:-) Frågan är om någon utanför denna krets skulle kunna gissa sig till rätt svar, men kul vore det!

0

Kenneth!

Maria Helena

18 okt 2006 kl. 14:52

Jepp, den allra läckraste riskan i svampskogen!  *he he*  LOL
Ja just det, tänkte dricka lite vin ikväll (fast) det är mitt i veckan. Riskan fyller år idag och då får man se om det kan komma fram ännu tokigare svampnamn!!  Tjoo

0

Nina

Maria Helena

18 okt 2006 kl. 14:55

Låter som en jätte kul ide!!  :-)

0

Maria Helena

Kenneth

18 okt 2006 kl. 15:10

Grattis till dina överlevda svampår! Hoppas du inte är en alltför rynkad variant (he, he)!?

0

Maria o Daniel mfl.

Birgitta D

18 okt 2006 kl. 22:59

Kul -  fortsätt.

0

Hej igen!

Maria helena

18 okt 2006 kl. 23:08

Halloo!! I’m baack….Fast nu har jag surplat lite vin, och blev ett år yngre i dag.  Näe , just det ett år äldre var det ju….  Komhelt plötsligt på mig själv när jag satt och gluttade på top modell…
Att jag såg eller rättare sagt tänkte mig tjejerna som…svampar. Typ, hon ser ut som en trattis eller men shit, hon är ju en tvättäkta blomkålssvamp.  Åhh, hon då!  Vacker som en rödgultrupetsvanp men näe hon, där som ser ut som en söt svarttrumpetsvamp*wow*...osv.osv

Jaa, antar att jag e lite korkad..men när fantasin sätter igång så ...*lol* 

Vänta ett litet tag så ....måste hämta mera födelsedagsvin, sen ska vi se om jag kommer på nåt!

0

Hej igen!

Maria Helrnan

18 okt 2006 kl. 23:30

Försöker då...

Vågticka= Libra.Inte fan rolig men , den funkar kanske

Narrkantarell=  Gycklaren

Stinkriska= Tippen
Puckelmusseron= Ringaren i Notredame.(säkert felstavmning)

0

Ta det som en kul grej

Maria Helena

18 okt 2006 kl. 23:57

Hoppas ingen blir sur eller tar detta fel.  För mig , är det jag skrev bara skoj och lite tokigheter, hoppas att ingen blir störd eller irriterad på något sett.
Ibland kan det vara skönt att spralla loss, mitt i allt allvar. Även här på svampguiden, som är mkt bra!

0

Ta det som en kul grej

per d

19 okt 2006 kl. 01:26

så verkar det sannerligen som om flertalet skribenter här på svampguiden här hemma i kiss o bajs åldern. man tar sig sannerligen för pannan. kristian k, inför snarast ett dantes inferno för dessa smågrin !

0

per d

Maria Helena

19 okt 2006 kl. 02:07

Öhh?....  Kiss och bajs?..
Smågrin? du kanske menar småglin?
Dantes inferno?  Jahha???  vad är ditt problem ?  Jag och Daniel och några andra skrev roliga saker om svamp.
(FATTA) PÅ KUL!!  Andra tog det också på kul! 
Kan bara upplysa dig om att jag är en kvinna på 42 fyllda (igår), jag har humor, förnuft, och framför allt ödmjukhet.
Kiss och bajs fanns överhuvudtaget alls när vi skrev !!
Hur kommer det sig att alla som skriver förutom* du* , absolut MÅSTE klaga ?    Försöker verkligen, ......förstå dig , men det är svårt….  Du har problem tror jag…

0

Ta det som en kul grej

En liten undran

19 okt 2006 kl. 02:12

Vem är kristian k?

0

Ta det som en kul grej

Maria Helena

19 okt 2006 kl. 02:20

Det undrar ja också....*suck*  Det verkade som om dom flest hade kul! 
Men inte per d…humorbefriad verkar det som….

mvh Maria Helena

PS.Har du läst hela tråden?

0

Godnatt.

Maria Helena

19 okt 2006 kl. 03:18

Hade flera på gång men tappade sugen lite….

Go natt alla skogs och svamp älskare!  Även alla med humor :-)

0

Godnatt.

Nina T

19 okt 2006 kl. 07:07

Maria, jag förstår att du tappar sugen men jag tror att vi alla, utom “surgubben” uppskattar din humor och fick oss ett riktigt gott skratt.

Keep going! Håller på dig!

0

Go´morron!

Kenneth

19 okt 2006 kl. 07:41

Hoppas du sov bra, Maria Helena! Vi borde få per d att förstå, att han inte behöver blanda sig i allt! Han skall hållas borta från de trevliga trådarna och koncentrera sig på genrén “giftsvamp” och hättingar…eller dra något gammalt på sig, gå vilse i skogen eller helt enkelt hålla käft! Otroligt! Ingen här behöver hans negativa kommentarer!

0

Till Maria

Cicci

19 okt 2006 kl. 11:53

HEJA MARIA.

Håller på dig, jag har garvat massor när jag läst dina tokiga inlägg. Man måste skojsa för att överleva och må bra. Har det själv jobbigt privat och jag kan lova dig att dessa små roliga inlägg förgyller min dag, iallafall just för stunden. Så fortsätt spåna, jag vill läsa mer.

0

Till Maria

Stella

19 okt 2006 kl. 12:29

Instämmer med Cicci!

Underbart kul! Fortsätt i samma stil så kanske jag håller dig sällskap nån natt!

0

Till Maria

Annette Landin

19 okt 2006 kl. 12:41

Jag är oxå nattuggla med icke sovande lilltös…Kör Anna Wahlgrens “nattinatti” just nu, så jag kan nog bidraga med något in på småtimmarna :=)

0

Trumpelisa

20 okt 2006 kl. 08:43

Nu känns denna grå, regniga dag trots allt ganska bra. Väldig roliga namn. Vilken fantasi många, och speciellt Maria Helena, har. Fniss

0

Hej på er!

Maria Helena

20 okt 2006 kl. 15:25

Nu åker jag till landet och ska bara kasta mig ut i skogen :-)

Sen kasta mig in i bastun och sen kasta ner vin i glaset och till sist kasta mig ner i bingen!  *ha ha*  Har läst alla era inlägg och säger bara:  Ni e fina ni!  Jag blir glad!

Hej så länge kära skog o svampvänner!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone