0 138 visningar

2 svar

Sporspridare

Elisabeth Jansson

1 sep 2004 kl. 22:46

Om man slänger kanarellrenset i skogen på lämpligt ställe, så har jag ett antal belägg för att det kommer upp kantareller där det inte tidigare funnits.
Jag har även erfarenhet av andra svampar.
Har gått i samma skogen i 20 år och inventerat sällsynta arter.
Gjorde ett experiment med att sprida taggsvampar,
svamparna var i ett
moget stadie. Antalet jag spred ut var olika sorter av sarcodon, och hydnellum.
Döm om min förvåning så ett par år senare fanns det arter på platsen där jag spred ut dem, de växte här och där.
Dofttaggsvamp, och brödtaggsvamp har jag säkra belägg för.
Intressant om någon mer har liknande erfarenhet , gärna av andra svampar än kantareller.
Elisabeth

0

Regor

2 sep 2004 kl. 02:37

Ja och nej!? men när jag flyttade hit till Strängnäs , för ca: 16 år sedan!
Jag var väldigt enträgen att få svampar att växa nära där jag bor!
Det vill säga att jag kastade ut många olika arter av svamprens, i våran hästhage och i hektaren med skog! Det´som hände var att , det dykt upp både Kantareller och Chaminjoner , men ej några Kremmlor eller Stoltfjällskivling?
Vad det beror på vet jag ej , men det jag vet är att på dom ställena jag har haft Kantarell & Champinjon rens där har det också kommit nytt!

0

Irene

3 sep 2004 kl. 11:11

Jag har inte direkt några belägg, men har vid flera tillfällen haft en känsla av att vi svampinventerare har hjälpt till att sprida arter till nya skogar - även utan att göra det aktivt.
Förmodligen följer sporer med på stövlarna och trampas ner i backen…
Calocybe onychina är en sådan art som jag misstänker att vi “planterat”.

Jag tror också att kantarellerna hade stor nytta av det förr, i områden där det var vanligt att korna gick på skogsbete. Flera decennier efter att skogsbetena upphört, var de igenväxande kostigarna de allra bästa kantarellställena.
I brist på kor i skogen, får vi väl lita till rådjur, älgar och renar i fortsättningen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone