Vad finns det för förväxling till Goliatmusseronen. Jag tycker att den här är så lik på dom bilder jag har kollat men kan inte hitta någon förväxlingssvamp förutom kråsmusseronen och det stämde inte. Vad är det egentligen för något som jag har hittat?
Skäggmusseronens fot kan vara ihålig, det har inte goliat. Köttet hos skäggmusseronen rodnar vid snitt, det gör inte goliat. Såväl skägg-, kastanje-, droppkastanje- samt krås/kragmussorens bruna färger går även mot brunrött, det gör inte goliat. Hoppas att du någon gång får tillfälle att se den live, då glömmer du den inte.
Tack snälla för snabbt svar. Har jag lärt mig nått nytt igen. Hoppas också att jag får se den, har sett den en gång men det var innan mitt intresse för svampar satte fart. Kommer ihåg att jag tyckte den var rätt tråkig då. Men det skulle som sagt vara kul att se den igen.
Bry dig inte om pixlarna. Din kamera fokuserar på fel avstånd. På bild 2 ser man att foten är skarp i stället för hatten. Om du inte kan flytta fokuseringsområdet manuellt, se till att det område du vill ha skarpt ligger precis mitt i bilden. Eller använd blixt så bländar kameran ner och ger ett bättre skärpedjup (men fula skuggor).
Din svamp är onekligen lik goliat. Kanten är inte skäggig. Men skäggmusseron är ändå det bästa förslaget.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.