0 777 visningar

28 svar

Förväxling till Goliat?

Cicci

18 okt 2006 kl. 15:35

Vad finns det för förväxling till Goliatmusseronen. Jag tycker att den här är så lik på dom bilder jag har kollat men kan inte hitta någon förväxlingssvamp förutom kråsmusseronen och det stämde inte. Vad är det egentligen för något som jag har hittat?

0

Cicci

18 okt 2006 kl. 15:36

Här kommer en till bild på samma svamp.

0

Cicci

18 okt 2006 kl. 15:39

Oj vad stora och dåliga bilderna blev, hoppas det går att få ut nåt av dom. Vad är rekommenderat pixelantal? Jag hade 1200 men det var ju för stort.

0

Franco Matli

18 okt 2006 kl. 15:45

Det verkar att du har hittat Skäggmusseron=Tricholoma vaccinum.
Oätlig

0

Cicci

18 okt 2006 kl. 15:50

Såklart är det den. Men är dom inte lite lika? Vad skiljer dom åt. Man gick ju igång på Goliat efter programmet igår :)

0

Skäggmusseron vs goliat

Annika Eriksson

18 okt 2006 kl. 15:56

Skäggmusseronens fot kan vara ihålig, det har inte goliat. Köttet hos skäggmusseronen rodnar vid snitt, det gör inte goliat. Såväl skägg-, kastanje-, droppkastanje- samt krås/kragmussorens bruna färger går även mot brunrött, det gör inte goliat. Hoppas att du någon gång får tillfälle att se den live, då glömmer du den inte.

0

Skäggmusseron vs goliat

Cicci

18 okt 2006 kl. 15:59

Tack snälla för snabbt svar. Har jag lärt mig nått nytt igen. Hoppas också att jag får se den, har sett den en gång men det var innan mitt intresse för svampar satte fart. Kommer ihåg att jag tyckte den var rätt tråkig då. Men det skulle som sagt vara kul att se den igen.

0

Bo E

18 okt 2006 kl. 16:01

Är Goliat sådär rödbrun, eller är det min färgupplösning som ger för mycket rött?

0

Skäggmusseron vs goliat

Cicci

18 okt 2006 kl. 16:01

Hoppas inte Micke och Klas läser detta för efter svampkunskap 1 som jag gick för några veckor sen har jag på känn att det här är en svamp som jag borde kunna till :)
Sorry Klasse och Micke, jag ska plugga mer, jag lovar.

0

Skäggmusseron vs goliat

Michael Krikorev

18 okt 2006 kl. 17:03

Hehe… försent Cicci, jag har redan läst det. Men du är förlåten, vi gick ju aldrig igenom skäggmusseronen på kursen :-). De bruna musseronerna är ofta svåra.

0

Goliatmusseron ser ut så här.

Gunhild

18 okt 2006 kl. 17:04

Här kommer min bild på goliatmusseron. Den luktar också speciellt. Har du luktat på och brutit sönder den så minns du det sen. Den är så kompakt.

0

Skäggmusseron vs goliat

Cicci

18 okt 2006 kl. 17:05

Tack och lov, då har jag ju nåt att skylla på. Så fort nån frågar om en brun musseron så säger jag bara att proffsen säger att dom är svåra, så behöver jag inte lära mig dom :) Ett antal mindre svampar att lära sig till tvåan.

0

Hans v E

18 okt 2006 kl. 19:00

Bry dig inte om pixlarna. Din kamera fokuserar på fel avstånd. På bild 2 ser man att foten är skarp i stället för hatten. Om du inte kan flytta fokuseringsområdet manuellt, se till att det område du vill ha skarpt ligger precis mitt i bilden. Eller använd blixt så bländar kameran ner och ger ett bättre skärpedjup (men fula skuggor).
Din svamp är onekligen lik goliat. Kanten är inte skäggig. Men skäggmusseron är ändå det bästa förslaget.

0

klas

18 okt 2006 kl. 20:46

åk till järnagruvorna å hitta en goliat

0

/Marita L

19 okt 2006 kl. 02:19

Om man älskar äppelkaka med kanel och socker så vet man vad man har i händerna när man luktar på en goliat, tro mig….

0

Cicci

19 okt 2006 kl. 11:45

Nu är jag ju mer nyfiken än någonsin. Måste bara hitta en.

0

Till Hans

Cicci

19 okt 2006 kl. 11:47

Tack så jättemycket för tipsen. Ska prova det nästa gång.

0

c

19 okt 2006 kl. 11:53

Spanade efter dem i Hälsingland för 1 vecka sedan när jag var där över helgen men det var så taskigt väder att jag inte kom ut mycket- borde finnas där på ett par ställen som verkar ha rätt habitat för dem som jag vet om

0

Är det nån som vet...

Cicci

19 okt 2006 kl. 12:55

...om man är färdig för psykakuten när man till och med tycker att en stekt pannkaka liknar en Goliatmusseron. Eller är man bara väldigt sugen på att se en. Jag hoppas på det sistnämda.

0

Är det nån som vet...

Christian Nilson

19 okt 2006 kl. 13:01

Måste vara ett tecken från ovan att Goliaten är på ingång…
;))

0

Är det nån som vet...

Cicci

19 okt 2006 kl. 13:16

Jaaa, tänkte inte på det :)

0

Är det nån som vet...

Christian Nilson

19 okt 2006 kl. 13:24

De “plockas” med fördel med slunga
-se nya testamentet
:))

0

Är det nån som vet...

lilla my

19 okt 2006 kl. 13:25

..hehehe!

0

Annika Eriksson

19 okt 2006 kl. 14:04

Till c - goliatsäsongen är över här i Hälsingland, men hör av dig nästa höst så ska jag ge dig tips..

0

c

19 okt 2006 kl. 14:06

Great- verkar vara den typ av mark jaqg själv haft i åtanke- har en stuga utuanföör Kårböle och hade tänkt ta en sväng nästa säsog och kolla läget- vilken tidperiod brukar vara bäst ungefär?

0

Annika Eriksson

19 okt 2006 kl. 14:34

...ca 8-20 september, närmast dig så har du tallmoar utmed vägen till Y-hogdal, alternativt dito hitanför Sveg, kan även finnas strax hitom K-böle mot L-krog.  Hör av dig när du är här så kan jag följa med och reka…

0

c

19 okt 2006 kl. 14:37

Will do!
- jag tänkte på det redan förra året men det hanns inte med - men nästa år skall det absolut bli av

0

klas Jaederfeldt

19 okt 2006 kl. 20:26

Cicci åk till Järnagruvorna, gå lilla gruvrundan så hittar du säkert några, visserligen är sesongen över men några vrak skall det nog finnas kvar, e de bara smaken du är ute efter så har jag massor me torkad

0

Lena

21 okt 2006 kl. 11:36

I länken från Kunskapskanalen finns det också en fin bild på goliat för de som är osäkra på hur den ser ut.http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=20446&a=681459

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone