0 735 visningar

8 svar

ätlig? (nya bilder)

Bo johnsson

18 okt 2006 kl. 15:54

fann dessa i lövskog och alla växte tillsammans!, om de är ätliga är svamparna goda?

0

Franco Matli

18 okt 2006 kl. 16:02

Verkar vara Häggtrattskivlingar=Clitocybe geotropa, luktar åt blommande hägg.
De är ätliga, jag har ett par vänner som äter dom, dock bara hattarna, foten verkar vara träig.Du kan testa, jag gillar dom inte.

0

Jättetrattskivling

Hans v E

18 okt 2006 kl. 16:08

snarare. Absolut inte häggtrattskivling.

0

Bo E

18 okt 2006 kl. 16:08

Liknar även jättetrattskivlingen, tycker jag.
Den har visst på senare år konstaterats innehålla blåsyra och avrådes att äta.
Den häggdoftande åt jag i min ungdom och gillade då.
Nu vete katten…
Men jag minns inte att de var så kraftiga?
Kan det variera med växtplats etc?

0

Bo johnsson

18 okt 2006 kl. 21:09

hatten är ca50mm på d största svamparna!

0

Ät inte

Daniel Persson

18 okt 2006 kl. 21:57

Hej! Skulle tippa att det rör sig om gifttrattskivling eller lövtrattskivling efter din info om hattstorleken, Bo J. Båda arterna är rejält giftiga!

0

Ät inte

Bo johnsson

18 okt 2006 kl. 22:18

tack för varningen!

0

Hans Myhre

18 okt 2006 kl. 22:56

Hans v E har nok rett, kjempetraktskivling. Et den inte.

0

Daniel Persson

18 okt 2006 kl. 23:02

Kan man inte utesluta jättetrattskivling, hörni? I Ryman/Holmåsen anges hattstorleken till 100-300(400) mm, Bo J skriver att hans svampar inte var mer än 50 mm och de ser ut att vara fullt utväxta.

En annan art som kanske kan övervägas är Blyvit trattskivlign (Clitocybe cerussata)...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone