Idag bland de få trattkantarellerna hittade vi dessa, ser precis ut som trattkantarellerna men saknar helt gult färgämne. Foten går över i helt vitt mot marken! Är det frå kantarell eller just en trattkantarell som saknar gult färgämne?
Ligger vanliga gulbruna tillsammans, ursäkta bildkvaliten
Oskärpa i bilderna tycker jag, men möjligen skulle jag kunna gissa på ett par grå kantareller längst ut till höger.
Annars skulle det vara intressant att höra lite om växtplats.
Jag har erfarenheten att trattkantarell gärna växer i mossig barrskog, gärna fuktigt och den grå i lövskog utan undervegetation, typ under hassel på bar lera bland torra löv.
Jag har nog från en liten plats fått med mig tre olika kantareller! Jag har ett par kruskantareller, några små tjocka trattkantareller. Plus de vita som ser ut som vanliga, tratt, fast de saknar gult pigment. Se bilderna, för även om mina bilder är oskarpa så stämmer färgerna på de utan gult färgämne.
Några kruskantareller kan jag inte se på dina bilder, alla verkar ha för mycket “skivor” för det.
Har ingen egen erfarenhet av grå kantarell, men det jag har sett av dem på bilder är en art som påminner om svart trumpetsvamp, fast med tydliga åsar på undersidan, och så tycker jag inte heller att dina svampar ser ut.
Din egen teori om trattkantarell som saknar gult färgpigment ligger närmare till hands i så fall. Sådana har jag inte sett, däremot rödgul trumpetsvamp utan det rödgula (de var svart-vita).
Har tittad i databasen på alla sorters kantareller. Kan vara endel kruskantareller vi fick med, dock ej på bilden. Jag får nog ta till mig att mina vita och grå kantareller var trattkantareller med avsaknad av gult färgämne! Grå kantarell var det iaf inte! Tack för svaren!
På de nya bilderna tycker jag i alla fall att exemplaren längst ned i högra hörnet av bild 3 skulle kunna vara grå kantareller.
Jag uppfattar det som tre olika arter på den bilden. Någon variant av trattkantarell med lite gult i foten, något för mig helt okänt plus då ev. grå kantarell.
Med lite bättre skärpa i bilderna skulle nog någon av “asterxerna” på forumet kunna identifiera dem, eller hur?
Kanske du blir hjälpt av dessa bilder som jag tog i tyska Homburg förra veckan. Bild 1 och 2 är grå kantarell, lika “kolsvarta” som svart trumpet kan vara men mycket korta och tunna i konsistens. Som komplement till Francos bild på kruskantarell så får du även min när de ligger på artbordet.
Ska låna kamera nästa gång, om det blir ngn, som jag hittar så konstiga små raringar! Som sagt när jag ser bilder på grå kantarell så avskriver jag den helt! Dock ett par kruskantareller och så dessa vita o grå trattkantareller. Alla svamparna är nu rorra o inte mkt att fota mer :o)
Brittis, efter ha grubblat en hel del över dina bilder, tror jag att alla dina svampar är trattkantareller.
Baserar min resonemang inte på färgen utan på kroppsformen (speciellt foten)Jag har många gånger noterat att Trattisar kan skifta mycket vad det gäller färgerna.Jag har en plats där mitt alla vanliga växer år efter år en liten bestånd av trattkantareller som är helt gula både i hatten och foten.De återfår sin normala färg efter torkning.Bifogar en bild av Kruskantareller med olika färg som växte 0, 5 meter ifrån varandra.
Du har säkert rätt! Kul iaf att hitta dessa olika svampar på samma ställe! Synd jag inte hade ngn kamera igår. Verkar ovanligt att de saknar just de gula färgämnet, nu menar jag de svamparna som ligger till vänster som är grå med helt vit fot på slutet. Jag har torkat dem allihop i min övertygelse att alla är trattkantareller! Tack för hjälpen!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.