0 728 visningar

11 svar

Äntligen en lökbroskskivling!..hoppas jag.

Susanne E

18 okt 2006 kl. 19:11

Har letat i flera veckor nu efter lökbroskskivling. Läste ett inlägg av Susan om den, och sedan dess har jag spänt ögonen i backen i jakt på den lilla märkliga svampen. OCH NU! Nu har jag väl i alla fall hittat den? För vitlök luktar det bestämt, fast den redan hade börjat bli torr. Så snart jag stannade så steg doften upp från svampkorgen. Den ser ut som de som växer i massor under granar, men med något större hatt. ca 1, 5 cm. Det fanns bara den också.
Det kan väl inte vara någonting annat som luktar så mycket vitlök?

0

Nina A

18 okt 2006 kl. 19:21

vad kan man göra med en sån?
tror bestämt jag hittat en likadan jag med fast den har åkt i backem för att jag inte orkat ta reda på identiteten

0

Susanne E

18 okt 2006 kl. 19:25

Den kan man torka, mala och ha som vitlökskrydda.
Vitlök har man ju hemma ändå, men jag är lite extra fascinerad av svampar som smakar som någonting annat.
Vill också hitta sillkremla som ska smaka skaldjur.

0

Daniel Persson

18 okt 2006 kl. 23:10

Alltså, jag är ledsen, Susanne, men den ser lite för liten ut… Hittade du några större exemplar än den?

0

Susanne E

19 okt 2006 kl. 08:04

ÄR det inte lökbrosking i alla fall? Men den luktar ju jättemycket vitlök? Vilken mer luktar så?

0

Annika Eriksson

19 okt 2006 kl. 08:44

Kanske svårt att se för dig nu när det torkat in men…hatten på lökbroskskivling är ofta rynkig och krusig i kanten och har tväråsar mellan skivorna. Den skarpa lökbroskskivlingen (först mild i smaken men brännande skarp) är liksom strimmig på hattkanten och finns med bok och eklöv. Den stora lökbrosskivlingen finns i södra Sverige med bok, se bild på de jag hittade i Tyskland förra veckan.

0

Susanne E

19 okt 2006 kl. 09:05

Den liknar mycket den på din bild, men inte med så hängande hatt. Några tväråsar ser jag inte nu när den torkat, och vågiga kanter har den väl fått av att den torkat.
Den växte i blandskog, med ett litet inslag av ek, men annars har vi inga bok och ekskogar här, så växtplatsen stämmer inte. Men jag bet i den när jag plockat den och vitlökssmaken var så påträngande att jag fick leta på lite harsyra att tugga på efteråt. Det doftade vitlök från den (en så liten!) mycket starkt.
Ändå stämmer det inte riktigt. Undrar vad det då kan vara?

0

Annika Eriksson

19 okt 2006 kl. 09:14

..gissningsvis så tror jag ändå att det är lökbroskskivling, doften är som du beskriver väldigt påträngande..gå tillbaka och du hittar säkert fler…den stora är stor i ordets rätta bemärkelse, dvs mina ex på bild såg jag på långt håll, ca 20 cm höga, och med en fot som är väldigt stum och hård.

0

Bo E

19 okt 2006 kl. 16:53

jag har hittat en svamp som mycket liknar den lilla vid enkronan. den doftade och smakade intensivt av lök, fast mer som torkad lite bränd gullök än vitlök men nyanser kan man uppfatta lite olika.
den växte i parken vid kårhuset till Örebro Universitet och där finns även ek, bok, hassel och tall i närheten av svampen.
närmaste svamp var en liten mjölskivling.
jag uppfattade konsistensen som mycket bräcklig, och inte “broskig” som hos t ex nejlikbroskskivlingen.

0

Susanne E

19 okt 2006 kl. 17:50

Ja, frågan vad det är jag har hittat får väl vara ett litet mysterium. Att den luktar vitlök är ingen tvekan. Lät flera andra lukta på den (dagaen då jag plockade den) utan att säga någonting. Alla sa vitlök.

Men, jag letar vidare :) efter nya fynd och återkommer om jag hittar någonting-före snön!

0

Bo E

13 nov 2006 kl. 14:39

I lördags 11/11 hittade jag stora mängder små svampar med tydlig doft och smak av vitlök.
De var till konsistensen mycket mer lik nejlikbroskskivling, så man skulle kunna tro de var släkt!

Blekbeige hatt och skivor i samma färg. Mörkare fot, seg och broskig.
Inte alls spröd som den lilla lökdoftande vid kårhuset och def. med tydligare arom av just vitlök!

Är detta lökbroskskivling?

Växte med unga ekar i en “matta” av torra och multna eklöv, nästan ingen övrig undervegetation.

Enstaka stor granar fanns ca 100 m därifreån annars ungskog med ek.

0

Bo E

13 nov 2006 kl. 14:44

När jag nu går tillbaka och lusläser inläggen så blir jag 99, 9% säker på att det är skarp lökbroskskivling jag hittat.
Växtplats med eklöv stämmer och den är även mycket lik bilden på “stor lökbroskskivling”!

Är den skarpa användbar till något?

Den finns i massor på den plats jag hittade dem i lördags?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone