Har letat i flera veckor nu efter lökbroskskivling. Läste ett inlägg av Susan om den, och sedan dess har jag spänt ögonen i backen i jakt på den lilla märkliga svampen. OCH NU! Nu har jag väl i alla fall hittat den? För vitlök luktar det bestämt, fast den redan hade börjat bli torr. Så snart jag stannade så steg doften upp från svampkorgen. Den ser ut som de som växer i massor under granar, men med något större hatt. ca 1, 5 cm. Det fanns bara den också.
Det kan väl inte vara någonting annat som luktar så mycket vitlök?
Kanske svårt att se för dig nu när det torkat in men…hatten på lökbroskskivling är ofta rynkig och krusig i kanten och har tväråsar mellan skivorna. Den skarpa lökbroskskivlingen (först mild i smaken men brännande skarp) är liksom strimmig på hattkanten och finns med bok och eklöv. Den stora lökbrosskivlingen finns i södra Sverige med bok, se bild på de jag hittade i Tyskland förra veckan.
Den liknar mycket den på din bild, men inte med så hängande hatt. Några tväråsar ser jag inte nu när den torkat, och vågiga kanter har den väl fått av att den torkat.
Den växte i blandskog, med ett litet inslag av ek, men annars har vi inga bok och ekskogar här, så växtplatsen stämmer inte. Men jag bet i den när jag plockat den och vitlökssmaken var så påträngande att jag fick leta på lite harsyra att tugga på efteråt. Det doftade vitlök från den (en så liten!) mycket starkt.
Ändå stämmer det inte riktigt. Undrar vad det då kan vara?
..gissningsvis så tror jag ändå att det är lökbroskskivling, doften är som du beskriver väldigt påträngande..gå tillbaka och du hittar säkert fler…den stora är stor i ordets rätta bemärkelse, dvs mina ex på bild såg jag på långt håll, ca 20 cm höga, och med en fot som är väldigt stum och hård.
jag har hittat en svamp som mycket liknar den lilla vid enkronan. den doftade och smakade intensivt av lök, fast mer som torkad lite bränd gullök än vitlök men nyanser kan man uppfatta lite olika.
den växte i parken vid kårhuset till Örebro Universitet och där finns även ek, bok, hassel och tall i närheten av svampen.
närmaste svamp var en liten mjölskivling.
jag uppfattade konsistensen som mycket bräcklig, och inte “broskig” som hos t ex nejlikbroskskivlingen.
Ja, frågan vad det är jag har hittat får väl vara ett litet mysterium. Att den luktar vitlök är ingen tvekan. Lät flera andra lukta på den (dagaen då jag plockade den) utan att säga någonting. Alla sa vitlök.
Men, jag letar vidare :) efter nya fynd och återkommer om jag hittar någonting-före snön!
I lördags 11/11 hittade jag stora mängder små svampar med tydlig doft och smak av vitlök.
De var till konsistensen mycket mer lik nejlikbroskskivling, så man skulle kunna tro de var släkt!
Blekbeige hatt och skivor i samma färg. Mörkare fot, seg och broskig.
Inte alls spröd som den lilla lökdoftande vid kårhuset och def. med tydligare arom av just vitlök!
Är detta lökbroskskivling?
Växte med unga ekar i en “matta” av torra och multna eklöv, nästan ingen övrig undervegetation.
Enstaka stor granar fanns ca 100 m därifreån annars ungskog med ek.
När jag nu går tillbaka och lusläser inläggen så blir jag 99, 9% säker på att det är skarp lökbroskskivling jag hittat.
Växtplats med eklöv stämmer och den är även mycket lik bilden på “stor lökbroskskivling”!
Är den skarpa användbar till något?
Den finns i massor på den plats jag hittade dem i lördags?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.