Det finns en bok som heter TORKNING av bär, frukt, grönsaker, svamp och örter av Sigri Sahlin. Ett kapitel i boken beskriver olika torkningsmetoder.
Själv har jag en ställning som är cirka 2 meter hög.
På ställningen finns det lister fastspikade med jämna mellanrum. På listerna har jag en ramar som är klädda med myggnät storleken är 35x40 cm.Myggnätet är dithäftat med en häftpistol.
Ställningen är placerad i pannrummet, jag har även ett fönster på glänt för att det skar bli bra luftcirkulation.
När svampen torkat lite grann, flyttar jag över den till en ram och kan samtidigt fylla på med ny svamp på de andra ramarna.Jag har sju ramar.Just nu är det fullt med skivad karl-johan.
Jag torkar även Färgsvampar på samma vis, men inte samtidigt.
Ramarna är också lätta att diska.
I en del spisar finns det varmluftsugn, man kan göra ramar med myggnät som är lika stora som bakplåtarna. Torkningen ska inte ske i mer än 40 grader annars blir svamparna rostade.
Jag tycker dock att det tar väldigt lång tid i ugnen, samtidigt som jag förbrukar en massa el, det första alternativet passar mig bäst.
Läs gärna boken det finns mer tips och idéer.
Lycka till!!!!
Sahlins bok är mycket bra. En ritning på en hembuggd tork kan man hitta på:
http://www.utsidan.se/mat/kokbok/tork.html
Hemmabyggen i all ära - med svamptorken Evermat sker torkningen på bästa sätt; med termotstat, steglös reglering och överhettningsskydd. Den är lättplacerad, lätt att rengöra och praktisk att ha med sig på resa. För 1650:- har man dessutom en torkapparat lämpad för mer än svamp; bär, blommor, kryddor, kött och - fuktiga strumpor. All inclusive. Har man köpt en vill man ha fler.
http://www.europlast.se/evermat.html
Elisabeth, oavsett vad andra tycker - din variant av svamptork anser jag vara den allra bästa ur miljösynpunkt.
Jag har bevistat rätt många svampträffar genom åren, och alla dessa Evermat-torkar som körs igång i samlingslokalerna är ett gissel för många människor som ska vistas där.
Det är väl en sak att svampdofterna kan bli lite för mycket att stå ut med efter ett tag, men stora mängder sporer i rummen kan också få folk att utveckla allergier, mot just svampsporer. Och det är inte speciellt kul för svampintresserade personer…
Det är upp till var och en vilken sorts tork man väljer och vilka risker man vill ta, men kom ihåg att inte utsätta andra för obehag, använd dem inte i bostadsutrymmen osv.
Gör som jag, om man vill göra det riktigt enkelt för sig: bred ut tidningar på golvet och sprid ut svampen. Byt tidningar när de blir alltför fuktiga.
Karl Johan som jag plockade i lördags är torra och redo för burken nu på tisdagen.
Trattkantareller går ännu fortare. Det här kräver någon kvadratmeters golvyta, men är det mindre mängd är utrymmet ovanför kyl eller frys ypperligt också. Om det går att komma åt det…
Jag har i många år använt en hembygd tork som påminner om den på Utsidan. Bygd i plywood (pappkartong verkar lite rappligt) med 4 hyllplan täckta med myggnät. Den är ca 80 cm hög och 50 cm i sida. Framsidan en dörr och ett hål på baksidan där bilens kupevärmare blåser in varmluft. På några timmar är svampen torkad och klar. Går naturligtvis lika bra att torka krydddor, chilepeppar, grönskaer mm. Bäst tycker jag det blir om man inte har högsta värmen på - nivå 2, 3 lagom (4 varmast)
Oftast ställer jag torken utomhus för lukten kan annars bli för stark inne.
En riktigt bra svamphöst vet jag inte hur vi skulle klara att hinna ta rätt på allt plockat utan torken. Frysarna är ju redan fulla av annat gott. Synd bara att de gula inte går att torka.
PS Boken finns att låna på biblioteket.
Kolla här:http://www.bibliotek.se/session/search?form=simple
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.