Plockade lite olika sorter igår.Vårt bredband var dock stendött här kommer dom nu i alla fall.Bild 1 är fem olika svampar.
1.Kändes som en bulle ingen saft
2.Ymnigt med mjölkvit saft som blev grå-grön och missfärgade svampen
3.Otroligt vacker hattfärg som såg ut som sammet och skimrade när man roterade den.
4.En kremla som ser ut exakt som vinkremlan på bild sid 182 i nya svampboken
5. Ur-söt liten hätting samma hattfärg som nr 4
Samtliga 1-5 i gammal granskog med inslag av löv.
Bild 2
Kantareller plockade på samma ställe. De övre kraftigare betydligt ljusare och med vit fot , som idag har mörknat betydligt.Förmodligen samma sort.
Bild 3
Föränderlig tofsskivling ?
Alla i gammal granskog/inslag av löv
1.den kan vara Brunkremla=Russula mustelina.Brunkremla är en av de godaste kremlor, med smak åt nöthållet.
2.Grå riska=Lactarius vietus.Oätlig
3.Troligtvis en spindling i dermocybe gruppen.Oätlig
4.En liten kremla men inte vinkremla, för ung för att kunna identifieras.
5.Verkar vara Rosenhätta=Mycena rosella eller en laxskivlig (närbild behövs)
Sista bilden är Honungskivling
Missade att ta bild på ovansidan av nr 3 , den är dock helt slät lika bild 2 här
http://svampguiden.com/art/visa/Pholiota_mutabilis
Kände mig helt säker på att hittat föränderlig tofsskivling.
Total storlek inkl fot och hatt 3 cm.
Brunkremla lät spännande ska kolla mer på den. Tack Franco
Brunkremla:
Skivorna når liksom inte fram i sin helthet mot foten , sen ser foten ut som bilden nedan efter att jag skurit i den.
http://www.natura.cr-surfing.net/funghi/images/541005.jpg
Törs man provsmaka ? Hittar väldigt lite information om Brunkremla i mina böcker.
Birgittas svamp var en kremla, din en musseron.
Kremlor har inte trådigt kött som spricker upp på längden, så som man kan se på foten på dina svampar.
Om det är den musseron jag tror att du har, luktar (och smakar) den tydligt mjöl. Smaken kan vara lite skarp också.
Birgittas brunkremla anges ofta som ätlig och god, men jag tycker att den har en kärv eftersmak och har läst att den har gett upphov till magbesvär (hittar tyvärr inte källan nu). Den är förresten nära släkt med stinkkremlan också.
Hej Birgitta F, du kan provsmaka alla svampar, lägg en liten bit på tungspetsen och sen när du har känt smaken spottar du ut den.Smakprov (och lukten) är till stor hjälp vid identifikation av många svampar.Det är inte alltid möjligt att exakt bestämma en svampart med en foto, jag kan bara komma med en eller flera förslag.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.