Nu har dom börjat växa också i Stockholm trkterna.
Bifogar en bild av de som jag hittade igår vid Insjön/Värmdö.
Det är ganska lätt att lära sig känna den.Den slämmiga mörkbruna hatten, de gula vaxiga lameller, (ofta orange tonade)och den slemmiga foten som ofta har en avsnörning höst uppe vid skivorna gör att den ganska lätt kan avskiljas från övriga vaxingar.
Stäk och stuvningsvamp, slämmet försvinner vid anrättning.
En av mina preferiter.
Efter ditt inlägg tidigare om denna superba svamp, Franco, tillredde jag den (1st) och åt med stooor njutning! Helt i klas med kantarell.
Christian - denna och sotvaxingen och kanske vissa olivvaxingar är ganska lika, när man inte har dem bredvid varandra. Alla är goda.
Ta bilder och lägg in här om du är osäker. (jag är nybörjare så hoppas du få fler svar)
De jag hittat har växt i miljöer som är s a s gränsland mellan åkermark och skog, gärna med asp och annat lövsly som passerat slystadiet och blivit lite skogig. Inte så mycket undervegetation, lite gräs och torra löv, ibland i kanter av gamla igenväxta trädgårdar i liknande miljö som ovan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.