Mmmm… går själv och funderar på hur länge det dröjer nu, vi har haft mulet och rekordvarmt i Östergötland och Sörmland, så det är gott om svamp fortfarande, men nu känns det som det börjar dra ihop sig. Längtar lite faktiskt, efter den där höga klara luften och små flingor som sakta lägger sig på min fönsterbräda… *suck*
tycker inte den doftar så starkt. däremot smakade den senaste “skörden” väldigt gott! gav en sötaktig nyans som förhöjde smakupplevelsen i en blandning med några trattkantareller och grå kantareller.
riktigt pikant blandning som jag inte lyckats hitta tillbaka till, men gärna testar igen nu när det kanske bara finns trattisar och vinternagelskivling att tillgå!
vinternagelskivlingen växer ofta ganska ymningt på murken lövved. har t o m hittat exemplar mellan flagnad bark och själva stammen!
Kan rapportera att första snön har fallit i Dalarna. Tack och lov inte här i bergslagsdelen än, men i norra delen har det kommit upp till 2 dm. idag.
Hujedamej! Nu börjar det…glopp, glopp, glopp…
Nu ska jag tända i vedspisen för första gången denna höst och mysa.
Skynda ut och hämta era svampar i helgen!
Nu snöar det hos mig!!! :(
Min granne fick mig att skifta däck häromdagen och det var kanske tur. Men, den här första snön är ju sällan långvarig…
Det täcker inte gräset ännu, inte hos mig för jag hann inte klippa gräset (trasig klippare), men väl hos grannen. Hoppet står nu till vinterskivlingen.
Tack för informationen Bo E, nu vet jag var jag ska leta. Snösko på.
Hej!
Usch vad ruggigt det var idag.
Ingen snö dock men mörkt, regningt och blåsigt.
Nu får jag börja titta tillbaka på alla bilder och minnas, när det är som värst till vintern kan vi väl pigga upp varandra med lite svampbilder.
Vi får bredband i början på december det underlättar.
Ha det gott alla svampvänner!
Tack Kenneth för ditt svar. Ska nog smaka den nästa år, nu är den tyvärr översnöad. Det blir alltså två nya svampar att äta nästa år rökslöjskivling och pudrad trattskivling. Man bör dock inte äta massor med färska dadlar samtidigt man kan tro att man mår dåligt av svampen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.