0 309 visningar

26 svar

Snö?

lilla my

19 okt 2006 kl. 14:09

Såg i tidningen att snön börjat falla, eller snarare börjat braka ner lite längre norrut i landet… hur är det, vilka har fått sin svampsäsong rumphuggen nu och överlever ni däruppe i det vita?

0

chrille

19 okt 2006 kl. 14:12

dä ä bar å ta fram eldkastaren

0

Snö? - rapport från Nordmaling

Eva K

19 okt 2006 kl. 14:12

Inget vitt nedfall ännu, förutom några pyttesmå hagelkorn på morgonen. Nordlig/NÖ gråkall vind men änsålänge bara morgonens småhagel. Och äpplen. I huvudet och på överläppen. :/

0

lilla my

19 okt 2006 kl. 15:59

Mmmm… går själv och funderar på hur länge det dröjer nu, vi har haft mulet och rekordvarmt i Östergötland och Sörmland, så det är gott om svamp fortfarande, men nu känns det som det börjar dra ihop sig. Längtar lite faktiskt, efter den där höga klara luften och små flingor som sakta lägger sig på min fönsterbräda… *suck*

0

kobran

19 okt 2006 kl. 16:09

Nä nu…vaaaa??? inte kan väl en svampentusiast längta efter SNÖ?

Vinterskivling då, möjligen fast den har jag redan börjat skörda, utan snö...bättre så tycker jag…
mums

0

lilla my

19 okt 2006 kl. 16:39

Jo, jag ska nog leta efter vinterskivling nu innan snön kommer också... tror egentligen inte det är så mycket snön som den där mjuka tystnaden som blir när skogen ligger som inbäddad i bomull… :)

0

Snö? - vinterskivling?

Eva K

19 okt 2006 kl. 16:50

Den där vinterskivlingen.. finns den i hela landet och hur känner man lättast igen den? Doft?
Blev lite sugen och jag TROR att jag kan ha sett den…
Har kikat i databasen, men doft(!) framgår inte.. åså

0

Snö? - vinterskivling?

Bo E

19 okt 2006 kl. 17:00

tycker inte den doftar så starkt. däremot smakade den senaste “skörden” väldigt gott! gav en sötaktig nyans som förhöjde smakupplevelsen i en blandning med några trattkantareller och grå kantareller.
riktigt pikant blandning som jag inte lyckats hitta tillbaka till, men gärna testar igen nu när det kanske bara finns trattisar och vinternagelskivling att tillgå!

vinternagelskivlingen växer ofta ganska ymningt på murken lövved. har t o m hittat exemplar mellan flagnad bark och själva stammen!

0

Snö-Ja, tyvärr!

Susanne E

19 okt 2006 kl. 17:45

Kan rapportera att första snön har fallit i Dalarna. Tack och lov inte här i bergslagsdelen än, men i norra delen har det kommit upp till 2 dm. idag.
Hujedamej! Nu börjar det…glopp, glopp, glopp…

Nu ska jag tända i vedspisen för första gången denna höst och mysa.

Skynda ut och hämta era svampar i helgen!

0

Snö-Ja, tyvärr! Instämemr

Eva K

20 okt 2006 kl. 09:02

Nu snöar det hos mig!!! :(
Min granne fick mig att skifta däck häromdagen och det var kanske tur. Men, den här första snön är ju sällan långvarig…
Det täcker inte gräset ännu, inte hos mig för jag hann inte klippa gräset (trasig klippare), men väl hos grannen. Hoppet står nu till vinterskivlingen.
Tack för informationen Bo E, nu vet jag var jag ska leta. Snösko på.

0

Usch och fy vad vemodigt!

Elisabeth Jansson

20 okt 2006 kl. 09:07

Hej!
Usch vad ruggigt det var idag.
Ingen snö dock men mörkt, regningt och blåsigt.
Nu får jag börja titta tillbaka på alla bilder och minnas, när det är som värst till vintern kan vi väl pigga upp varandra med lite svampbilder.
Vi får bredband i början på december det underlättar.
Ha det gott alla svampvänner!

0

Vinterskivling i affären

Annika Eriksson

20 okt 2006 kl. 09:13

..och de som inte hittar vinterskivlingen ute i vinter kan bege sig till affären och testa den odlade på japanska kallad Enoki/Enokitake..

0

Kallt om fötterna

Gunhild

20 okt 2006 kl. 09:49

Ingen som tänkt på hur svamparna känner det? Vad är det för svamp förresten? I natt kom snön till Umeå, hoppas den töar bort igen, . jag vill plocka mer svamp. I går fanna jag en hel del streckmusseroner.

0

Vinterskivling i affären

Annette Landin

20 okt 2006 kl. 09:49

ser de likadana ut vilda???

0

Vinterskivling i affären

Annika Eriksson

20 okt 2006 kl. 09:55

Nej, leta rätt på den här i databasen så ser du skillnaderna…

0

Brrrr...

Eva K

20 okt 2006 kl. 09:59

kunde inte låta bli att krama till en liten. Oskarp bild pga frossa..
Kl 09.43, fredagen den 20/10-06
.. det blir i alla fall ljusare!!

0

Brrrr...

lilla my

20 okt 2006 kl. 10:16

Jo tack, ljusare blir det ju! Ser fram emot det där vita ute, och varma tekoppen och goda svampstuvningsmackorna, fina ljuslyktorna och en stund inne i soffan en söndag eftermiddag framöver…

0

Tema Brrrr...

Birgitta F

20 okt 2006 kl. 11:12

Kunde inte låta bli att ge er alla denna….

Lake Geneva Wisconsin , Ice-storm

0

Tema Brrrr...

lilla my

20 okt 2006 kl. 11:16

Oj! Nu var det nog inte riktigt så jag ville ha det… räcker med hälften om jag får stanna inomhus… ;)

0

Tema Brrrr...

Birgitta D

20 okt 2006 kl. 11:23

Birgitta F´s bild ser rikrigt underkyld ut inte bara burr utan även svinhalt.

0

Snöpudrad tratthatt - ätlig?

Gunhild

20 okt 2006 kl. 11:24

Jag har massor av dessa på komposten, och såg i Ryman/Holmåsen att dom är ätliga efter avkokning, är detta möjlig?

Nu har snön kommit till Umeå

0

Tema Brrrr Island

Annika Eriksson

20 okt 2006 kl. 11:25

herrejiiises Birgitta..kontrar med varmare bilder från Blå Lagunen på Island…

0

Tema Brrrr Island

lilla my

20 okt 2006 kl. 11:36

Det DÄR såg bra ut! Spara lite plats åt mig!!!

0

Tema Brrrr Island

Birgitta F

20 okt 2006 kl. 11:45

mig oxo = )

0

Tema Brrrr Island del 2

Annika Eriksson

20 okt 2006 kl. 11:48

lilla my - ingen fara, det är gott om plats och de bygger nytt hela tiden…

0

Gunhild

Kenneth

20 okt 2006 kl. 12:29

Tycke och smak avgör! Jag gillade den stekt med lök (efter avkokning)! Fast kött med tuggmotstånd! Kan bli jättelika (30 cm:s hattdiameter)!

0

Kenneth

Gunhild

21 okt 2006 kl. 10:25

Tack Kenneth för ditt svar. Ska nog smaka den nästa år, nu är den tyvärr översnöad. Det blir alltså två nya svampar att äta nästa år rökslöjskivling och pudrad trattskivling. Man bör dock inte äta massor med färska dadlar samtidigt man kan tro att man mår dåligt av svampen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone