Snälla ni! En otroligt snygg svamp. Mörkt chokladbrun, nästan svart ovansida. Men skivorna är helt vita. Eller i alla fall gräddvita. Foten är överst lika mörk som hattens ovansida, men ljusnar längre ner under mossan.
Den har verkligen skivor, inte åsar. Men skivorna är ungefär dubbelt så många längst ute vid hattkanten.
Färgmässigt slutar skivorna tvärt, men övergår faktiskt från helt vitt till det den nästan svarta på foten. Skivorna fortsätter några millimeter ner på foten, men “delvis” (alltså delvis formmässigt) sådär 1-2 cm ner på svampens fot.
Något trattformad, tydlig topp i botten av “tratten”. Hattens utsidor viker sig ner tydligt.
Vad är detta? Jag är helt förälskad i den här svampens skönhet och originalitet. Liknar inget jag sett tidigare.
Bravo!
Kaxigt skrev jag först ett svar som gick ut på att det inte var en riska. Men det kom inte fram. Så jag kollade i en av böckerna och… ja absolut.
Men kolla den här bilden:
Oj vilken lång…. jaja, så ser svampen i alla fall väldigt mycket ut (alltså den längst till vänster om man får upp fler bilder).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.