0 832 visningar

6 svar

Utökad svampsäsong i Europa?

Tina Lorentzon

19 okt 2006 kl. 20:18

Om man vill utöka svampsäsongen genom att resa till annat land i Europa, vilka platser och tider är det som gäller då? Hur länge pågår t.ex. svampsäsongen i England på hösten resp. börjar på våren? Jag undrar också hur det är med artrikedomen. Vilka platser är bäst att åka till ur diversitetssynpunkt? Undrar framförallt över England, men även övriga Europa. Tacksam för tips!

0

Annika Eriksson

19 okt 2006 kl. 20:30

Finns säkert de som är bättre lämpade att svara än mig, Franco ett exempel, men efter att ha deltagit på svampträffar i Europa sedan 1998 bl.a. i Italien, Tyskland, Frankrike, Österrike och Spanien kan jag bara konstatera att dessa träffar brukar förläggas då det enligt lokala uppgiftar sägs var bäst tillgång på svamp,  ca 8 oktober - 8 november. Själfallet så gäller lika där som här att det pga väderleken etc kan variera enormt. Bifogar en bild som jag fick idag från norra Tyskland, en kompis som plockat 10 kg Karljohan på en halvtimme och han var sååå lycklig. En sökning på svampföreningar och en titt på deras utlagda utflyktsprogram med datum kan även ge en vägledning.

0

Annette Landin

19 okt 2006 kl. 20:32

Jag hade oxå varit lycklig, lycklig…som Lundell sa :=)

0

Annika Eriksson

19 okt 2006 kl. 20:41

Tina - glömde en viktig grej, tänk på att vår allemansrätt är unik, kolla vilka restriktioner som gäller i respektive land/område innan du ger dig ut i deras tassemarker…t.ex Schweiz olika sk cantoner (eller vad det nu än heter) har begränsningar med kilo per dag etc…

0

Franco Matli

19 okt 2006 kl. 21:44

Hej Tina,
Som Annika säger svampsäsongen i Frankrikr, Italien och Spanien har just börjat, den brukar gå långt in november, ibland december.Om Englands svampkultur vet jag väldig lite, det verkar inte finnas större intresse för svampar bland allmänheten.Här har du 2 italienska saiter.Hopppas att du kan få ut något.
http://www.naturamediterraneo.com/forum/
http://www.amerassociazione.it/

0

Bengt Saxmark

19 okt 2006 kl. 21:48

Jag bor utanför Manchester i Peak District och det är bra säsong just nu. Jag brukar plocka svamp in i December, framför allt då vaxingar och champinjoner. Artrikedomen är inte så stor åtminstone i detta området mua vaxingar som jag hittar stora mängder av, ängs och scharlakan tex. Förra helgen plockade jag små kallar, kantareller, lärksoppar och div kremlor, riktigt bra skörd. Jag har hört att sydvästra england, gränsen mot wales ska ha bra och variationsrika lokaler.

0

Länksamling till England

Annika Eriksson

19 okt 2006 kl. 21:51

Tina, här har du en samling länkar i England

http://www.nifg.org.uk/other_websites.htm

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone