Jag har idag plockat vad jag trodde var champinjoner men är nu jätteosäker på vad det är för svamp. Den är helt vit, har täta vita skivor, typ Karl-Johansvampsfot och ändrar inte färg i köttet när jag bryter den eller där den är skadad. Den saknar den där “kjolen” som champinjonerna har under hatten. Är det en giftsvamp eller vad är det? Jag bor i Linköping och plockade svampen i en lövskog där det växer mycket kantareller. Svampen som jag hittade idag växer på samma ställe som kantarellerna har stått på tidigare i år. Finns det någon som kan hjälpa mig?
Kanskje helt innlysende men:
Spis ALDRI sopp du ikke er sikker på hva er og ALDRI om den er helt hvit og IALLFALL ALDRI om det er en helt hvit skivesopp.
Om den mangler “kjolen” (ring?) kan bare bety at den har falt av.
Grunnen er at du kan dø av det, eller i beste fall miste nyrene og gå i dialyse resten av livet.
Instämmer med föregående talare och förtydligar - Det kan mycket väl vara vit flugsvamp, jämför med:
http://svampguiden.com/art/visa/amanita_virosa
Jag såg en del tidigare idag i lövskog, de är i bra form nu…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.