0 318 visningar

3 svar

Vad kan det vara för svamp?

Martin

19 okt 2006 kl. 23:47

Var ute i dag för att plocka lite kantareller, trattisar och taggsvamp. Plötsligt fick jag se två st vita jättesvampar framför mig, hade tyvärr ingen kamera med mig men svamparna var helt vita skivlingar av något slag. Jag uppmätte diameterm på hatten på den största av dem till ca 40 cm, och höjden på svampen ca 30 cm.
Jag är en glad amatör som har rört mig en hel del i skogen genom åren men har aldrig sett något liknande storleksmässigt förr (ev någon ruttnande karl-johan i liknande storlek) men de här två svamparna var i prima skick. Vad kan de röra sig om för sorts svamp?

Jag hittade svamparna i härskogen i västra götaland

0

Tina Lorentzon

20 okt 2006 kl. 00:28

Min första tanke var Jättetrattskivling (Leucopaxillus giganteus). Provade på kul Mycokey (eftersom jag är amatör!), och den enda art som kommer fram med kriterierna färg vit och hattbredd 400mm är denna. Vad säger experterna; finns det andra arter som kan bli så här stora?

0

Irene A

20 okt 2006 kl. 07:59

Tycker också att det låter som jättetrattskivling. Jag har sett en vit champinjon i den storleksklassen, men den hade inte vita skivor.

0

Kenneth

20 okt 2006 kl. 12:32

Hittade i fjol en pudrad trattskivling i den storleksklassen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.