0 386 visningar

17 svar

Frostvaxing ?

Cicci

20 okt 2006 kl. 14:24

Vill ha det här till en frostvaxing men den stämmer inte med bilden i databasen. Vad är det för någon svamp?

0

Tommy Olofsson

20 okt 2006 kl. 14:33

Stämmer inte fullt ut med bilden i databasen men visst är det frostvaxing. Kan inte va nåt annat!

0

Kenneth

20 okt 2006 kl. 14:35

Yepp….tycker jag med!

0

Tommy Olofsson

20 okt 2006 kl. 14:39

Bilderna i databasen på frostvaxingen är inte så typiska, hatten ser inte slemmig ut vilket den ju är, bild 3 är mest typisk isf

0

alternativa bilder

Birgitta F

20 okt 2006 kl. 14:45

0

Maria Helena

20 okt 2006 kl. 15:07

Spännade!  Snart sticker jag till landet, ska försöka hitta leta upp dom små rackarna   :-)  Har inte ätit dom förut, så man e ju bra nyfiken!  Mumsfullibibblan

0

Frostvaxing tror jag

Nina H

20 okt 2006 kl. 15:58

Titta på min bild. Det sa dom var friostvaxing och jag tycker de ser lika ut.

0

klas Jaederfeldt

20 okt 2006 kl. 22:59

den kan du få godtjänt på

0

Klasse och Maria H

Cicci

21 okt 2006 kl. 11:43

Tack Klasse det var snällt :) Hade varit lite pinsamt annars. Ska man käka hela svampen eller äter man bara hatten.
Och du Maria, det är bara ut och leta, den var lätt att hitta och jag hittade rätt så många. Har inte heller ätit den förut så ikväll ska det stekas frostvaxing. Rapporterar sen.

0

Klasse och Maria H

Bengt Saxmark

21 okt 2006 kl. 12:44

konsistensen tar väl lite död på smakupplevevelsen men annars helt ok. Fritera den kanske?
Ha de!

Bengt

0

Klasse och Maria H

klas Jaederfeldt

21 okt 2006 kl. 13:58

du kan äta hela, foten ger lite känsla av att äta sparris tycker jag

0

Maria och Bengt

Cicci

21 okt 2006 kl. 21:40

Maria - här kommer rapporten från frostvaxingen. God, god, jättegod.
Stekte den med smör, lite peppar och lite salt. Jättemumsigt.

Hej Bengt. Hoppas att allt är bra med dig. Har du varit ute mycket och letat svamp. Själv har jag inte varit ute så mycket som jag önskar.

0

Birgitta F

22 okt 2006 kl. 16:31

Har jag hittat den idag ??

Slemmiga saker närapå som en ål

0

Annika Eriksson

22 okt 2006 kl. 16:36

Ja, grattis till fin skörd och fin bild, tagen utomhus utan blixt så att det är lättare att se de rätta färgerna..

0

Maria och Bengt

Bengt Saxmark

22 okt 2006 kl. 16:51

Cicci, kul den smakade ok. Har inte heller kunnat leta så mkt jag velat göra men ok annars. Åker till sverige på to o hoppas att kunna hitta vinterns förråd av trattisar och taggisar. Tack för bilder vidarebefordrade av maria!!
Ha de gott

0

Birgitta F

22 okt 2006 kl. 16:53

Tack Annika…i jakten på frotsvaxing, blev det nästan 6 l kantareller , 3 liter trattkantarell, 20-tal rödgul trumpetsvamp och 2 liter blek taggsvamp. En på det hela taget lyckad dag i Bohuslän nu blir köket nästa…

0

Birgitta F

22 okt 2006 kl. 16:54

oj frots….frostvaxing ska det vara

0

inte tänker då jag....

Birgitta F

22 okt 2006 kl. 21:01

....springa benen av mig efter denna svamp. Väldigt vacker men väldigt angripen , dessutom nästan lika hal som en ål både vid plockning och skivning.
Smakade svamp , rökslöjskivling är mycket mer lättplockad och minst lika god.
Väldigt kul att i alla fall hittat den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone