0 282 visningar

27 svar

Nytt för oss i höst

Birgitta F

20 okt 2006 kl. 19:18

Tänkte jag skulle starta en liten tråd om vad vi alla lärt oss i höst.
Jag återkommer när jag tänkt lite mer…

0

Birgitta F

20 okt 2006 kl. 19:29

Blomkålssvamp - bara händer
Silkesmusseron - nästan omöjlig då insekterna älskar den
Rödgul trumpetsvamp - sov intill skräm rådjuren
Sotvaxing - ett under i skogen som man kan skörda gång på gång
KarlJohan - kamp mot sniglar, insekter och snyltingar
Kantarell - jakt onödig om klimatet vänder
Trattkantarell - lugn dom kommer

0

cicki

20 okt 2006 kl. 21:03

trattkantarell får absolut inte kallas för trattis eller höstkantarell !
Stensopp får inte kallas för Kalle!

0

Totte

20 okt 2006 kl. 22:18

...att det finns gula svampar i skogen som heter Kantareller ;)

0

Nina A

21 okt 2006 kl. 01:08

1.att inte plocka för mycket svamp, för det hinner förfaras innan man hinner ta hand om det!!(är som en hamster som vill ha hela skogen med hem)

2.att det finns massor av ätbar svamp i skogen (förutom kantareller)jag har lärt mig att känna igen olika kremlor, rimskivling, blodriska, blomkålssvamp, nejliksbroskskivling, champinjoner, Karl-Johan+massa soppar, citronslemskivling
och har hittat min första ängsvaxskivling idag :D (och alla dessa för mig nya svampar har jag svampguiden och alla kunniga att tacka för!!)

3.att det är en god idé att ha med sig flera påsar till skogen, lättare att rensa svamp som inte legat och snurrat och smutsat ner varandra, speciellt kremlor är hemska på den punkten*puh*

denna höst har varit extremt lärorik, och jag tror inte den riktigt är färdig än :)

0

Birgitta D

21 okt 2006 kl. 11:10

Blomkålssvamp har jag aldrig hittat förut. Svampar jag kanske sett men inte kunnat är olivvaxing pepparriska och silkesmusseron. Dessutom har jag en ny hopfällbar svampkorg köpt via en bokklubb.

0

Birgitta D

21 okt 2006 kl. 11:17

Jag glömde rökslöjskivlingen. Den är också ny för i år.

0

Cicci

21 okt 2006 kl. 12:09

Eftersom jag läst svampkunskap 1 i höst så har jag lärt mig en hel massa svamp i år. Vi gick igenom 96 arter, dock var ju inte alla nya för mig. Men ungefär en tredjedel hade jag dålig koll på. Väldigt lärorik kurs och framförallt rolig. Rekomenderar den starkt.

0

Lena M

21 okt 2006 kl. 12:18

Är för mig eld- och blodsopp som jag sett för första gången, likaså blomkålssvampen.
Ätit citronslemskivling som jag aldrig testat förut, hoppas nu på frostvaxskivlingen.

0

Evus

21 okt 2006 kl. 13:10

Jag har lärt mig att man inte ska ge upp hoppet om svamp, efter en totalt regnfri sommar.  Kommer ni i håg vad vi misströstade och dansade regndanser i somras?
Den enda svamp som fanns här då var i min blomkruka.

Sen kom regnet och svamparna. Och vilken svamphöst!

Jag även lärt känna en massa trevliga svampmänniskor här via forumet. (några av er får paket på måndag….:-)  )

Sen har jag även lärt mig att man ska/bör rensa i skogen…...sen om jag kommer att göra det är en annan femma…kanske…

0

Nytt för mig i år

Gunhild

21 okt 2006 kl. 15:39

Jag har länge spanat efter doftticka och äntligen fick jag se den. Fann också scharlakansröd vårskål vid älven i våras, tänk att den finns här uppe.. sen har jag lärt mig rökslöjskivling (smakat och smakat)som jag ska tillaga…första hösten på länge som jag inte plockat goliatmusseron.. men däremot en hel del färgsvampar.

0

visuellt...

Birgitta F

21 okt 2006 kl. 20:14

Visuellt kanske blir ett bra sätt att sammanfatta på....
Gällde bara att hitta bilderna oxo.
Jag testar

Min egen tio i topp

0

visuellt...

Irene A

21 okt 2006 kl. 20:19

Vilken snygg katalog!
hehe, röksvampen var fin…

0

Nina H

21 okt 2006 kl. 23:19

Har lärt mig flera olika soppar, BLOMKÅLSSVAMP, (otroligt att jag svävat i total okunnighet om denna delikatess), tegelkremla, ängsvaxing, kungschampinjon, rodnande flugsvamp (fast den åt jag inte), snöbollschampinjon, frostvaxing. Också lärt mig mer om var man hittar svampar, SAMT att de ständigt överraskar.
Har också lärt mig att det kan vara oerhört trevligt att stämma träff med folk man bara haft kontakt med på internet :) :) (men det säger jag INTE till mina barn!)

0

Mer nytt

Birgitta F

28 okt 2006 kl. 08:19

Att blåmusseron kan vara både riktigt “blå” och “brun” och att halva skogen sitter fast i foten.

Att frostvaxing gillar renmossa på berghällar

Vore sedan kul om jag fick veta vilka era 10 i topp är.
Det räcker naturligtvis med text behöver inte vara visuellt.
Eller ska vi starta en ny tråd med tio i topp ?

0

visuellt...

Hans v E

28 okt 2006 kl. 10:16

Sotvaxingen skulle nog kunna vara klubbtrattskivling också De kan vara väldigt lika. Konsistensen avgör. Och om man ska vara noga med namn så heter den första flugsvampen vitgul. Den “fantasifulla” röksvampen heter nog vårtig.

0

Hans v E

28 okt 2006 kl. 10:22

Förlåt, det var visst inte du som ville ha synpunkter på artbestämningen, det var Maria G.

0

Hans v E

Birgitta F

28 okt 2006 kl. 13:41

Ingen fara ! Sotvaxingen är sotvaxingen , den ingår i ett större sammanhang i en annan tråd…

0

Hans v E

Birgitta F

28 okt 2006 kl. 13:44

Oj har lyckats sno på namnet till vitgul…varit för mycket “gul” ett tag = )

0

visuellt igen

Birgitta F

8 nov 2006 kl. 07:40

Nu har jag fått ihop min visuella sammanställning och rättat namnet på den vitgula…

0

loppelisa

8 nov 2006 kl. 07:50

Jag har alltid blockat mest svamp i lövskog.I år har jag tillbringat mest tid i tätt grane, Det är ju inte lika trevligt som att gå i vacker bokskog, men jäklar vad svamp jag hittat.

0

Och än en gång...

Salasias

8 nov 2006 kl. 10:40

..blir jag så konfunderad över dina bilder på trattkantareller och rödgul trumpetsvamp… För mig är det trattkantareller på båda bilderna… Hmmm..
De rödgul trumpetsvamp jag plockade tidigare i höst ser inte ut så...

http://svampguiden.com/forum/visa/36552

0

Salasias

Birgitta F

8 nov 2006 kl. 10:48

Det är pyttesmå exemplar av Rödgul Trumpetsvamp , ca 3 cm höga , inget att lägga ner mer tid på , Irene fick 5 av dom i posten hem till sig och konstaterade att det var rätt sort.

0

Salasias

Salasias

8 nov 2006 kl. 10:53

Jag tror dig, men vad har då jag plockat?
De var precis som svart trumpetsvamp MEN lysande neonorange på undersidan och trattkantarellfärgade ovanpå...

0

Salasias

Irene A

8 nov 2006 kl. 11:19

Jag hade samma problem som du med färgen på Birgittas rödgula trumpetsvampar. I verkligheten (och i dagsljus) hade de mycket tydligare orange färg och stämmer bra med din beskrivning.
Jag försökte också fotografera dem inomhus, men lyckades inte heller få den rätta färgen på dem. Att de liknar trattkantareller även till formen, beror på att de är så pyttesmå, knappt utväxta alls.

0

Aha...

Salasias

8 nov 2006 kl. 11:21

... den där som står på huvudet där, den köper jag som rödgul trumpetsvamp… men de andra… OK…

0

Birgitta D

8 nov 2006 kl. 12:35

Nu har jag hittat frostvaxing flera gånger får jag ihop 3 till i em blir det smakprov i kväll. Dessutom har jag plockat silkesmusseron för förstaa gången.

0

Trumpelisa

8 nov 2006 kl. 12:42

Blomkålssvamp som vi stekte i smör. Nästa år (om man har turen att hitta någon) ska den fritteras.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone