Blomkålssvamp - bara händer
Silkesmusseron - nästan omöjlig då insekterna älskar den
Rödgul trumpetsvamp - sov intill skräm rådjuren
Sotvaxing - ett under i skogen som man kan skörda gång på gång
KarlJohan - kamp mot sniglar, insekter och snyltingar
Kantarell - jakt onödig om klimatet vänder
Trattkantarell - lugn dom kommer
1.att inte plocka för mycket svamp, för det hinner förfaras innan man hinner ta hand om det!!(är som en hamster som vill ha hela skogen med hem)
2.att det finns massor av ätbar svamp i skogen (förutom kantareller)jag har lärt mig att känna igen olika kremlor, rimskivling, blodriska, blomkålssvamp, nejliksbroskskivling, champinjoner, Karl-Johan+massa soppar, citronslemskivling
och har hittat min första ängsvaxskivling idag :D (och alla dessa för mig nya svampar har jag svampguiden och alla kunniga att tacka för!!)
3.att det är en god idé att ha med sig flera påsar till skogen, lättare att rensa svamp som inte legat och snurrat och smutsat ner varandra, speciellt kremlor är hemska på den punkten*puh*
denna höst har varit extremt lärorik, och jag tror inte den riktigt är färdig än :)
Jag har lärt mig att man inte ska ge upp hoppet om svamp, efter en totalt regnfri sommar. Kommer ni i håg vad vi misströstade och dansade regndanser i somras?
Den enda svamp som fanns här då var i min blomkruka.
Sen kom regnet och svamparna. Och vilken svamphöst!
Jag även lärt känna en massa trevliga svampmänniskor här via forumet. (några av er får paket på måndag….:-) )
Sen har jag även lärt mig att man ska/bör rensa i skogen…...sen om jag kommer att göra det är en annan femma…kanske…
Jag har länge spanat efter doftticka och äntligen fick jag se den. Fann också scharlakansröd vårskål vid älven i våras, tänk att den finns här uppe.. sen har jag lärt mig rökslöjskivling (smakat och smakat)som jag ska tillaga…första hösten på länge som jag inte plockat goliatmusseron.. men däremot en hel del färgsvampar.
Har lärt mig flera olika soppar, BLOMKÅLSSVAMP, (otroligt att jag svävat i total okunnighet om denna delikatess), tegelkremla, ängsvaxing, kungschampinjon, rodnande flugsvamp (fast den åt jag inte), snöbollschampinjon, frostvaxing. Också lärt mig mer om var man hittar svampar, SAMT att de ständigt överraskar.
Har också lärt mig att det kan vara oerhört trevligt att stämma träff med folk man bara haft kontakt med på internet :) :) (men det säger jag INTE till mina barn!)
Att blåmusseron kan vara både riktigt “blå” och “brun” och att halva skogen sitter fast i foten.
Att frostvaxing gillar renmossa på berghällar
Vore sedan kul om jag fick veta vilka era 10 i topp är.
Det räcker naturligtvis med text behöver inte vara visuellt.
Eller ska vi starta en ny tråd med tio i topp ?
..blir jag så konfunderad över dina bilder på trattkantareller och rödgul trumpetsvamp… För mig är det trattkantareller på båda bilderna… Hmmm..
De rödgul trumpetsvamp jag plockade tidigare i höst ser inte ut så...
http://svampguiden.com/forum/visa/36552
Jag hade samma problem som du med färgen på Birgittas rödgula trumpetsvampar. I verkligheten (och i dagsljus) hade de mycket tydligare orange färg och stämmer bra med din beskrivning.
Jag försökte också fotografera dem inomhus, men lyckades inte heller få den rätta färgen på dem. Att de liknar trattkantareller även till formen, beror på att de är så pyttesmå, knappt utväxta alls.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.