jag håller på att inventera lite tänkta reservat N, om Norrtälje, här är några svampar
1 limsvamp, växer på ek, du blir svart om fingrarna om du tar i den, skall vara en bra färgsvamp, (grönt tror jag)
2 Streckvaxskivling Hotart å mycket sällsynt
3. Albatrellus citrinus. Lammtickan Albatrellus subrubescens delades för något år sedan i 2 arter i tallskog Albatrellus subrubescens, i granskog kalkhaltigt Albatrellus citrinus
både Lammtickan Albatrellus subrubescens och ??? Albatrellus citrinus är rödlistade, Lammtickan hittar jag ihop med tall i mina hemmaskogar, gissar att den är vanligare i tallskog norrut, Albatrellus citinus hittas bara i kalkbarrskog ( tillsammans med gran), vad jag vet i norra Uppland och på Gotland, möjligt att den finns på andra ställen oxå
Tycker mig ha hittat en del lammticka, men helt säker på skillnaderna från fårtickan är jag inte. Tycker som Uno att det är bra med all ny information. Bra att få kläm på om det är gott om en art här, som kanske är ovanlig på annat håll, eller om man helt enkelt har sett fel. Jag ska titta närmare nästa gång jag är ut.
Jag håller med om att det ofta är svårt att se skillnad på får- och lammtickorna.
Det är lätt att förstå att även experterna har haft svårigheter eftersom det inte var så många år sen “granlammtickan” (Albatrellus citrinus) blev en egen art.
Det underlättar att avgöra vilken art det är, om man har kläm på vilken miljö de trivs i.
I vanlig blåbärsgranskog är det fårtickan man hittar. Det är bara om man vet att marken är kalkrik, eller hittar andra kalkkrävande arter som tyder på det, som man kan börja fundera på “granlammticka”.
Den andra lammtickan (Albatrellus subrubescens) växer med tall på kalkrik mark. Brödtickan växer också med tall, men är inte kalkkrävande.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.