0 449 visningar

71 svar

Nu går skam på torra land!

Hans v E

21 okt 2006 kl. 12:03

Har ni sett på vädersidan i dagens DN: Läsarbilden! Det är ju ingen kantarell! Eller hur? Vad är det? Frostvaxing? Äggvaxing? Och sen har vi ju fastslagit med hjälp av Sveriges svampnamnskommité att det inte finns någon art som heter gul kantarell.

0

Nina A

21 okt 2006 kl. 12:31

dagens pappers DN eller finns det att beskåda på DN.se också? prenumenerar inte, men är jättenyfiken på bilden

0

Länka gärna!!

Charina

21 okt 2006 kl. 12:33

Alla har inte DN..

0

Bengt Sandh

21 okt 2006 kl. 12:43

Tack Hans…

för att du påpekar att det inte finns någon art som heter gul kantarell. Känns som att man äntligen har fått upprättelse. Min kamp kanske inte var helt förgäves.

0

Folkliga benämningar

Karin Hedén

21 okt 2006 kl. 13:11

Håller med om att bilden i DN är skum.
Det finns fler folkliga benämningar än gul kantarell. Här hittar ni vad de betyder:  http://svampguiden.com/folknamn.asp
Mvh

0

xxx

21 okt 2006 kl. 13:55

Skrev de att den hette så då-inte bara att det var en kantarell som är gul?

0

pica pica

21 okt 2006 kl. 15:39

GUL KANTARELL!!!!!!
Så säger nästan alla, bara ett jäkla snobberi att ha en diskussion kring detta.

0

pica pica

21 okt 2006 kl. 15:42

Eftersom det finns flera olika sorts kantareller så underlättar det i sammanhanget att säga tex. Gul, trattis, narr, svart etc.etc.
Inget konstigt med det.
Och att orka bli iriterad på att nån säger gul kantarell är ju bara för mycket.

0

DNs text

Karin Hedén

21 okt 2006 kl. 16:56

“Upplands Väsbys sista gula kantareller står som små vattentorn i backen.”
Bilden ser litet skum ut men att så tvärsäkert avgöra att det inte är kantareller är lika förmätet som att klandra textförfattaren för att han/hon tagit sig den poetiska friheten att kalla dem “gula kantareller”.

0

Irene A

21 okt 2006 kl. 17:05

Tack Karin…

för att du förmedlade information till oss som inte har kunnat läsa dagens DN!
Övriga kommentarer överflödiga…

0

klas jaederfeldt

21 okt 2006 kl. 17:08

stå på dej hans

0

vigörsomvivill

21 okt 2006 kl. 17:12

Vi står också på oss!

0

Instämmer med föregående talare

Gunilla

21 okt 2006 kl. 17:33

Men kan vi inte sluta debattera detta nu.Vi som KALLAR den gul kantarell vet oftast att den HETER kantarell och ingendera sidan lär ge sig!

0

suck!

Sivan

21 okt 2006 kl. 17:58

Nu är ni där igen!! Att ni bara orkar. Finns det inget bättre att diskutera, det känns som om detta ämne är det minst intressanta på denna i övrigt trevliga sida…

0

vita fårtickor

klas jaederfeldt

21 okt 2006 kl. 18:02

så det kanske är läge att börja säga vita fårtickor också alla vet ju att de heter fårtickor, men man kanske måste förtydliga lite, om det inte är någon som vet vad fårticka är

0

vita fårtickor?

Gunilla

21 okt 2006 kl. 18:23

Vilka övriga fårtickor finns det Klaes? Känner bara till den vanliga!

0

Klas

Brittis

21 okt 2006 kl. 18:48

Ska du jämnföra med antalet olika kantareller men antalet olika fårtickor får du nog förtydliga dig med vad mer för slags fårticka det finns!Annars finns risken att vi nybörjare börjar leta ..... fårtickor!!

0

förtydligande av färg

klas jaederfeldt

21 okt 2006 kl. 20:06

spelar ingen roll hur många fårtickor det finns. att jag skrev vit är bara att förtydliga, kan även skriva svarta svarta trumpetsvampar, eller blåaktiga blåmusseroner, lilagrå höstmusseroner lika larvigt som att förtydliga att det finns kantareller som är gula

0

förtydligande av färg

Birgitta D

21 okt 2006 kl. 20:07

Tycker att fårtickor är ganska gråa.

0

förtydligande av färg

BaWa

21 okt 2006 kl. 20:19

I mörkret är alla kattor grå....
Klas sitter och ser på...
Vägrar anamma något nytt…
ser gula kantareller som nåt katten spytt…
En ticka kan vara vit, gul, röd grå...
en kantarell bara en enda färg ändå...

Många har utbildat sig, få har lärt sig något….

0

förtydligande av färg

klas jaederfeldt

21 okt 2006 kl. 20:57

tjusig dikt

0

förtydligande av färg

klas jaederfeldt

21 okt 2006 kl. 20:58

birgitta dom är vita när dom kommer, sedan lite gråa slutligen aningeb bruna , så att göra det hela lite jävligare, varför inte delvis bruna fårtickor

0

vita fårtickor?

klas jaederfeldt

21 okt 2006 kl. 21:00

gunilla det är det som är poängen, det är dom vanliga fårtickorna som är vita

0

vita fårtickor?

Bengt Gul Sandh

21 okt 2006 kl. 21:42

Visst är det jobbigt att bli mobbad när man har rätt och det dessutom innebär att man blir kallad snobb och besserwisser.

Det säkraste är tydligen att ha fel, då har man chans att bli accepterad av de mindre lärda.

Heja Klas!

0

Hans v E

22 okt 2006 kl. 00:32

Jag lovar att aldrig mer klaga på uttrycket “gul kantarell”.

0

Cicci

22 okt 2006 kl. 14:04

Jag tänker i allafall fortsätta kalla kantarellen för gul kantarell även fast jag vet att den inte heter det. Jag förvillar ingen med det namnet, retar väl enbart upp folk och det struntar jag fullkomligt i. Skillnad om jag skulle förbrylla folk med vad jag egentligen menar för svamp. Men det är ju alltid tvärtom - om jag säger att jag har varit och plockat kantareller så kommer alltid följdfrågan, vadå för kantarell, den gula eller trattisen. Nu slipper jag den frågan. De människor som jag umgås och plockar svamp med, förutom svampklubben, har ingen aning om dom vetenskapliga namnen och dom bryr sig inte heller. För dom har det alltid hetat gula kantareller och kommer alltid att göra det. Efter den här diskussionen har startat så har jag frågat massor av äldre människor vad dom kallar kantarellen för och får samma svar - gul kantarell. Det är väl bara att acceptera att alla kallar den för olika namn men alla kan ju vara överens om att det rätta namnet är kantarell. Men sluta tjaffsa om det så länge vi inte förvillar folk, och det lär vi ju knappast göra genom att kalla en kantarell som har färgen gul, för gul kantarell.

0

per d

22 okt 2006 kl. 14:10

he he cicci, “retar väl enbart upp folk och det struntar jag fullkomligt i.” du sa det själv ! men råkar jag reta upp någon för att jag säger att det heter trattkantarell och kantarell så blir det en orkan utan dess like. jag blir uppmanad att skriva på ett sätt som inte retar någon m m m m. men för dig gäller tydligen andra regler cicci, men så är det väl när man valt att torgföra lögnen och förneka sanningen !!!???

0

Till Per

Cicci

22 okt 2006 kl. 14:20

Jag förnekar väl inte sanningen. Om du läser vad jag skriver så ser du att jag mycket väl vet att det heter kantarell. Jag är med i en svampklubb och utbildar mig även till svampkonsulent och det skulle aldrig falla mig in att säga gul kantarell till någon som kommer och frågar mig vad det vetenskapliga namnet är. Vad jag menar är att varför ska man hålla på och tjaffsa med folk som inte är mer intresserade av svamp än att bara plocka kantareller av olika de slag om det heter enbart kantarell eller om man har lagt till gul innan. Dom lär ju knappast ändra namn för att jag säger det. Min mormor till exempel fick lära sig av sin mormor att det heter gul kantarell. Jag orkar inte ta en diskussion men henne om att så heter den minsann inte. Jag säger gul kantarell till henne men vet innerst inne vad den egentligen heter. Och vad spelar det för roll. Satsa hellre på dom som är riktigt intresserade av svamp och få dom att lära sig de riktiga namnet från början och skit i dom som redan säger gul kantarell. Dom lär ju knappast göra någon skada i våra kretsar.

0

Till Per

klas jaederfeldt

22 okt 2006 kl. 15:30

bra cicci, nu kör vi med vita fårtickor också

0

Bo Reyer

22 okt 2006 kl. 15:50

Den grå-vita fårtickan är klart överlägsen den vita! Är denna en underart eller originalet?

0

Släkte?

Anna

22 okt 2006 kl. 16:00

Jag tycker inte att det låter konstigt att säga gul kantarell. Är inte kantarell, till skillnad från tex fårticka både ett släkte och en art? Då förtydligar man ju att man menar just den arten som är gul.
Om fårticka av någon anledning som vetenskapligt namn hette bara “ticka” skulle nog ganska många lägga till “vit” för att snabbt bli förstådda.

0

Släkte?

per d

22 okt 2006 kl. 16:33

jovisst anna, kantarell är både en art och en sort. men alla andra exemplar på arten har ett tillnamn och det har inte den stackars kantarellen som av naturen begåvats med den gula färgen.
tex se själv hur tokigt det blir om man säger att nu skall jag laga gul kantarellsås. däremot kan man absolut säga trattkantarellsås.

0

klas jaederfeldt

22 okt 2006 kl. 16:45

bo det är nog inte utrett ännu, men noterar att du gillar den grå bäst, grillad?

0

Släkte?

klas jaederfeldt

22 okt 2006 kl. 16:47

anna det finns över 300 “tickor” i sverige, och skall man förtydliga en så självklar sak, som kantarell kan man göra det på fårtickor med

0

Lars

22 okt 2006 kl. 17:39

-Jag har rätt svampnamn och Du har fel! -Säg efter Mig!! Säg högt!

0

vetenskapligt namn

klas jaederfeldt

22 okt 2006 kl. 18:08

Kantarell är inget vetenskapligt namn. det är ett riktigt “folkligt” namn.

Kantarellens vetenskapliga namn är Cantharellus cibarius

0

vetenskapligt namn

klas jaederfeldt

22 okt 2006 kl. 18:08

Kantarell är inget vetenskapligt namn. det är ett riktigt “folkligt” namn.

Kantarellens vetenskapliga namn är Cantharellus cibarius

0

DNs text

Hans v E

22 okt 2006 kl. 18:22

Är det ingen mer än jag som tycker det är tokigt att DN lär ut hur en kantarell ser ut när det inte är en kantarell.

Sedan var det inte meningen att starta den där gamla debatten igen.

0

vetenskapligt namn

Anna

22 okt 2006 kl. 18:26

Jag ber om ursäkt, Klas. Kanske förstod du ändå att jag menade det svenska namn som används i mer eller mindre vetenskapliga svampböcker, och kanske förstod du också vad jag menade med ticka-exemplet?
Annars - glöm det! (Eller hacka på nåt nytt fel som jag säkert har skrivit i det här inlägget.)

0

förtydligande av färg

picasso

22 okt 2006 kl. 19:28

har i dag plockat chantarellus cibarius (kantareller) helt avsaknade av gult pigment.Inte ens bleka med inrullad kant eller tjock fot.Helt vita.Albino. Alltså måste man även om det är ovanligt benämna färg.Jag har plockat “vita” kantareller, eller “gula kantareller”.Eftersom jag hittade ett helt gäng “vita” kantareller kan det inte vara så ovanligt. Eller hur?
.

0

förtydligande av färg

klas jaederfeldt

22 okt 2006 kl. 21:10

du har hittat ett gäng kantareller som hade fel färg, den gula färgen kan hos kantarellen ersättas av vit färg, ovanligt, men när jag var på riksmuseet fick jag in ca 10 rapporter om året på felfärgade kantareller

0

Hans v.E

klas jaederfeldt

22 okt 2006 kl. 21:14

slingra dej inte visst ville du att kantarell skall heta kantarell. men vi går emot snart en svamptom natur så varför inte ta upp det igen. du å ja, per, bengt gul 3 år me flera, vi har ju rätt så varför skall vi ge vika. roligast argumentet hitills var
gulkantarellsoppa

0

Soory Hans

Gunilla

22 okt 2006 kl. 21:21

Det är ingen som ifrågasätter att ni på ert sätt har rätt-likaväl som att de flesta av oss andra på vårt sätt har rätt!Det finns ingen lag i det här landet som förbjuder folk att kalla saker annat än vad som är korrekt-språkligt eller enligt namnlistor.Dessutom ändras svampnamn titt som tätt, och då måste det väl vara tillåtet att ha åsikter om förändringar-eller?

0

Menade klaes( och förstås sorry)

Gunilla

22 okt 2006 kl. 21:24

Ibland har man bråttom!Och jag skulle ju inte ge mig in i denna debatt mer!

0

Kantarell

Cicci

22 okt 2006 kl. 21:29

Det är lite som Gunilla skriver som jag också menar. Jag vet väl också att det heter kantarell men båda lägren vet ju vad den andre menar när vi säger kantarell respektive gul kantarell. Så det spelar väl egentligen ingen roll. Måste någon absolut få rätt i den här frågan, det handlar ju om vad folk har kallat den genom tiderna och uppenbarligen är det ju båda namnen som har används.

0

Kantarell

klas jaederfeldt

22 okt 2006 kl. 21:51

visst kan alla kalla sin svamp för vad de vill, kanske jag skall börja kalla kantarell föäre Karlssons eftersom de var så lyckliga när de visade upp sin fångst. ni vet ju alla ändå att jag menar kantarell

0

Klas

Hans v E

22 okt 2006 kl. 21:58

Jag slingrar mig inte. Jag ger upp!
Vill inte ha bråk.

0

Kantarell

per d

22 okt 2006 kl. 21:58

jo visst kan vi slöppa den totala anarkin fram här. efter att blivit totalt utskälld av ett antal skribenter här så har jag nu accepterat det lokala och folkliga namnet på “karl johan” som är tidvisasfaltberoendenilsdackesopp !

0

Klas

Gunilla

22 okt 2006 kl. 22:00

Men snälla Klas-tror du på allvar att någon inte förstår att det är kantarell ( arten) som avses även när någon kallar den gul kantarell?

0

Hans v.E

klas jaederfeldt

22 okt 2006 kl. 22:00

fegis

0

Kantarell

Hans v E

22 okt 2006 kl. 22:01

Fortfarande bryr sig tydligen ingen om att DN kallar fel svamp för kantarell. Märkligt!

0

Klas

per d

22 okt 2006 kl. 22:03

senare i veckan skall jag ut och se om jag hittar några gulnande skogschampinjoner samt vitnande kanylsvampar. vore tacksam för om någon har recept på hur man tillagar sådant.

0

Kantarell

g

22 okt 2006 kl. 22:03

Jodå det gör vi - men så fort det klankas på eller nämns gul kantarell så spårar vi ju ur- du , jag , klas, per d m.fl.

0

Klas

Hans v E

22 okt 2006 kl. 22:04

Ja, ja. Du är modig.

0

g

Hans v E

22 okt 2006 kl. 22:06

Jag har aldrig spårat ur.

0

Klas

per d

22 okt 2006 kl. 22:08

hans v e. ingen som bryr sig om sådant längre som att dn kallade något för kantarell som inte är kantarell.
stina i umeå har ju fastställt doktrinen att man får kalla svampen vad man vill bara man själv vet vad man talar om. det kanske rent av var gul flugsvamp som dn hade publicerat. har för övrigt själv ätit gul flugsvamp i kväll och det smakade rikgtig bra !

0

Kantarell

Anna

22 okt 2006 kl. 22:11

Jag tittade på bilden och reagerade först som du - tyckte att det såg ut som en skivling. Men sen tittade jag en gång till och tyckte mej nog lika gärna kunna se åsar under hatten…jag tycker inte att man kan säga tvärsäkert att det inte är kantarell. Gul är den i alla fall!

0

Hans v E

Karin Hedén

22 okt 2006 kl. 22:12

Jodå Hans! Visst är det märkligt att man visar en bild som är så otydlig och atypisk. Jag är emellertid inte lika övertygad som Du att det verkligen inte är en kantarell. Kolla svamparna i bakgrunden. Små och ännu otydligare men med vågigare kant än den i förgrunden.
Mvh

0

peace love & understanding

22 okt 2006 kl. 22:12

...tror det börjar märkas att det blivit svamptorka i vårt avlånga land, men kärt barn har många namn ;)

Fortsätt gärna att ta upp detta underbara ämnen som ingen kan få slut på, fortsätt kasta skit på varandra så det nästa liknar vuxen mobbing eller tig ihjäl det, välj själva!

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=10249&fnr=1&sok=gul

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=5657&fnr=1&sok=gul

0

förtydligande av färg

picasso

22 okt 2006 kl. 22:19

om det finns “vit” “gul”“blek"chantarellus cibarius. Varför “fel” benämning enligt"er”.Varför tjafsa om en så trivial “sak”, på en så förnämlig sajt.Som så  “många” andra också påpekar.Ska man inte som novis kunna använda sig av svamguiden utan att bli nedtryckt.“förlöjligad”.  Besservissrar finns överallt även i svampskogen.Fortsätt att säga gul kantarell, vit eller blek. Återgå till det forum där man känner sig välkommen. “Likamed” ingen fråga är “dum”.

0

Rolf W

22 okt 2006 kl. 22:35

Snälla - ägna er åt ngt annat mer väsentligt än tjavsa om färgen på kantarellerna!
Ni verkar ha all tid i världen om att diskutera de minsta trivialitetrna.
God natt!

0

Tjo-flöjt

22 okt 2006 kl. 23:00

Rolf W
och du verkar haft all tid i världen att ha läst inläggen.

0

Bengt Sandh

22 okt 2006 kl. 23:04

ROLIGDEBATTDETHÄRJAGSOMTRODDEATTDENVARSLUTFÖRLÄNGESENMENDETTÅLATTPÅPEKASATTDETHETERKANTARELLOCHINTEGULKANTARELLDETSAJAGREDANFÖRETTÅRSEDANSÅJAGTRODDEATTDEBATTENVARSLUTMENDENLEVERFORTFARANDEIHÖGÖNSKLIGVÄLMÅGALÄNGELEVEDEBATTEN

0

BENGTSANDH

Daniel Persson

22 okt 2006 kl. 23:07

Det där var ett roligt trick, åtminstone i min webläsare. Om du skriver en ännu längre mening kan du gå till historien som mannen som skapade världens bredaste websida!

0

Datasnillet

22 okt 2006 kl. 23:08

Nu sabbade du tråden riktigt rejält! Det kanske var meningen.

Har du skrivit i world först? Då kan det bli så där!

0

Daniel Persson

22 okt 2006 kl. 23:09

Datasnillet: Den här tråden gick sönder för länge, länge, länge sedan…

0

Datasnillet

22 okt 2006 kl. 23:11

Okej då Daniel, håller med!

0

*He, he*

Bjuford Kyssdravel

23 okt 2006 kl. 01:31

Jaa, djäävlar….nu börjar det hända saker här på det eminenta forum.  Hallelujaaaa. Catfight, jo man tackar!! 
Gul, röd, grön eller blå alla äro vi svampar små....  Tjoflöjt!  Det här e ju mer spännade än en dokusåpa, måste bara följa nästa avsnitt o jag lovar det kommer.Prisad vare svampen *moahahaa*  Näpp gott folk, nu ska jag ta mig en nejlibroskskivlingssup. Schkåål..

0

Klas Jaedraranamma!

Kenneth

23 okt 2006 kl. 13:15

Du borde bilda en egen klubb med per d! Tack för Hans v E och i synnerhet för Irene A! De är “stjärnor” enligt min förmening! Du borde dessutom veta att en vit svamp SAKNAR pigment, den innehåller ju ingen “vit färg”, då du säger “den gula färgen kan hos kantarellen ersättas av vit färg”! Din vita fårticka var ett fattigt och löjligt exempel och referens till denna diskussion! Håll dig till bilderna!

0

Datasnillet

Charina

23 okt 2006 kl. 13:57

Vilket program är WORLD?
Finns , mig veterligt, inte i min dator iaf….

0

Charina....

!

23 okt 2006 kl. 14:22

hum
här på svampforumet får man inte slinta på tangenterna

0

!

Charina

23 okt 2006 kl. 14:59

Ajdå, glömde mig visst… ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone