Har ni sett på vädersidan i dagens DN: Läsarbilden! Det är ju ingen kantarell! Eller hur? Vad är det? Frostvaxing? Äggvaxing? Och sen har vi ju fastslagit med hjälp av Sveriges svampnamnskommité att det inte finns någon art som heter gul kantarell.
Håller med om att bilden i DN är skum.
Det finns fler folkliga benämningar än gul kantarell. Här hittar ni vad de betyder: http://svampguiden.com/folknamn.asp
Mvh
“Upplands Väsbys sista gula kantareller står som små vattentorn i backen.”
Bilden ser litet skum ut men att så tvärsäkert avgöra att det inte är kantareller är lika förmätet som att klandra textförfattaren för att han/hon tagit sig den poetiska friheten att kalla dem “gula kantareller”.
spelar ingen roll hur många fårtickor det finns. att jag skrev vit är bara att förtydliga, kan även skriva svarta svarta trumpetsvampar, eller blåaktiga blåmusseroner, lilagrå höstmusseroner lika larvigt som att förtydliga att det finns kantareller som är gula
I mörkret är alla kattor grå....
Klas sitter och ser på...
Vägrar anamma något nytt…
ser gula kantareller som nåt katten spytt…
En ticka kan vara vit, gul, röd grå...
en kantarell bara en enda färg ändå...
Många har utbildat sig, få har lärt sig något….
Jag tänker i allafall fortsätta kalla kantarellen för gul kantarell även fast jag vet att den inte heter det. Jag förvillar ingen med det namnet, retar väl enbart upp folk och det struntar jag fullkomligt i. Skillnad om jag skulle förbrylla folk med vad jag egentligen menar för svamp. Men det är ju alltid tvärtom - om jag säger att jag har varit och plockat kantareller så kommer alltid följdfrågan, vadå för kantarell, den gula eller trattisen. Nu slipper jag den frågan. De människor som jag umgås och plockar svamp med, förutom svampklubben, har ingen aning om dom vetenskapliga namnen och dom bryr sig inte heller. För dom har det alltid hetat gula kantareller och kommer alltid att göra det. Efter den här diskussionen har startat så har jag frågat massor av äldre människor vad dom kallar kantarellen för och får samma svar - gul kantarell. Det är väl bara att acceptera att alla kallar den för olika namn men alla kan ju vara överens om att det rätta namnet är kantarell. Men sluta tjaffsa om det så länge vi inte förvillar folk, och det lär vi ju knappast göra genom att kalla en kantarell som har färgen gul, för gul kantarell.
he he cicci, “retar väl enbart upp folk och det struntar jag fullkomligt i.” du sa det själv ! men råkar jag reta upp någon för att jag säger att det heter trattkantarell och kantarell så blir det en orkan utan dess like. jag blir uppmanad att skriva på ett sätt som inte retar någon m m m m. men för dig gäller tydligen andra regler cicci, men så är det väl när man valt att torgföra lögnen och förneka sanningen !!!???
Jag förnekar väl inte sanningen. Om du läser vad jag skriver så ser du att jag mycket väl vet att det heter kantarell. Jag är med i en svampklubb och utbildar mig även till svampkonsulent och det skulle aldrig falla mig in att säga gul kantarell till någon som kommer och frågar mig vad det vetenskapliga namnet är. Vad jag menar är att varför ska man hålla på och tjaffsa med folk som inte är mer intresserade av svamp än att bara plocka kantareller av olika de slag om det heter enbart kantarell eller om man har lagt till gul innan. Dom lär ju knappast ändra namn för att jag säger det. Min mormor till exempel fick lära sig av sin mormor att det heter gul kantarell. Jag orkar inte ta en diskussion men henne om att så heter den minsann inte. Jag säger gul kantarell till henne men vet innerst inne vad den egentligen heter. Och vad spelar det för roll. Satsa hellre på dom som är riktigt intresserade av svamp och få dom att lära sig de riktiga namnet från början och skit i dom som redan säger gul kantarell. Dom lär ju knappast göra någon skada i våra kretsar.
Jag tycker inte att det låter konstigt att säga gul kantarell. Är inte kantarell, till skillnad från tex fårticka både ett släkte och en art? Då förtydligar man ju att man menar just den arten som är gul.
Om fårticka av någon anledning som vetenskapligt namn hette bara “ticka” skulle nog ganska många lägga till “vit” för att snabbt bli förstådda.
jovisst anna, kantarell är både en art och en sort. men alla andra exemplar på arten har ett tillnamn och det har inte den stackars kantarellen som av naturen begåvats med den gula färgen.
tex se själv hur tokigt det blir om man säger att nu skall jag laga gul kantarellsås. däremot kan man absolut säga trattkantarellsås.
Jag ber om ursäkt, Klas. Kanske förstod du ändå att jag menade det svenska namn som används i mer eller mindre vetenskapliga svampböcker, och kanske förstod du också vad jag menade med ticka-exemplet?
Annars - glöm det! (Eller hacka på nåt nytt fel som jag säkert har skrivit i det här inlägget.)
har i dag plockat chantarellus cibarius (kantareller) helt avsaknade av gult pigment.Inte ens bleka med inrullad kant eller tjock fot.Helt vita.Albino. Alltså måste man även om det är ovanligt benämna färg.Jag har plockat “vita” kantareller, eller “gula kantareller”.Eftersom jag hittade ett helt gäng “vita” kantareller kan det inte vara så ovanligt. Eller hur?
.
slingra dej inte visst ville du att kantarell skall heta kantarell. men vi går emot snart en svamptom natur så varför inte ta upp det igen. du å ja, per, bengt gul 3 år me flera, vi har ju rätt så varför skall vi ge vika. roligast argumentet hitills var
gulkantarellsoppa
Det är ingen som ifrågasätter att ni på ert sätt har rätt-likaväl som att de flesta av oss andra på vårt sätt har rätt!Det finns ingen lag i det här landet som förbjuder folk att kalla saker annat än vad som är korrekt-språkligt eller enligt namnlistor.Dessutom ändras svampnamn titt som tätt, och då måste det väl vara tillåtet att ha åsikter om förändringar-eller?
Det är lite som Gunilla skriver som jag också menar. Jag vet väl också att det heter kantarell men båda lägren vet ju vad den andre menar när vi säger kantarell respektive gul kantarell. Så det spelar väl egentligen ingen roll. Måste någon absolut få rätt i den här frågan, det handlar ju om vad folk har kallat den genom tiderna och uppenbarligen är det ju båda namnen som har används.
hans v e. ingen som bryr sig om sådant längre som att dn kallade något för kantarell som inte är kantarell.
stina i umeå har ju fastställt doktrinen att man får kalla svampen vad man vill bara man själv vet vad man talar om. det kanske rent av var gul flugsvamp som dn hade publicerat. har för övrigt själv ätit gul flugsvamp i kväll och det smakade rikgtig bra !
Jag tittade på bilden och reagerade först som du - tyckte att det såg ut som en skivling. Men sen tittade jag en gång till och tyckte mej nog lika gärna kunna se åsar under hatten…jag tycker inte att man kan säga tvärsäkert att det inte är kantarell. Gul är den i alla fall!
Jodå Hans! Visst är det märkligt att man visar en bild som är så otydlig och atypisk. Jag är emellertid inte lika övertygad som Du att det verkligen inte är en kantarell. Kolla svamparna i bakgrunden. Små och ännu otydligare men med vågigare kant än den i förgrunden.
Mvh
...tror det börjar märkas att det blivit svamptorka i vårt avlånga land, men kärt barn har många namn ;)
Fortsätt gärna att ta upp detta underbara ämnen som ingen kan få slut på, fortsätt kasta skit på varandra så det nästa liknar vuxen mobbing eller tig ihjäl det, välj själva!
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=10249&fnr=1&sok=gul
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=5657&fnr=1&sok=gul
om det finns “vit” “gul”“blek"chantarellus cibarius. Varför “fel” benämning enligt"er”.Varför tjafsa om en så trivial “sak”, på en så förnämlig sajt.Som så “många” andra också påpekar.Ska man inte som novis kunna använda sig av svamguiden utan att bli nedtryckt.“förlöjligad”. Besservissrar finns överallt även i svampskogen.Fortsätt att säga gul kantarell, vit eller blek. Återgå till det forum där man känner sig välkommen. “Likamed” ingen fråga är “dum”.
Jaa, djäävlar….nu börjar det hända saker här på det eminenta forum. Hallelujaaaa. Catfight, jo man tackar!!
Gul, röd, grön eller blå alla äro vi svampar små.... Tjoflöjt! Det här e ju mer spännade än en dokusåpa, måste bara följa nästa avsnitt o jag lovar det kommer.Prisad vare svampen *moahahaa* Näpp gott folk, nu ska jag ta mig en nejlibroskskivlingssup. Schkåål..
Du borde bilda en egen klubb med per d! Tack för Hans v E och i synnerhet för Irene A! De är “stjärnor” enligt min förmening! Du borde dessutom veta att en vit svamp SAKNAR pigment, den innehåller ju ingen “vit färg”, då du säger “den gula färgen kan hos kantarellen ersättas av vit färg”! Din vita fårticka var ett fattigt och löjligt exempel och referens till denna diskussion! Håll dig till bilderna!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.