Ja Brigitta, jag har redan tittad på bilden, men eftersom färgerna inte stämmer med de Trattskivlingar som jag känner och inte finns någon notis om färgen, storlek och växtplatsen, ville jag inte bara gissa.Verkar tillhöra Trattskivlingar=Clitocybe.Siluetten och form pekar åt Sommartrattskivlig, ätlig, men den är gulare.Andra möjliga kandidater är
Blekröd trattskivling=Clitocybe diatrea, giftig (innehåller muskarin)Växer bland mossa och förna i löv-och barrskogar, ovanlig.
Lerbrun anistrattskivling=Clitocybe obsoleta, misstänkt giftig, barrskog, sällsynt
Jag ser nu att dina svampar har samma underliga färg som taggsvampen du hade i “Vilken svamp 1”. Antagligen är din kamera inställd på fel vitbalans (färgtemperatur). Det var därför jag genast föreslog violmusseron. Men i och för sig kan det vara den ändå! Den behöver inte vara ett dugg lila. I så fall kan den “sneda” vitbalansen här ha hjälpt till med artbestämningen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.