0 326 visningar

20 svar

7 olika i lätt regn...

Birgitta F

21 okt 2006 kl. 15:01

1.En sopp som blånar
2.En behagligt olivblå-grön riska smakar milt , tyckte larverna oxo
3.Brun med vit kant har dykt upp överallt nu.Täta vita skivor
4.Blyertsgrå sugrörsliknade fot , grå hattfärg
5.Träig brun fot , beiga skivor ljusbrun hatt
6.Lång genomskinlig ljusgul fot , ljusbrun hatt , ljusbeiga skivor
7.Trattformad orangebrun växer i häxringar under gran, har dykt up senaste dagarna , luktar gott (svamp), ingen mjölksaft

Alla i gammal granskog med inslag av löv

0

Irene A

21 okt 2006 kl. 15:39

Vilken trevlig utmaning!

1. Brunsopp, Boletus badius
2. Grönkremla, Russula aeruginea (kanske)
3. Mörk nagelskivling, Collybia butyracea. Horngrå nagelskivling är en närstående varietet (var. asema). Jag hittar ofta färgvarianter som ser ut att vara ett mellanting mellan dem, den här liknar en sådan.
4. En hätta (Mycena)
5. Knepig, ser ut som en nagelskivling (Collybia), men träig fot stämmer inte i så fall..
6. Flåhätta, Mycena epipterygia
7. Rödbrun trattskivling, Lepista inversa

0

SvenD

21 okt 2006 kl. 15:40

Mitt tips:
1. Brunsopp
2. Brokkremla
3. Mörk nagelskivling
4-6 Hättor
7. Rödbrun trattskivling
Få se nu vad de “tunga” experterna säger.

0

SvenD

21 okt 2006 kl. 15:42

Irene råkade skriva samtidigt som jag med var snabbare!

0

nr 4 ...

Birgitta F

21 okt 2006 kl. 15:48

...luktar lök. Foten är dock inte svart som på stor lökbroskskivling.
Min fot är dessutom lite platt.Tycker att hatten är väldigt lik databasens bild på den stora lökbroskskivlingen.

0

nr 4?

Irene A

21 okt 2006 kl. 15:54

Menar du inte nr 5?

0

nr 4?

Birgitta F

21 okt 2006 kl. 16:01

Nr 4…ser ut väldigt som denna i databasen:
http://svampguiden.com/art/visa/Marasmius_alliaceus
mittenexemplaret i fotfärg , men min kanske är på tok för stor
3 cm

0

nya bilder nr 4 och 5

Birgitta F

21 okt 2006 kl. 17:08

Nu förstår jag vad du menar om 4 och 5. Har tagit lite närmare bilder. Nr 4 har en ordentlig puckel.Foten skimrar ungefär som pärlemor när man roterar svampen.
Närmast jag kommit är Mycena pura , Rättikhätta.
Med träig fot på nr 5 menar jag att den känns lite kompakt som ett kraftigt barr.
Kan nr 6 vara Mycena viscosa ? att jag lade märke till den berodde mest på kontrasten mellan grå hatt och gul fot. Hittade denna på en berghäll med några tallar.
Kul med en så fräsch brunsopp.Ska läsa på mer om de andra.

0

hjääälp....

Birgitta F

21 okt 2006 kl. 17:12

Snacka om att röra till det.
Bild 1 är naturligtvis nr 4
och bild 2 nr 5 med 4 i bakgrunden…...Hoppas någon kan hänga med….jag är snart “lost”

0

hjääälp....

Michael Krikorev

21 okt 2006 kl. 17:18

Hej!

Nr. 4 är silverhätta (Mycena polygramma).
Nr. 6 Flåhätta (Mycena epipterygia). Det finns flera varieteter som har gråaktig hatt. M. viscosa betraktas ofta som en varietet, men tror inte det är den du har på bild. Den brukar vara lite större och ha än mer grå hatt.

0

träig fot

Irene A

21 okt 2006 kl. 17:23

Den som hade nr 5 från början, växte den på ved och har sammetsluden fot?
I så fall kanske det är vinternagelskivling, Flammulina velutipes?

0

Nr 3

Irene A

21 okt 2006 kl. 17:42

Ett förtydligande bara. Släktet nagelskivlingar (Collybia) har delats upp i tre: Collybia, Gymnopus och Rhodocollybia.
Mörk nagelskivling heter numera Rhodocollybia butyracea.

0

träig fot nr 4 på översikt

Birgitta F

21 okt 2006 kl. 17:57

Om du tittar på andra bildserien så tycker jag att den är för tät i skivorna för att vara vinternagelskivling. Har tuggat lite på den och det gav inget specifikt.Hittade den i mossa inte som stubbväxande.
Har namngett svamparna på första bilden. Kul med en silverhätta. Den skrimrar faktiskt.

0

träig fot nr 4 på översikt

Birgitta D

21 okt 2006 kl. 20:03

Vad duktig du är med datorn Birgitta F

0

Hans Myhre

21 okt 2006 kl. 20:31

Nr. 5 foten , ser grønnaktig ut på min skjerm , hatten med litt stripet hattkant, ser ut til at det kanskje kan være Entoloma incanum?

0

inte grön

Birgitta F

21 okt 2006 kl. 20:38

Hans jag är rätt säker på att Michael hade rätt att det är en silverhätta. Bryderi fortfarande runt svamp nr 4 dock. Tyvärr heter den nr 5 på bildsvit 2…
Nu när den har torkat är hatten ljusgul foten fortfarande rödbrun och splittas i längsledd

0

4 och 5...gör mig...

Birgitta F

21 okt 2006 kl. 20:40

galen…tvärtom hans 5 är identifierad 4 inte….uff

0

hjääälp....

Hans Myhre

21 okt 2006 kl. 20:55

Ok, fargen på nr. 5 er vel feil på min laptopskjerm. Det blir en Mycena som Michael sier. Nr. 5 ser ut som Flammulina velutipes som Irene er inne på.

0

hjääälp....

Irene A

21 okt 2006 kl. 20:58

Hans, om det är till någon tröst, så ser jag en grön fot på min skärm också.

0

Nu sätter vi den...

Birgitta F

21 okt 2006 kl. 21:04

Samtliga 7 identifierade..
Se bifogad bild
Om någon har något att invända så har vi alla gjort vad vi kunnat…
Tror definitivt vi har lyckats !

Så här blev det

0

hjääälp....

Hans Myhre

21 okt 2006 kl. 21:07

Ja, det er det. Plukket den nevnte Entolomaen for noen dager siden og denne her var nesten som å se broderen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone