1.En sopp som blånar
2.En behagligt olivblå-grön riska smakar milt , tyckte larverna oxo
3.Brun med vit kant har dykt upp överallt nu.Täta vita skivor
4.Blyertsgrå sugrörsliknade fot , grå hattfärg
5.Träig brun fot , beiga skivor ljusbrun hatt
6.Lång genomskinlig ljusgul fot , ljusbrun hatt , ljusbeiga skivor
7.Trattformad orangebrun växer i häxringar under gran, har dykt up senaste dagarna , luktar gott (svamp), ingen mjölksaft
Alla i gammal granskog med inslag av löv
Vilken trevlig utmaning!
1. Brunsopp, Boletus badius
2. Grönkremla, Russula aeruginea (kanske)
3. Mörk nagelskivling, Collybia butyracea. Horngrå nagelskivling är en närstående varietet (var. asema). Jag hittar ofta färgvarianter som ser ut att vara ett mellanting mellan dem, den här liknar en sådan.
4. En hätta (Mycena)
5. Knepig, ser ut som en nagelskivling (Collybia), men träig fot stämmer inte i så fall..
6. Flåhätta, Mycena epipterygia
7. Rödbrun trattskivling, Lepista inversa
Nr 4…ser ut väldigt som denna i databasen:
http://svampguiden.com/art/visa/Marasmius_alliaceus
mittenexemplaret i fotfärg , men min kanske är på tok för stor
3 cm
Nu förstår jag vad du menar om 4 och 5. Har tagit lite närmare bilder. Nr 4 har en ordentlig puckel.Foten skimrar ungefär som pärlemor när man roterar svampen.
Närmast jag kommit är Mycena pura , Rättikhätta.
Med träig fot på nr 5 menar jag att den känns lite kompakt som ett kraftigt barr.
Kan nr 6 vara Mycena viscosa ? att jag lade märke till den berodde mest på kontrasten mellan grå hatt och gul fot. Hittade denna på en berghäll med några tallar.
Kul med en så fräsch brunsopp.Ska läsa på mer om de andra.
Hej!
Nr. 4 är silverhätta (Mycena polygramma).
Nr. 6 Flåhätta (Mycena epipterygia). Det finns flera varieteter som har gråaktig hatt. M. viscosa betraktas ofta som en varietet, men tror inte det är den du har på bild. Den brukar vara lite större och ha än mer grå hatt.
Om du tittar på andra bildserien så tycker jag att den är för tät i skivorna för att vara vinternagelskivling. Har tuggat lite på den och det gav inget specifikt.Hittade den i mossa inte som stubbväxande.
Har namngett svamparna på första bilden. Kul med en silverhätta. Den skrimrar faktiskt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.