0 401 visningar

15 svar

Mer svamp.......

Lena B

21 okt 2006 kl. 19:29

Hade bestämt mig för att inte plocka mer svamp i år men idag på morgonen flög svamp-jävulen i mig igen. Har inte varit i skogen på nästan 2 veckor.
Var ute ca 2 timmar och plockade en stor korg full med kantareller. De finns fortfarande i mängder.
Har just ätit en god middag med kantareller som tillbehör. Gu va gott det är !
Kom på mig själv nu med att sitta och planera vart jag ska åka imorgon och leta svamp….........

Det måste vara någon slags sjukdom det här, jag tror jag har fått
galen-i-att-plocka-svamp-sjukdomen…...........
Undrar om den smittar ?????

0

Grethe F

21 okt 2006 kl. 19:43

Det är inte en sjukdom det är ett gift i kroppen jag måste ut varje dag om det låter sig göra. var bor du om du hittar hela korgar med kantarel ?????????????

0

Birgitta D

21 okt 2006 kl. 20:13

Jag hade också bestämt mig, men igår plocksde jsg o min man 2 stora korgar med vanliga och trattkantareller + 5st silkesmusseroner. Denna gång ratade vi taggsvampen. 5 grannar blev glada för ca 2 liter var. Gift som sagt var.

0

Birgitta F

21 okt 2006 kl. 20:24

jag tror jag dånar…nu vill maken äta mer svamp ...han rabblar receptet….det räckte tydligen inte med en soppa på trattkantarell, kantarell, taggsvamp, rökslöjor och makrill idag….måste nog ta korgen ut i skogen imorrn igen…vilken otur = )

0

Kristina

21 okt 2006 kl. 20:30

Ja, stackars dig!

0

Helena A

21 okt 2006 kl. 20:35

Vi har väl alla drabbats av nåt svårt beroende.
Ska inte plocka mer…....men vem kan låta bli??????

0

Grethe

Lena B

21 okt 2006 kl. 21:11

Jag bor i Habo i Västergötland. Har aldrig sett så mycket svamp i hela mitt liv som i år, särskilt kantareller. De finns i mängder överallt. Även i skogar man aldrig annars skulle kunna tänka sig att hitta dem. Vi har fortfarande ca 12-15 grader på dagarna och det finns även mycket smått.

0

Nina H

21 okt 2006 kl. 21:12

Ja, visst är det som ett gift i kroppen. Det är nästan det enda jag är intresserad av. Jobbet blir lidande, familjen, huset. För första gången ser jag INTE fram emot att åka till värmen på höstlovet. Hade hellre stannat hemma och plockat svamp. När vi kommer hem är det kanske för sent.Vi var tilloch med ute i strilande regn och plockade idag. Ja tänk, efter 20 års tjat får jag äntligen med mig maken ut i skogen och han varkar GILLA det!!!! (Lena B: Var finns det fortfarande så mycket kantareller? Hittade några norr om Sthlm idag, trodde de var slut)
Kommer också att sakna mina sena kvällar/nätter ensam uppe med bara ett berg svampar och en god cd-bok.  Men jag hävdar - en fru/mamma med svamp på hjärnan är bättre än en med svampig hjärna!

0

stavgångare.......

Birgitta F

21 okt 2006 kl. 21:17

....önskar att man kunde få dom att förstå att om man går på sidan om vägen finns det mat att hämta…istället för att köpa polska kantareller på hemköp….

0

Nina H

Lena B

21 okt 2006 kl. 21:18

Jag känner verkligen igen mig, allt annat har blivit åtsidosatt denna höst. När jag var ute i skogen idag ösregnade det och jag märkte inte hur blöt jag var förrän jag kom hem.

0

Grethe

Grethe F

21 okt 2006 kl. 21:26

Vad underbart det måste vara. her i Skåne har det varit tort i många perioder lycka till med nästa tur ut

0

Grethe

Birgit i Skåne

21 okt 2006 kl. 22:52

Har du inte iheller hittat några kantareller i Skåne. Jag skulle bli jätte lycklig om någon kunde visa mig hur trattisarna växer, så jag också kunde hitta.!

0

Grethe och Birgit

Nina H

21 okt 2006 kl. 23:25

Har lärt mig i sommar att Skåne inte är så platt som man tror. Så här letar jag trattisar:
Inte för ung skog, mest barrträd, letar rätt på en bergknalle med mossiga slänter. Travar upp och nerför slänterna, när jag går nerför vänder jag mig ofta om och tittar, de syns bättre nerifrån. Kolla efter fördjupningar och hålor, nedfallna kvistar, och grenbrötar, runt stubbar.
Titta också efter djup mossa med blåbärsris.
MEN som alla svampar kan de dyka upp på de emst överraskande ställen.
LYCKA TILL!

0

Grethe och Birgit

Lena Strömstad

21 okt 2006 kl. 23:30

Jag har märkt att trattkantarellerna ofta växer vid vissnande ormbunkar.
I alla fall här i Norra Bohuslän :-)

Men som Nina H skriver, de dyker även upp på andra ställen.

0

Grethe och Birgit

Birgit i Skåne

21 okt 2006 kl. 23:30

Tack för det tipset. Men jag har hört från andra som har plockat mycket trattisar. Att man skall ha någon med sig som har plockat trattiser och visa hur de ser ut där de växer. Så jag tänkte att kanske det fanns någon man kunde hänga med, eller…..?

0

Grethe och Birgit

Grethe F

22 okt 2006 kl. 20:16

Tack for hjälpen nej Skåne är inte platt.Nu ska jag prova med dom kite äldre granskogar. och alla tips jag fick i dag tack så mycket Grethe

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone