Oj, det här var inte lätt - trots fantastiskt bra bilder. Det blir bara ett par gissningar i väntan på bättre svar:
Den första tror jag är en form av mörk tuvskivling, Lyophyllum decastes.
Den andra - där framgår det inte vilken färg det är på skivorna eller om den växer på ved. De är ganska små (jämfört med tallbarren), men jag kan ändå inte få det till något annat än rökslöjskivling…
Håller med Hans v E. Skulle inte våga påstå att det är rökslöjskivling på sista bilden. Foto på skivorna på unga resp. utväxta ex. skulle hjälpa.
På första bilden kan det vara någon Lyophyllum som Irene och Hans Myhre föreslår men inget jag skulle våga säga säkert.
Jag har en Canon PowerShot S2IS och en Canon PowerShot Pro1. Jag använder mest den förra, den är lättare i vikt och har en 12x telephoto zoom som är mycket användbar särskilt om man använder blixt eftersom man då slipper gå så nära motivet och ljuset blir bättre.
Streckmusseron kan bli stor, men är väldigt tveksam till att det skulle vara den på din första bild. Tyvärr är det ofta rätt knepigt det här med att artbestämma svamp..
Stubbsvampen tror jag kan vara fläckbitterskivling (Gymnopilus penetrans): http://deneyer.ifrance.com/gymnopilus_penetrans_(yd)_1.jpg
men som sagt inget jag kan säga säkert.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.