Tänk om all energi som läggs ned i detta forum på att slåss om hur man ska benämna olika svampar, istället kunde användas till att vi ska få en bättre värld och mer solidariskt tänkande och agerande.
Nu verkar det bara vara prestige och kamp om vem som kan bäst och mest.
Var och en får väl kalla sin svamp för vad den vill, huvudsaken är att man vet vad man pratar om.
Varför är det fel att slåss för att kalla svampar vid sitt rätta namn? Varför skulle man inte ha tid och ork nog för att samtidigt slåss för en bättre värld? Varför är det så fult att kalla kantareller för kantareller och Volvo för Volvo? Lägg av och acceptera oss som värnar om svamparnas rätta namn!
Ja, nu när per d har tonat ner sig lite och inte är och ryter på forumet och retar gallfeber på alla så är det väl självklart att den ytterst fjantiga “gul kantarell”-diskussionen dras upp igen, så att folk kan fortsätta sitta och svära över hur jävla dumma, okunniga människor det finns därute i Sverige.
per d fick mycket skit för sitt aggressiva mässande om tratt-/höstkantareller, och folk retade sig på att han försökte skriva folk på näsan och fan vet allt. Nu sitter andra folk på forumet och gör likadant…
Att ni bara orkar…
För att veta vad man pratar om (!)måste alla vara överens om den exakta betydelsen av vad de ord som används betyder. Detta forum finns på Svampguiden. Själva namnet borde indikera vad detta forum diskuterar. Samma personer som diskuterar här är dock inte osannolikt ÄVEN intresserade av en bättre värld med mer solidariskt tänkande och agerande. Svampar och deras namns viktighet är en del av kampen för en bättre värld. Vi kan inte leva utan vår natur. Människor som tillbringar tid i, och intresserar sig för, naturen är oundvikligen även intresserade av dess fortlevnad. Vidare finns det säkerligen många andra forum för att diskutera andra aspekter av en framtida bättre värld.
....verkar också ha bidragit till debatten.Jag har flitigt använt epitetet “gul” framför kantarell utan att förstå att kantarell automatiskt är den “gula”.Till mitt försvar kan jag bara säga att jag ofta fått frågan av grannar i området efter mina svampturer ; om jag hittat kantareller när jag svarat ja, är följdfrågan oftast “gula” eller trattkantareller.Har släpat med mig detta förtydligande till forumet utan att tänka mig för. Sen är det knappast någon av dom som frågar om jag hittat “tickor” efter att jag kommit hem….
bengt sandh, märkligt att du hoppar på mig och inte hoppar på gengt gul sandh när han i stort sett söger detsamma som jag gör ???
“vita fårtickor? SVARA
Visst är det jobbigt att bli mobbad när man har rätt och det dessutom innebär att man blir kallad snobb och besserwisser.
Det säkraste är tydligen att ha fel, då har man chans att bli accepterad av de mindre lärda.
Heja Klas!
/Bengt Gul Sandh 2006-10-21 21:42:17
————————————————————————————————————————
sagt av stina från umeå “Var och en får väl kalla sin svamp för vad den vill, huvudsaken är att man vet vad man pratar om. “
he he så tror jag att jag skall döpa om kantareller till gulnande skogschampinjon. det är ju fullständigt ok enligt stina eftersom jag ju i alla fall vet vad jag pratar om. att andra inte vet verkar ju stina från umeå fullständigt strunta i !! här kan man verkligen tala om besserwisser och översittarfasoner !
Det är väl inte en fråga om rättighet, uitan snarare om tydlighet.
Ska man använda dialektala namn eller urgamla benämningar för svampar bör man åtminstone referera till det riktiga namnet som förklaring så att vi vet vad alla trattifnattisar och hönsben eller kyclinglår egentligen syftar på!
OK - vad vill du att vi ska göra??? Jag har jobbat med natur/miljö i många år och dessutom varit aktiv politiker -
om det inte fanns några “fanatiska” svampvänner, fågelskådare, insektskufar, botaniker samt alla föreningar som WWF, Natursskyddsöreningen etc. hur skulle världen då se ut idag. Skärpning! Vill du deppa så får du, men du gör mer om du lär andra uppskatta och ägna tid åt allt det underbara som finns på vår jord och som majoriteten aldrig lägger märke till!!
JAg tror vi alla genom ett intresse i naturen drar ett strå till stacken!!
Hej Tina!
Nu rörde det sig inte om en upplysning på Svampguiden utan om en bildtext i Dagens Nyheter - en vacker beskrivning dessutom. Kanske ville textförfattaren särskilt framhålla den gula färgen. Försök tränga bortom Dina fackkunskaper och “smaka” på texten med och utan det aktuella ordet!
I en bra värld får man uttrycka sig som man vill - det får vi i Sverige.
Precitionen i vad man menar ökar väl snarare än minskar med tillägget ”gul”.
Med vänlig hälsning
Jag tror att det är bra att använda dom rätta namnen till svamparna för att det inte ska bli missförstånd samt att vi som inte är några svampexperter ska lära oss dom.
Men sen finns det ju gränser för hur långt man behöver driva frågan. Dom flesta här vet ju bland annat att trattkantarellerna kallas för trattisar eller höstkantareller…
Stina vill ju inte förbjuda en diskussion om vad olika svampar rätteligen skall heta “till förmån för något flummigt solidaritetsarbete” (vilken typisk förnedrande per d - kommentar)! Det som hon (och många andra) anser, att huvudsaken är att man vet vad man pratar om. Ifall smeknamnen inte leder till önskat samförstånd, dvs. missförstånd, kan man då slå upp ett allmänt vedertaget namn på svampen i fråga. RÄTT är ju sällan FEL, men du har missförstått sammanhanget… igen! Linda uttryckte sig såsom det redan ett antal gånger har påpekats på detta forum…“trattkantarellerna kallas för trattisar eller höstkantareller” och det betyder inte att svampens rättmätiga namn skulle vara “trattis”! Om du vekligen får nippor av “trattisar” och “höstkantareller” kan du väl snällt försöka använda namnet trattkanterell i dina inlägg…och alla som ännu inte vet att detta är den officiella benämningen av svampen kan väl säkert dra den slutsatsen efter ditt “amen”! Har du som barn kanske burit en för liten tofsluva!? Det brukar ibland vara en förklaring…!
Gud vilken kul diskussion! Jag har nu förslösat 10 min på att läsa denna pseudodebatt. För att det inte ska vara nyttolöst så ska Karin få en till samlingarna. I familjen kallas rimskivling för “snofsig tofsskivling” vilket uttalas snofsitofs. Tjusigt och ger inte det minsta av falsk antydan om olämpliga färger osv osv.
Tack, den länken har jag inte ens vetat om!
Det kan ju vara av intresse att forska i detta för den som vill fördjupa sig.
Eller ha som uppslagsverk för den nyfikne.
Åt båda hållen liksom, man kan ju även rätta sig och använda rätt namn då man talar till en större krets “ovetande” människor.
Hej Bo E!
Det är inte så konstigt att du inte känt till länken - den las in häromdagen. Min tanke är att ge vägledning bland de folkliga svampnamnen och kanske få stopp på tråkiga inlägg.
Jag är road av språk och har gjort en liknande inventering för isord. Mitt andra stora intresse är långfärdsskridskoåkning. Vill Du läsa om isord kan Du göra det här http://www.sssk.se/ordbok . Snart fryser det - det blir härligt!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.