Alla karaktäristika stämmer med blåmusseron-färg.doft, växtplats etc och jag har trott mig vara 100% säker på den. Vet att bilden är dålig, svampen är klart blå inkl skivor-saken är bara den att jag råkade läsa att köttfärgen skulle vara grålila och den är inte det helt igenom-vit i mitten vilket jag tycker framgår även på mina dåliga bilder.
Det är inte svampar som är problemen till identifiering men att man tar bilderna inomhus gör att färgerna förendras och då bli det svårt att komma med en tips, många arter liknar ju varandra i bilderna.
Dina svampar verkar vara mera blåmusseroner än Höstmusseroner som är ljusare på hatten, men arterna varierar ganska mycket beroende på olika faktorer.
Hos blå musseron finns också varianter som t.ex. var.pruinosa som luktar åt havregröt hållet.Denna blåmusseron bild tog jag idag så att man kan se köttens färg.
Hoppas att de hjälper dig.
Visst bleknar blåmusseronen i köttet när den växt till sig lite:
http://sienet.luontonetti.com/foto/lepista_nuda_r055_n20.jpg
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.