0 358 visningar

15 svar

Blåmusseron

Gunilla

22 okt 2006 kl. 09:15

Egentligen 100 % säker, men köttet är vitt tycker jag.( Utom längst ut mot kanterna)Inte så bra bilder-helt ny kamera-behöver bli mer kompis med den!

0

Gunilla

22 okt 2006 kl. 09:16

Och så har jag gjort det igen!

0

niobe

22 okt 2006 kl. 09:56

Ser mer ut som höstmusseron, tycker jag!

0

niobe

22 okt 2006 kl. 10:05

Här är två bilder från förra hösten, bild 1 föreställer höstmusseron, bild 2 blåmusseron

0

Gunilla

22 okt 2006 kl. 10:07

Nja - definitivt ingen dragning åt rödviolett.

0

Gunilla

22 okt 2006 kl. 10:08

Fortfarande absolut säker på blå- men köttfärgen?

0

niobe

22 okt 2006 kl. 10:14

Blåmusseroner är helt lilafärgade undertill, höstmusseroner har enbart lilafärgad fot.
Förhoppningsvis dyker någon av de verifierat svampkunniga här snart upp och ger oss klarhet i frågan!

0

Gunilla

22 okt 2006 kl. 18:51

Hallå alla kunniga- kan köttet vara mestadels vitt-eller vad är det annars?

0

Nå klaes?

Gunilla

22 okt 2006 kl. 21:15

Vad säger du?

0

klas jaederfeldt

22 okt 2006 kl. 21:20

törs inte vara domare här, å jag har aldrig tänkt på vad den har för färg i köttet

0

Irene A

22 okt 2006 kl. 21:39

Gunilla, kolla skivfärgen på dina svampar (kan vara svår att bedöma på bildskärmen). På din svamp till höger på översta bilden verkar skivorna vara blå, och i så fall är det blåmusseron, inte höstmusseron.

Arterna brukar skilja sig åt lite på val av växtplats också.

0

Gunilla

22 okt 2006 kl. 21:54

Alla karaktäristika stämmer med blåmusseron-färg.doft, växtplats etc och jag har trott mig vara 100% säker på den. Vet att bilden är dålig, svampen är klart blå inkl skivor-saken är bara den att jag råkade läsa att köttfärgen skulle vara grålila och den är inte det helt igenom-vit i mitten vilket jag tycker framgår även på mina dåliga bilder.

0

Franco Matli

22 okt 2006 kl. 22:00

Det är inte svampar som är problemen till identifiering men att man tar bilderna inomhus gör att färgerna förendras och då bli det svårt att komma med en tips, många arter liknar ju varandra i bilderna.
Dina svampar verkar vara mera blåmusseroner än Höstmusseroner som är ljusare på hatten, men arterna varierar ganska mycket beroende på olika faktorer.
Hos blå musseron finns också varianter som t.ex. var.pruinosa som luktar åt havregröt hållet.Denna blåmusseron bild tog jag idag så att man kan se köttens färg.
Hoppas att de hjälper dig.

0

Franco Matli

22 okt 2006 kl. 22:01

Konstig .meddelande bara stack iväg utan bild, men nu kommer den

0

Irene A

22 okt 2006 kl. 22:03

Visst bleknar blåmusseronen i köttet när den växt till sig lite:

http://sienet.luontonetti.com/foto/lepista_nuda_r055_n20.jpg

0

Gunilla

22 okt 2006 kl. 22:05

Tack för svaren Franco och Irene-precis vad jag ville höra!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone