Jag sett för några dagar sedan och läste i en svampboken som var från slutet av 1980-talet.
Jag har tyvärr inte tillgång till boken så jag kan inte bidra med någon titel. I den boken nämndes en svamp som hetter Tricholoma caligatum (minns tyvärr inte det svenska namnet längre) och skulle växa i Sverige.
När jag tittar i mina nya svampböcker så ser jag inte denna Tricholoma caligatum. Kan någon kunnig person försöka reda ut detta för mig?
Tacka på förhand.
..här kan du läsa mer och om du googlar/MSN så finns mer info
http://www-mykopat.slu.se/Newwebsite/mycorrhiza/kantarellfiler/texter/matsutake.html
Tack för länken.
Så “Tricholoma caligatum” blev alltså “Tricholoma nauseosum” för att sedan bli “Tricholoma matsutake”, vilket är detsamma som goliatmusseron eller matsutake?
Ja, det där verkar ju inte helt enkelt, men efter att ha läst i länken så kan jag bara tolka det så.
I Nils Subers bok “I svampskogen” hette den strumpringskivling - Armillaria caligata. Kallades även krokodilsvamp. Den fördes alltså till släktet Armillaria - ringskivlingar dit också honungsskivlingen, kråsmusseronen(Tricholoma focale) och kejsarskivlingen (Catathelasma imperiale) hörde, de två senare under namnen halskråsskivling och jätteringskivling (tidigare dubbelringad trattskivling!!).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.