Ser ut att vara i mognaste laget, de stora.
Har dock haft tur och ibland hittat oangripna exemplar även såpass utvuxna, och de kan ge fin smak i champinjonsås, t ex, eller hattarna med skivor kan kokas ned till soja.
...om det är en läcker art villsäga.
Doft och smakprov?
Grattis!
Precis som det ska va då!
Jag är skeptisk till vissa alltför utvuxna svampar, men har haft god användning för champinjoner även i de storlekar du hittat.
Sojavarianten läste jag för många år sedan i en bok, och det funkar faktiskt, bara koka ned i eget spad med lite salt! Späd med ytterst lite vatten vid behov.
Det verkar inte ens klas med asterixen kunna svara på, då vissa varianter skiljs åt genom att se om fotbasen är ansvälld eller avsmalnande nedåt.
Kanske du kan beskriva de avskurna “fotknölarna” i så fall.
Själv ställer jag mig utanför den diskussionen, jag brukar lita mer till luktsinnet i dessa fall.
Men du kan även själv läsa i databasen om champinjonerna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.