0 450 visningar

29 svar

Slut på¨Gula Kantareller !

Peter Carlsson

22 okt 2006 kl. 18:02

Inte i mina svampskogar
Här är dagens skörd
Det enda svåra var att bära hem dom
TUNGT !

0

Bengt Sandh

22 okt 2006 kl. 18:11

Tror jag det att det blir tungt när du släpar hem halva skogen!

0

Grethe F

22 okt 2006 kl. 18:21

Hvor bor du???????????? Jag holder till i Skåne inte så mycket kantarel nu Grethe F

0

Peter Carlsson

22 okt 2006 kl. 18:23

Enköping

0

Gunilla

22 okt 2006 kl. 19:29

Inte i Sörmland heller!Litet av dagens fynd- och platsen där jag tog ett höstdopp ( där brukar förresten min syster hitta goliat).

0

Grethe F

22 okt 2006 kl. 20:11

Det är så man holder på att ramla ov stolen vilket fynd

0

per d

22 okt 2006 kl. 23:13

klart det är slut på “gula kantareller” de har ju aldrig funnits utan de heter ju numera gulnande skogschampinjon.

0

per d

Gulingen

22 okt 2006 kl. 23:28

“jag är så avundsjuk, jag är så avundsjuk”.

0

Daniel Persson

22 okt 2006 kl. 23:28

Gunilla: Ett sånt svampställe som på översta bilden har jag drömt om sedan jag började plocka svamp (för 5 år sedan!) Bor dock i Skåne, så konkurrensen om skogens gula guld är stenhård… (Lite skog per capita!)

per d: Du är en tramsig surgubbe. Klipp dig och skaffa dig ett jobb!

0

Gunilla

23 okt 2006 kl. 05:55

Och det fanns flera likadana ställen i närheten.Tyvärr hade många passerat bäst före-datum, så de börjar nog ta slut.

0

Evenstar

24 okt 2006 kl. 00:44

Finns forfarande i Skåne, Faktisk!

0

Tina Nordberg

24 okt 2006 kl. 08:04

Finns kvar i Kolsva, Västmanland.

0

Helena A

24 okt 2006 kl. 08:11

Finns fortfarande hur mycket som helst i Malmköpingtrakten Sörmland

0

Pedal

24 okt 2006 kl. 08:23

Finns kvar även i Kalmar och på Öland. Men dom börjar bli lite väl blöta nu.

0

Eva Kornby

25 okt 2006 kl. 09:16

Snygg bild, Peter! Vi var ute i Småland i söndags för att plocka trattisar och kom hem med 1, 5 kilo utmärkta gula kantareller (plus trattisar!)Det fanns så mycket att vi struntade i de gamla, blöta. Ni har väl lagat kantarellrisotto? En liten lök och en skiva rimmat fläsk i små bitar brynes försiktigt i olja, bryn en bra handfull kantareller i bitar, 1, 5 dl avorioris får också lite färg och sedan späder man med grönsaksbuljong lite i taget i 25 minuter. Rör ibland. Riset ska vara ganska fuktigt när det är färdigt, som gröt.

0

per d

25 okt 2006 kl. 10:01

ok eva, du plockade alltså “gula kantareller” och “trattisar” i söndags ! men när du så börjar tala om den kulinariska delen så handlar det om kantareller och kantarellrisotto. ännu ett exempel på den förvrring som detta namnkaos skapar.

0

Risotto

Kenneth

25 okt 2006 kl. 10:27

...med kantareller (plus några insmugna trattkantareller)förorsakar väl ingen förvirring!? Eva hade ju plockat mest “gula” (plus “trattisar”)och all förstår säkert vad risotton innehåller! Varför skall du igen göra dig viktig?

0

Maya K. I.

25 okt 2006 kl. 10:37

Var ute igår efter jobbet på mitt “bästa” kantarellställe och hittade 2 st gula, så det var nog sista svängen, tror jag. Strax s. om Umeå.

0

Risotto

per d

25 okt 2006 kl. 10:38

kenneth, jag gör mig inte viktig ! jag konstaterar bara att eva säger att hon plockat “gula kantareller” och “trattisar” men när hon så skall laga risotto så använder hon ingen av dessa svampar utan då har hon helt plötsligt kantareller. har hon så köpt dessa på ica eller konsum, och varför duger inte de svampar hon själv har plockat ? kan en novis i svampskogen undra !

0

Risotto

chris

25 okt 2006 kl. 10:41

Ingen idé att diskutera med den där “nissen” han har ingen social kompetens överhuvudtaget… en riktigt bitter man som alla borde ignorera- förmodligen gör väl folk det i den riktigaa världen- det är väl därför han terroriserar detta forum för att “någon” skall svara honom…

0

Risotto

Kenneth

25 okt 2006 kl. 10:47

Nämen….jag saknar ord!? Kantarellerna, som hon plockat, har hon ju tillrett (utan att precisera, att hon satte med några “trattisar”)..och “de gula” går väl under under namnet kantarell i hennes risotto! Detta torde nog en novis i svampkunskap också räkna ut! Din vidlyftighet tycks sakna gränser!

0

Risotto

per d

25 okt 2006 kl. 10:52

nej kenneth, eva säger inget om att hon har plockat kantareller ! hon säger sig ha plockat “gula kantareller” och “trattisar”

0

Risotto

Kenneth

25 okt 2006 kl. 11:00

*småflinar och skakar på huvudet*

0

Gunilla

Preppie

25 okt 2006 kl. 22:06

Din kantarellbild är underbar. Upplevde för första gången (men förhoppningsvis inte den sista) en sådan upplevelse i september. Hittade en liten grupp på 3-4 kantareller, lyfte blicken och såg gult över allt. Jag hade tagit en bild på härligheten om det inte vore så att jag vart snudd på hysteriskt överlycklig och skrek efter min skogsföljare som trodde jag blivit överfallen av något djur, så jag helt enkelt glömde bort det. Kom på det efteråt :( Å andra sidan drattade jag ofrivilligt ner i havet en halvtimme efteråt med kamera, mobil å hela härligheten så det vart inget av det ändå. Inget gott som för ngt ont med sig…. hm, eller om det var tvärtom? :)

0

Gunillas kantareller!

Nina H

25 okt 2006 kl. 22:18

Märkligt ändå, tycker jag har burit hem en del kantareller i år, men har aldrig hittat ett sådant ställe som på Gunillas bild. NÅGON gång skulle det vara roligt.

0

Gunillas kantareller!

Preppie

25 okt 2006 kl. 22:20

Det gör du nog :) Trodde inte jag heller men lyckades träffa på en guldgruva. Men när du väl också gör det, glöm då för allt i världen inte att plocka fram KAMERAN :P

0

Gunillas kantareller!

Nina H

25 okt 2006 kl. 22:42

Nej, nej, det går INTE. Jag älskar att fota och då skulle mina svampturer bli mer än dubbelt så långa! :), :), Får fota när svampen är slut.

0

Eva J

25 okt 2006 kl. 22:54

I söndags hittade jag lika mycket gula, riktigt gula kantareller i västra Värmland. En del var faktiskt lite mot det oranga i färgen. Trattisar fanns också, stora och vackra. per d, du uppför dig som en pekpinnefacist. För allas trevnad på detta forum, ta och tagga ner lite. Jag har inget emot att bli rättad om jag gör något fel, men inte i en nedlåtande och nevärderande ton med översittarfasoner.

0

Inte slut än

Gunilla

27 okt 2006 kl. 16:42

Ungefär 5 kg idag och 3 kg svarta trumpeter efter 3 tim plockning.

Kantarellresultat och svarta i miljö

0

Inte slut än

Lena m

27 okt 2006 kl. 19:17

Här i Gästrikland finns fortfarande kantareller, några fina blek taggsvamp och förståss trattkantereller.
Men nu skall jag se om jag kan hitta frostvaxskivlingar och annat intressant i morgon
En trevlig kväll till er alla. Lena

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone