Gunilla: Ett sånt svampställe som på översta bilden har jag drömt om sedan jag började plocka svamp (för 5 år sedan!) Bor dock i Skåne, så konkurrensen om skogens gula guld är stenhård… (Lite skog per capita!)
per d: Du är en tramsig surgubbe. Klipp dig och skaffa dig ett jobb!
Snygg bild, Peter! Vi var ute i Småland i söndags för att plocka trattisar och kom hem med 1, 5 kilo utmärkta gula kantareller (plus trattisar!)Det fanns så mycket att vi struntade i de gamla, blöta. Ni har väl lagat kantarellrisotto? En liten lök och en skiva rimmat fläsk i små bitar brynes försiktigt i olja, bryn en bra handfull kantareller i bitar, 1, 5 dl avorioris får också lite färg och sedan späder man med grönsaksbuljong lite i taget i 25 minuter. Rör ibland. Riset ska vara ganska fuktigt när det är färdigt, som gröt.
kenneth, jag gör mig inte viktig ! jag konstaterar bara att eva säger att hon plockat “gula kantareller” och “trattisar” men när hon så skall laga risotto så använder hon ingen av dessa svampar utan då har hon helt plötsligt kantareller. har hon så köpt dessa på ica eller konsum, och varför duger inte de svampar hon själv har plockat ? kan en novis i svampskogen undra !
Ingen idé att diskutera med den där “nissen” han har ingen social kompetens överhuvudtaget… en riktigt bitter man som alla borde ignorera- förmodligen gör väl folk det i den riktigaa världen- det är väl därför han terroriserar detta forum för att “någon” skall svara honom…
Nämen….jag saknar ord!? Kantarellerna, som hon plockat, har hon ju tillrett (utan att precisera, att hon satte med några “trattisar”)..och “de gula” går väl under under namnet kantarell i hennes risotto! Detta torde nog en novis i svampkunskap också räkna ut! Din vidlyftighet tycks sakna gränser!
Din kantarellbild är underbar. Upplevde för första gången (men förhoppningsvis inte den sista) en sådan upplevelse i september. Hittade en liten grupp på 3-4 kantareller, lyfte blicken och såg gult över allt. Jag hade tagit en bild på härligheten om det inte vore så att jag vart snudd på hysteriskt överlycklig och skrek efter min skogsföljare som trodde jag blivit överfallen av något djur, så jag helt enkelt glömde bort det. Kom på det efteråt :( Å andra sidan drattade jag ofrivilligt ner i havet en halvtimme efteråt med kamera, mobil å hela härligheten så det vart inget av det ändå. Inget gott som för ngt ont med sig…. hm, eller om det var tvärtom? :)
I söndags hittade jag lika mycket gula, riktigt gula kantareller i västra Värmland. En del var faktiskt lite mot det oranga i färgen. Trattisar fanns också, stora och vackra. per d, du uppför dig som en pekpinnefacist. För allas trevnad på detta forum, ta och tagga ner lite. Jag har inget emot att bli rättad om jag gör något fel, men inte i en nedlåtande och nevärderande ton med översittarfasoner.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.