0 1782 visningar

6 svar

Frysa kantareller?

Mia

6 sep 2004 kl. 23:11

Måste man verkigen förvälla kantareller innan infrysning? I så fall varför?

0

Tommy K

7 sep 2004 kl. 12:52

Utan föregående uppvärmning/förvällning blir rå, fryst svamp slemmig och äcklig. Jag har sett sådana kantareller, stoppade i frysen av misstag, och dem skulle jag aldrig komma på idén att laga till.
Fast det kanske går?

0

Josefina

7 sep 2004 kl. 15:58

Jag har provat frysa kantareller utan förvällning och det gick bra. Numera steker jag dock alltid all svamp som jag ska frysa, tills all vätska försvunnit. Detta mest av utrymmesbrist och för att de ju ändå ska stekas eller på annat sätt tillagas innan jag äter den…

0

Kalle

7 sep 2004 kl. 16:10

Jeg har prøvd å fryse kantareller (+ traktekantareller) - men halvtørk dem først. Legg dem noen dager på gulvet på en avis og frys dem når de har mistet det meste av fuktigheten. Når du trenger dem igjen så legg dem i vann en times tid. dette funker bra.

0

Ola

7 sep 2004 kl. 22:35

Tycker det går utmärkt att frysa utan att förvälla innan. Låter dem bara ligga en stund på en handuk efter rensningen i mindre bitar sedan in i frysen.

0

Dieter Endom

7 sep 2004 kl. 22:43

Hej Mia!
Tips från köksmästaren och svampkonsulent.
Råfrysta kantareller bli oftast bitter i smaken samma gäller vid torkning. Förväll dem iställe och frys in dem med eller utan spad.
Fryser du med spad har du alltid en grundfond till soppor och såser.
Ett tips till, soppar gå alldeles utmerkt att frysa in rå. Skär dem i skivor och lösfrys dessa, därefter packas de i påsar.
Detta ta tyvärr mycket utrymme i frysen. Ska du sedan tillaga råfryst svamp skall dom ej tinas, alltså från frysen direkt i pannan då är dom precis som om du tillaga färsk svamp.
Lycka till.

0

ingrid fuxwall

13 sep 2004 kl. 19:35

Själv brukar jag varje höst styck frysa små fina ex. som jag senare tar fram, tinar och steker som färska. Men har märkt att de blir beska om de ligger för länge i frysen, ett halvår går bra men sedan smakar de hemskt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone