Hej! Jag tror att Klas i sitt korståg mot benämningen “gul kantarell” (gällande vanlig kantarell) har lagt in den rapporten för att vara lite skojig.
Det luktar lite ironi här, för anledningen till Klas med fleras korståg mot benämningen “gul kantarell” är att de anser att en sådan benämning ökar förvirringen i vår rara svampvärld. Och detta bekämpas därvidlig genom… att lägga in rapporter som ökar förvirringen! Häpp!
Och för att förekomma ordmärkare och andra besserwissrar (och för att förhindra att jag oavsiktligt startar en ny tramstråd) vill jag förtydliga:
I föregående inlägg skrev jag “...(gällande vanlig kantarell)...”. Med “vanlig kantarell” syftar jag på arten Cantharellus cibarius, vars vanligaste svenska namn torde vara “kantarell” och inget annat.
Vänligen observera att jag inte försöker mynta ett nytt folkligt namn på “kantarellen” genom att referera till den som “vanlig kantarell”. Då hoppas jag att det var färdigutrett…
Och sedan vet jag också att det heter “därvidlag” och inget annat. Fingrarna slant.
Hej, allesammans! Jag är ny här på forumet. Vadan detta tal om svart ammunition? Eftersom jag är en sådan person som har satt i system att missuppfatta namn, felstavningar, syftningsfel, tveksamheter m.m. så tolkar jag detta som att ett av kantarellens folkliga namn är “svart kantarell”. Har jag missuppfattat rätt?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.