0 399 visningar

7 svar

Grå kantarell

chris

23 okt 2006 kl. 08:06

Har i helgen hittat 2” kantarelliknande” svampar- den ena med säkerhet antingen grå eller kruskanatarell- växte med svart trupetsvamp menn hade åsar inunder och var gråare med en svag vitaktig linje runt hattens ytterkant- de andra växte i grupp brevid trattkantareller- såg ut som trattkantarell men var gråa i hatten och hade vit fot, samma åsar inunder och MYCKET lika trattkantareller???- någon som vet om det kan vara trattkantareller som saknar färgpigment eller vad? vad detta kan vara

0

Franco Matli

23 okt 2006 kl. 08:36

Utan bild är inte möjligt svara på din fråga.Svart trumpetsvamp kan variera ganska mycket i fråga om färg, form och storlek.

0

chris

23 okt 2006 kl. 08:52

Franco- såg på databasenb att den ena som växte vid svartattrumpeten var en kruskantarell- de andra ver dock märkliga för de ser exakt ut som trattkantareller men var blyerstgråa i hatten- har åsar inunder och benvit fot- kan det vara trattisar men något utan färgpigment tror du eller ser den grå kantarellen så ut??

0

Franco Matli

23 okt 2006 kl. 09:00

Chris.jag kan bara spekulera, det kan vara Trattkantareller som också är benägna att presentera sig i avvikande former.Eller, har du kollat Svartnande kantarell på databasen?Synd att du inte tog en bild.

0

chris

23 okt 2006 kl. 09:05

Tror faktiskt att det den liknar mest är gråkantarell när jag söker på bilder efter den

0

Brittis

23 okt 2006 kl. 09:06

Hej Chris!
Jag plockade grå trattkantarell men kritvita fötter i förra veckan på söderåsen! Har fruktansvärt dåliga bilder på bla dem här under, “grå, vita kantareller”, du kan söka på den meningen! Kom fram till att de saknade det gula pigmentet!

0

brittis

chris

23 okt 2006 kl. 09:08

... Mmm skulkle kunna vara så- mina var lite större men inte så tjocka i fötterna

0

brittis

Brittis

23 okt 2006 kl. 20:04

Just på detta stället var alla trattkantarellerna små med mkt kraftiga fötter!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone